CRISTI DANILEŢ – judecător

25/03/2013

Interviu: despre accidente circulatie si despagubiri

Filed under: interviu — Cristi D @ 10:10 AM

accidentMai intai, domnule judecator, in toate accidentele soldate cu victime se pretind despagubiri?

Victimele unui accident soldat cu vatamari sau urmasii celor decedati in accidente de circulatie intotdeauna pretind despagubiri. De regula, aceasta solicitare se formuleaza in cadrul procesului penal deschis pentru tragerea la raspundere penala a celui vinovat de accident.

Uneori partile se inteleg asupra despagubirilor. Azi, legea permite ca in cazul oricaror vatamari produse prin accidente procesul sa fie oprit daca partile se impaca.  Prin urmare, in primul rand, autorul accidentului are interesul sa ajunga cu victima la o intelegere cu privire la suma de bani pretinsa, pentru a nu risca o condamnare. Evident, cand victima accidentului a decedat, aceasta intelegere poate fi incheiata numai cu urmasii sai si de acest lucru va tine seama judecatorul atunci cand va fixa pedeapsa.

Ce sunt daunele morale? 

Prejudiciile (daunele) produse ca urmare a unui accident pot fi materiale sau morale. Compensarea acestora se face de regula prin acordarea unei sume de bani.

Despagubirile materiale reprezinta returnarea cheltuielilor facute cu actiunile legate de vindecarea victimei care a supravietuit sau de decesul acesteia. Ma refer la cheltuieli cu medicii, cu medicamentele, cu preotul etc, in general tot ce tine de tratament si actul inmormantarii, tot ceea ce se poate concretiza intr-o chitanta care poate fi prezentata ca dovada in instanta.

De asemenea, se pot pretinde cheltuieli cu bunurile distruse, de exemplu s-a distrus masina victimei in urma coliziunii autoturismelor, hainele acesteia, poate era ceva pretios in masina, un laptop, sau in portbagaj. Deci este vorba despre tot ce are o aparenta fizica, materiala.

Tot despagubire materiala se acorda, de exemplu, si atunci cand copiii unui parinte decedat in accident sunt lipsiti de intretinere: instanta va stabili care e suma de bani pe care acel parinte o aloca in mod regulat copiilor sai si il va obliga pe autorul accidentului la plata unei rente pana cand copiii ies din starea de nevoie. Sau sa ne inchipuim ca o prezentatoare TV este desfigurata – probabil isi va pierde locul de munca si acest lucru trebuie compensat de cel vinovat de producerea accidentului.

In cazul in care nu vorbim despre un decedat, ci despre un infirm pe viata, se are in vedere daca suferinta presupune un tratament continuu si se pretind in instanta sume pentru masaj, lenjerie, modificarile necesare a fi aduse la apartament (cum ar fi cele pentru accesul carutului pentru infirmi ori design special la baie), hrana speciala si tratamentele necesare. Acestea se acorda dupa cum cere cel indreptatit, fie ca o suma globala, fie ca o renta lunara. Evident, daca in timp intervin si alte cheltuieli ca urmare a faptei, ele pot fi de asemenea pretinse, chiar ulterior finalizarii procesului penal.

Cel mai sensibil aspect este insa modul in care se calculeaza despagubirile morale.

Ce reprezinta ele? In general vorbind, vin sa compenseze acele aspecte numite de lege personale sau nepatrimoniale: intra aici atingerea adusa onoarei (de exemplu, ca urmare a insultarii unei persoane) sau reputatiei (de exemplu, ca urmare a unui articol denigrator in presa construit pe o acuzatie nereala), atingerea adusa dreptului la imagine (de exemplu, ca urmare a publicarii unor poze personale fara acordul celui fotografiat), sau suferinta provocata in urma primirii unor lovituri, a suportarii unei interventii medicale sau a decesului unui apropiat.

In cazul accidentelor, in momentul in care a decedat o persoana care era tata intr-o familie, este clar ca vor suferi in primul rand urmasii celui decedat. Pentru aceasta suferinta se poate cere o despagubire pentru daunele morale, adica plata unei sume de bani care sa compenseze cumva – indiferent cat de cinic suna – disparitia celui drag.

Pe de alta parte, sa presupunem ca nu vorbim despre un decedat, ci despre un accidentat care ramane paralizat la membrele inferioare, pe viata. Pentru tot restul vietii, acesta trebuie sa se deplaseze intr-un carut. Compensarea intre o viata normala pe care ar fi putut sa o duca si o viata anormala pe care va trebui (prejudiciul “de agrement”) sa o duca se poate acoperi baneste.

In cazul accidentelor de circulatie soldate cu deces, cine poate cere aceste despagubiri? Doar urmasii, asa cum ati spus mai devreme, sau si alti apropiati? 

Despagubirile pot fi cerute de orice persoana extrem de atasata de cel decedat. Sigur ca vorbim in primul rand de urmasi, sotie, copii, eventual fratii si parintii decedatului. Dar poate fi vorba si de alte persoane, cum ar fi logodnicul/concubinul sau persoanele intretinute in fapt de cel decedat si care nu ii erau rude, dar cu care se legase printr-un atasament profund.

Judecatorul trebuie sa analizeze de la caz la caz cat de stransa era legatura intre decedat si cel care se pretinde prejudiciat, inclusiv daca locuiau si se intretineau impreuna.

Ce se intampla daca cel vinovat de producerea accidentului este chiar victima, adica decedatul? Cine cui plateste? 

Daca este vina exclusiva a soferului decedat, nu se acorda despagubiri. In unele cazuri se constata ca accidentul s-a produs atat din vina soferului decedat, cat si a celuilalt sofer implicat in coliziune. In acest caz, cel din urma va fi obligat la depagubiri doar proportional cu gradul sau de vinovatie.

Ce am constatat ca fiind ciudat in Romania este ca valoarea despagubirilor pretinse si acordate in infractiunile din culpa este mai mare decat pentru infractiunile cu intentie. Astfel, pentru decesul unei victime intr-un accident de circulatie se acorda mai mult decat in cazul unui omor comis cu cutitul sau prin impuscare.

Cum se stabileste valoarea despagubirilor pentru daune morale? 

Nu avem nicio evidenta statistica a valorii despagubirilor acordate in Romania. Nici pentru vatamari, nici pentru decese produse prin accidente. Ce pot insa sa constat este ca judecatorii acorda totusi sume din ce in ce mai mari, ceea ce in opinia mea este firesc.

Va spun drept ca mie, ca judecator, imi este greu sa apreciez suferinta unei mame careia ii moare copilul calcat pe trecerea de pietoni de un sofer baut sau suferinta prin care trece tanara sotie lasata acasa cu doi copii de varsta frageda, in casa cu socrii, in timp ce sotul sau este omorat intr-o coliziune din cauza unui alt sofer.

Dupa cum tot la fel de greu imi este sa apreciez, daca vreti, rusinea pe care o indura un profesor universitar injurat in public de catre un coleg sau cea resimtita de victima unui viol. Dar sunt obligat sa o fac, tinand seama de criteriile legale, dar si de opinia doctrinarilor, precum si de practica altor colegi de ai mei.

Pe de alta parte, trebuie sa amintesc ca potrivit unui studiu recent publicat pe site-ul Fondul de protectie a victimelor strazii, rezulta ca, in practica din Romania dintre anii 2008-2010, cele mai mari sume de bani s-au acordat parintilor (in medie echivalentul a 53 salarii medii pe economie), apoi in ordine sotilor supravietuitori (37 salarii), urmeaza copiii minori (36 salarii), apoi cei majori (26 salarii) si in final fratii/surorile (21 salarii).

Tot atat de adevarat este ca in Romania este un adevarat carnagiu: acum cativa ani eram pe locul doi in Europa la numarul de victime ale accidentelor de circulatie.

Cand si in ce mod intervin asiguratorii in urma unui accident de circulatie? 

Conform legii nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania, toti conducatorii auto sunt obligati sa incheie contracte de asigurare obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule (RCA). Si in orice proces penal generat de pagube materiale, vatamari sau decese produse ca urmare a unui accident de circulatie este obligatoriu de introdus in cauza firma de asigurare care a eliberat polita. Daca autoturismul nu este asigurat, se introduce in cauza Fondul de protectie a victimelor strazii.

Rostul lor este de a plati despagubirile la care va fi obligat cel vinovat de producerea accidentului. Sumele garantate de asigurator apar in contracte, dar de fapt acestea sunt niste formulare care nu pot fi negociate de conducatorii auto. De aceea, Comisia de supraveghere a asigurarilor a emis Ordinul nr. 14/2011 prin care, incepand cu anul 2012, a stabilit o limita minima pe care asiguratorul trebuie sa o acorde: valoarea despagubirilor este pentru pagube materiale 1 milion de euro, iar pentru vatamari si decese 5 milioane de euro – vorbim de prejudicii produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate.

Conteaza si valoarea asigurarii? 

Da. Conteaza care este prima de asigurare pe care tu o platesti, pe cat timp te-ai asigurat, pentru ce tipuri de daune si care este valoarea maxima pe care societatea de asigurari se angajeaza sa o plateasca in cazul in care se produce riscul asigurat.

Prin urmare, daca instanta il gaseste vinovat pe sofer, tot ce este pana la acel plafon plateste asiguratorul, si tot ce depaseste acest plafon plateste exclusiv cel vinovat.

Si daca soferul vinovat nu are de unde plati? 

Intotdeauna firma de asigurari este solvabila. Dar ce se intampla daca soferul trebuie sa plateasca si el pentru ca daunele sunt foarte mari? Daca are venit, i se popreste venitul, daca are bunuri, i se vand bunurile, iar daca nu are nimic, asta este, nu poate fi executat – exista un principiu in dreptul civil care spune ca riscul obligatiei imposibil de executat il suporta creditorul.

Deci nu se pune problema transformarii, sa zicem, in condamnare la inchisoare? 

Aceste despagubiri sunt de natura civila. Daca nu exista posibilitatea achitarii lor, nu se poate transforma obligatia de plata in inchisoare. Pentru datorii civile sau neplata unor amenzi contraventionale, nu poti sa faci inchisoare.

Dar sa nu uitam ca respectivul sofer, care nu a platit daunele, are deja o condamnare penala, fiind gasit vinovat de producerea accidentului. Astfel ca, daca a primit o sanctiune a inchisorii cu suspendarea executarii si nu a platit despagubirile, instanta poate revoca suspendarea si trimite pe autor in penitenciar cu exceptia cazului in care acesta dovedeste ca nu a avut posibilitatea de a se achita de datorie.

Revenind de la punctul de pornire. Cum evalueaza un judecator ce despagubiri sa acorde pentru vietile pierdute intr-un accident de circulatie? Ce ia in considerare? 

Practica este diversa. E cunoscut de acum ca in chestiunea individualizarii pedepsei instantele au o practica diversa: pentru aceeasi infractiune comisa in imprejurari similare, e posibil ca intr-o instanta sa primesti o pedeapsa si un alt infractor sa primeasca o cu totul alta pedeapsa in alt judet, desi in ambele cazuri pedepsele se situeaza in limitele legale.

Acesta este un fenomen cu care se confrunta toate statele: legea contine marje de apreciere prea mari.

Unele state (SUA, Marea Britanie, Australia) au gasit solutia: intocmirea unor ghiduri prin analizarea practicii de la toate instantele, care ofera judecatorilor criterii concrete de aplicare a pedepsei.

Desi la noi au existat reticente pentru un astfel de sistem, un prim pas a fost facut in urma cu doi ani cand ICCJ a adoptat un ghid de stabilire a pedepselor in cazul infractiunilor de coruptie.

Tot astfel si in cazul infractiunilor soldate cu vatamari sau, mai grav, cu decese. Legea spune limitele de pedeapsa – de exemplu, 2-7 ani pentru ucidere din culpa ca urmare a nerespectarii regulilor de circulatie si 2-10 ani daca a rezultat moartea a doua sau mai multe persoane. Dupa ce judecatorul stabileste pedeapsa, trebuie sa stabileasca despagubirile acordate celor indreptatiti. Dar neexistand o practica unitara, nici avocatii nu vor formula pretentii similare in cazuri identice.

Eu am avut procese privind un decedat in accident unde s-a pretins o suma de 100.000 de lei daune morale si procese in care s-a pretins suma de 100.000 de euro. Sigur ca judecatorii tin seama si de altfel sunt obligati sa isi motiveze hotararile indicand cum anume au ajuns la anumite sume si mai ales de ce au redus anumite pretentii: accidentul e cu un decedat sau cu mai multi, exista un urmas sau mai multi, a contribuit si victima la producerea accidentului sau nu, pagubitul pretinde mai mult sau pretinde mai putin etc.

Oricum, viata unui om nici nu poate fi estimata. Problema trebuie pusa in mod corect astfel: nu cat valoreaza viata cuiva, ci cat valoreaza suferinta unui om ca urmare a pierderii cuiva apropiat. In acest domeniu, puterea de apreciere este foarte mare. Si, cum in acest gen de procese de regula despagubirea o plateste societatea de asigurari, asa se explica cresterea sumelor acordate in ultimii ani de catre judecatori.

Discutia noastra a pornit de la cazul Huidu. Multi au spus: ‘Pentru 3 morti atat de putin?’. Dumneavoastra ce parere aveti? 

Evident, conteaza in primul rand cat se cere – asta pentru ca exista o regula potrivit caruia judecatorul nu poate da mai mult decat se cere.

Apoi, conteaza elementele concrete ale cazului pe care numai judecatorul cauzei le cunoaste si care deseori nu ajung la cunostinta publicului. De aceea, eu nici nu mi-as permite sa spun ca daunele acordate in cazul Huidu sunt prea mici sau prea mari, pentru ca nu stiu decat cateva informatii generale din dosar care au aparut in presa.

Dar conteaza de la regula de circulatie incalcatata, despagubirile eventual achitate deja, pana la comportamentul autorului in timpul procesului.

Sa stiti ca, in general, fiecare judecator se orienteaza si dupa practica instantei unde functioneaza sau a instantelor de control judiciar din raza sa de competenta. Mai consultam cartile de pe piata, ne consultam si colegii, dar as putea spune ca intotdeauna se acorda daune mai mici decat se cer.

Asta e o regula nescrisa. De aceea, veti intalni des situatii in care avocatii sfatuiesc victima ‘Hai sa cerem mai mult ca judecatorul ne da mai putin’.

Cat de mult conteaza notorietatea celui care a comis accidentul? De obicei, este in favoarea sau in defavoarea lui? 

Mai deloc. Insa, de regula, o persoana cu notorietate este si o persoana cu o pozitie sociala mai buna si, deci, cu avere. Acest lucru le permite urmasilor victimei sa ceara daune mai mari.

Fiind vorba despre o persoana publica, deja sunt mai multe informatii in legatura cu averea ei, starea materiala, si atunci se va cere mai mult decat in cazul unei persoane fara aceasta notorietate.

Insa judecatorul nu poate gandi acest element ca unul in favoarea sau in devafoarea autorului sau a victimei ori urmasilor acestora: ma gandesc ca suferinta produsa copilului celui decedat este aceeasi indiferent ca autorul e un miliardar sau un pauper. Judecatorul trebuie doar sa aprecieze care sunt conditiile cele mai bune in care se poate asigura repararea prejudiciului produs – fie el de natura materiala, fie de natura morala.

*interviu aparut pe Ziare.com, in 24.03.2013.

About these ads

23 comentarii »

  1. Va cred ca e greu de stabilit despagubirea in asemenea cazuri. Sa se faca si la noi un ghid cu criterii de stabilire a pedepselor in cazul victimelor de circulatie. Poate se simplifica munca judecatorilor in luarea deciziei si partile din proces sa se inteleaga.

    Comentariu prin Lucian (vs) — 28/03/2013 @ 1:46 PM | Răspunde

  2. Domnule judecator este intr-o mare eroare de drept, avand in vedere ca nu prea cunosti legislatia in materie de asigurari. Atat timp cat nu cunosti nu iti da cu parerea, pentru ca risti sa devii penibil. Din cate stiu eu nu sunteti angajat de asiguratori si din nestiinta dvs. creati o instabilitate in litigiile care au ca obiect despagubiri fundamentate pe contractul de asigruare.Daca doriti consultatii …..

    Comentariu prin filip — 28/03/2013 @ 1:50 PM | Răspunde

    • Tinere, in ce consta eroarea de drept? Nu va afirmatii personale (`iti dai cu parerea`) si adu argumente factuale.

      Comentariu prin Cristi D — 29/03/2013 @ 2:45 PM | Răspunde

  3. Ar trebui sa dati un interviu sa explicati si practica asta criminala de a da condamnari cu suspendarea executarii pedepselor. Nu faceti altceva decat sa incurajati pe cei ce baga oamenii in mormant. Puscarie nu fac, infractiunea sau infractiunile fiind savarsite din culpa, nu atrag retinerea unei eventuale stari de recidiva, daunele le platesc firmele de asigurari, asa ca ce ar impiedica un descreierat sa apese pedala de acceleratie si sa va loveasca fetita pe trecerea de pietoni? Ce o sa pateasca? O sa aiba carnetul anulat un an si atat.

    Comentariu prin Razvratitul — 29/03/2013 @ 12:44 PM | Răspunde

    • Cat de putin interes pt. o problema atat de mare. In fiecare an mor mai multi romani in accidente rutiere decat au murit din 1988 pana acum romani ucisi de HIV si cei care urmaresc forumul asta sunt mai interesati de probleme precum admiterea la INM sau nu stiu ce intrigi legate de viata privata a lui Danilet. Suntem o societate bolnava rau, asta e concluzia mea. Desi sunt beat cred ca sunt mai treaz ca majoritatea dintre voi.

      Comentariu prin Razvratitul — 03/04/2013 @ 1:13 AM | Răspunde

  4. Foarte interesanta chestia asta cu revocarea dv si a dnei ghica: din moment ce nu exista o suspendare a hotaririi de revocare, pentru ce nu sunt numiti inlocuitori in locul dumneavoastra?
    Este ca si cum dintr o institutie sau societate comerciala cineva este dat afara, dar pina nu se termina procesul omul isi ia in continuare salariul iar in locul lui nu poate fi adus nimeni, ceea ce este absurd.
    Se pare ca CSM ul comite abuz dupa abuz, ca si in cazul incompatibilitatii lui morar: legea CCR spune clar, de la data numirii, asta in timp e doamna haineala incearca sa ne prosteasca in fata, ca, vezi, doamne, de la data ocuparii efective a functiei.
    Mi ar placea ca peste vreun an doi sa se constate incompatibilitatea dlui morar si sa si piarda functia de la ccr, cam asta ar merita.

    Comentariu prin tudor — 30/03/2013 @ 10:37 AM | Răspunde

    • @tudor
      exista o suspendare a hotararii de revocare. nu vorbiti daca nu stiti.
      care e data numirii la CCR a lui Morar??? iar vrbiti fara sa stiti.

      Comentariu prin Cristi D — 31/03/2013 @ 2:36 PM | Răspunde

  5. CU TOT RESPECTUL DOMNULE DANILET
    DESPAGUBIRILE DAUNE MORALE IN CAZURI DE ACCIDENTE AUTO GRAVE EU PERSONAL NU RECOMAND MEDIEREA DACA FAMILIA DORESTE EXPLICIT ATUNCI SE VA APELA LA ACEASTA PROCEDURA EXTRAJUDICIARA SI CONFIDENTIALA

    DESPAGUBIRILE DAUNE MORALE SE CER DE LA FIFMA DE ASIGURARI NU DE LA AUTORUL ACCIDENTULUI

    NU MAI DEZINFORMATI CETATENII SI ASA DERUTATI DE INSASI APARATORII LOR AVOCATII DIN PACATE UNII CHIAR ATAT DE NEPROFESONISTI INCAT MA INTREB CUM AU TRECUT EXAMENELE IN AVOCATURA

    Cu STIMA ING ghinea Corneliu

    Comentariu prin Ghinea Corneliu — 21/05/2013 @ 10:59 PM | Răspunde

    • 1. Nu scrieti cu litere mari caci lasati impresia ca ati striga la toata lumea.
      2. Dvs puteti cere daune morale si de la Guvern. Eu insa va spun cum e legal.

      Comentariu prin Cristi D — 22/05/2013 @ 8:14 AM | Răspunde

  6. PENTRU Razvratitu

    Tinere roaga-TE SA NU AI PARTE DE UN EVENIMENT RUTIER

    AUTORII ACCIDENTELOR PRIMESC CEL MULT 3/4 Ani cu suspendare . FAC inchisoare NUMAI DACA AU FOST IN STARE DE DBRIETATE SUB INFLUENTA SUBST STUPEFIANTE SAU A RECIDIVAT SAU CHIAR CU O CONDAMNARE IN CURS…..

    CINE TREBUIE SA PLATEASCA SUNT FIRMELE DE ASIGURARI INTE-un PROCES CIVIL DUPA INCHEIEREA PROCESULUI PENAL SE CER DESPAGUBIRI DAUNE MORALE PENTRU MAMA IN CALITSTE DE MAMA , Tata , FRATE , sora , Sotie , copii etc fiecare. Cu dreptul SAU de despagubire

    TREZITI-va ODATA !

    SUNTEM FURATI SI OBLIGATI PE FATA SA PLATIM NISTE ASIGURARI IAR CAND TREBUIE SA NE OBTINEM DREPTURILE VA IA DUMNEZEU MINTILE SI DORITI RAZBUNARE ANIMALICEASCA INSTINCTUALA

    PASTEATI-va logica SI gandire-va DE CE PLATIM MILIARDE PE POLITELE DE ASIGURARI?!

    Comentariu prin Ghinea Corneliu — 21/05/2013 @ 11:08 PM | Răspunde

  7. Am scris de pe un instrument ce nu imi permitea tiparirea cu caractere mici
    Legal este a cere despagubiri de la Firma de Asigurari NU de la autorul accidentului

    Aceasta este o procedura legala

    De aceea platesc asigurare pentru drumurile publice

    Daca doriti va invit la o dezbatere publica a acestui subiect

    Numai in cazul Huidu au fost erori de impostare juridica

    Avocatul familiilor decedatilor s-a constituit parte civila in proces penal GRESIT daca se dorea binele clientilor, trebuia sa se deschida un proces civil separat contra firmei de asigurari
    Iar familia domnului Huidu, ma refer la transportati sa fie despsgubiti si caci,in mod sigur din dinamica va reiesi o culpa comuna……a nu se evita adevarul a nu se evita curajul de a face razboi cu firmele de asigurari desigur ma refer la razboiul juridic nicidecum la violenta fizica

    Cu stima ing ghinea corneliu, mediator legal, detectiv particular

    Comentariu prin ghinea corneliu — 22/05/2013 @ 8:32 AM | Răspunde

    • Domnule Ghinea,
      Intr-un proces penal, autorul plateste pt daunele produse victimei in baza raspunderii delictuale (delictul fiind accidentul rutier produs). Societatea de asigurare nu are niciun raport cu victima, deci aceasta nu are actiune directa impotriva societatii. Ea participa in procesul penal garantand eventualele sume pe care ar trebui sa le plateasca cel asigurat, adica inculpatul, in temeiul raspunderii contractuale (contractul de asigurare dintre autor si societate asigurare).

      Comentariu prin Cristi D — 22/05/2013 @ 8:49 AM | Răspunde

      • Cu tot respectul Societatea de Asigurari are legatura cu victima…..numai pe polita RCA daca ne uitam vom vedea ca suntem asigurati pentru un maxim de asigurare daune morale 5mil euro si daune materiale 3,5 mil,euro in procesul penal se implica numai si numai sa se “disculpe” de plata despagubirii in special a daunelor morale…cunosc binesistemul “acumularii”de capital si sitemul “economisirii” capitalului Societatilor de asigurari in aceste cazuri.
        Rugamintea mea este sa corectati imposibilitatea cererii daunelor morale intr-un proces civil….cu alte cuvinte dupa terminarea procesului penal care deschide automat in orice tara din lume exista niste pasi ce trebuiesc urmati pentru a cere aceste despsgubiri daune morale.
        A nu fi inteles gresit nu orice victima a unui accident de circulatie trebuia sa primeasca despagubiri insa vorbind de cazurile unde exista aceasta posibilitate, inainte de a incepe procedura judiciara acum avem si o calea “amiabila”de negociere a daunelor morale……eu doar aici la acest capitol si in aceste cazuri doresc sa informez corect cetatenii,ca exista justitie atat morala cat si juridica……atat cat putem avea pentru “compensarea” cum zic unii intermediari institutionali, compensarea durerii familiei indurerate nu prin negociere ci prin proces civi.
        Putem spune ca nu exista inca in Romania un tabel zonal al despagubirilor, ca nu exista inca bine sistemata o ierarhizare a zonelor cu risc inalt de accidente si implicit al despagubirilor dar incet incet si justitia din Romania va trebui sa fie ca cea occidentala
        Intrebarea justa si logica este : de ce platim RCA-ul?
        Va rog raspundeti cetatenilor pentru a nu se intelege ca Societatile de aigurari nu su obligatii, ba mai mult incearca prin srl-urile nou infiintate de infortunistica sau birou daune sau mai stiu eu ce asociatii sau asa zise ONG-uri sa dezinformeze sau chiar sa fie acestia intermediarii in procedura extrajudiciara de despagubire a familiilor.Stiu ce spun si am informatii precise in acest sens
        Atat eu cat si dvs dorim sa se respecte legile acestei tari, sa dam dovada de profesionalism si buna conduita morala atat cat mai exista
        Cu stima ing ghinea

        PS accept cu placere invitatia Dvs pentru detalierea a sutelor de cazuri intalnite

        O zi buna

        Comentariu prin ghinea corneliu — 22/05/2013 @ 12:08 PM | Răspunde

  8. Am avut si eu un accident de circulatie cu o victima.M-a consider totusi nevinovata,accidentul s-a produs la 2-3 metri de marcajul zebra al trecerii de pietoni impactul cu pietonul fiind din lateralul masinii.Dosarul este inca la politie,victima a primit 45-55 zile IML pentru o fractura de humerus cu operatie introducere tija.Faptele s-au intamplat asa -acum 3 saptamani ma deplasam cu auto propriu pe o strada eram pe banda de circulatie a 2a(doar 2 benzi pe sens) am vazut ca urmeaza o trecere de pietoni asa ca am incetinit(aveam max 40-50 km/h).pe banda 1 se afla un auto care a franat brusc pe trecerea de pietoni vazand ca acesta opreste desi nu am vazut pe nimeni angajat in trecere am oprit si eu m-am uitat sa vad inca o data daca este vreun pieton si dupa aprox 30 de sec cand am vazut ca auto de pe banda 1 se pune in miscare am pornit si eu.Dupa ce am trecut de zebra fiind tot in treapta 1 de viteza a avut loc impactul,copilul cazand pe banda 1 in paralel cu masina.Desi ma consider nevinovata pentru ca si copilul nu a traversat corect(traversarea pietonilor se face perpendicular pe axul drumului in locul marcat cu zebra) masin anu a suferit avarii mari,nu am avut viteza totusi mi s- a spus ca faptul ca nu exista urme de franare ma face vinovata dar cu sa existe urme de franare in treapata 1 de viteza si martorul a declarat ca ,copilul a fost lovit pe trecere dar daca il loveam pe trecere nu ne mai deplasam 2-3 m dupa trecere si in cazul in care aveam viteza cred ca ,impactul era mai mare.Am dat asigurarea parintilor insa ei mi-au cerut sa platesc anumite daune materiale pentru care ei nu au chitante si care le-ar putea cere de la asigurare.Mi-au spus ca daca nu vor fi multumiti de suma pe care le-o va da asigurarea imi vor mai cere si mie bani ca parte civila deci ei vor lua banii de la asigurari si apoi imi vor mai cere si mie acestea reprezentand daune morale.puteti sa ma sfatuiti ce sa fac pentru ca sunt foarte nedumerita, nu ma consider vinovata cei de la politie mi-au spus ca declaratia mea si apartii vatamate nu prea conteaza la ei ,ca au facut masuratori dar din acele masuratori oare nu se poate dovedi ca sunt nevinovata caci ma gandesc ca sunt anumite calcule care se pot face pentru a se stabili cine este vinovat.va multumesc

    Comentariu prin ana-maria — 29/05/2013 @ 12:08 PM | Răspunde

    • Doamna, eu nu pot da sfaturi juridice in cazuri aflate pe rol. Va spun doar atat: o culpa a soferului concurenta cu o cula a victimei nu exclude tragerea la raspundere penala a soferului; la stabilirea daunelor materiale (pt cheltuieli concrete cu internare, alimente, haine, etc) si morale (pt suferinta indurata de victima si eventual de cei apropiati) se tine seama de vina concurenta a victimei, in sensul ca se vor reduce daunele pretinse. Daca nu e deces, dosarul se inchide in situatia in care autorul si victima se inteleg.

      Comentariu prin Cristi D — 29/05/2013 @ 12:15 PM | Răspunde

      • Se poate vorbi de un ACORD in procesul penal NU in procesul civil.
        FOARTE important ca AVOCATUL SA NU SE considere PARTE CIVILA in procesul penal , ar fi in dezavantajul clientului SAU familiei indoliate.
        Medierea a redevenit Constitutionala in Italia DAR NU SI in spete de ACCIDENTE grave !!!!
        NIMENI NU POATE Negocia VICTIMILE STRAZII , vietile UNOR OAMENI ….in CAZUL CAND LEGEA o permite trebuiesc deschise PROCESE civile contra FIRMELOR de ASIGURARI PENTRU DESPAGUBIRI DAUNE morale….

        Comentariu prin Ghinea Corneliu — 23/06/2013 @ 10:35 PM | Răspunde

  9. Stimate d-le Cristi Danilet,
    Va urmaresc cu interes evolutia profesionala si modul deosebit prin care intelegeti sa va manifestati plenar, in limitele functiei si a profesiei dvs. Noi – avocatii, ca traitori si practicieni ai dreptului, cu tot ce ne rezerva aceasta profesie pe care am ales-o – va apreciem, ne bucuram si am fi onorati sa avem cat mai multi colegi ai dvs ca parteneri de dialog in astfel probleme de actualitate ce ne preocupa in egala masura cu dvs.
    Mi-a atras atentia in mod deosebit acest articol intrucat, de aproape 3 ani de zile, am aprofundat acest domeniu, odata ce am inceput colaborarea cu o Asociatie a Victimelor accidentelor de circulatie. Si nu mi-e rusine sa spun, privind in urma, cat de putine stiam la inceput, dupa cum trebuie sa recunosc ca, in Romania cel putin, sunt inca foarte multe de facut in acest domeniu. Si as incepe cu necesitatea de a creea un cadru si un spatiu de manifestare, in care societatea civila sa aiba aceeasi greutate a cuvantului cu cea pe care o au firmele de asigurari, cu defuncta Comisie de Supraveghere in Asigurari (preluata de curand in cadrul ASF), cu Fondul de Protectie al Victimelor Strazii; aceasta deoarece, in acest moment, informatia este raspandita, inclusiv catre si intre magistrati, in mod selectiv, pe criterii in care, de cele mai multe ori, sunt net avantajati tocmai cei raspunzatori cu dezdaunarea – marile companii de asigurari, astfel incat victimele si urmasii celor decedati in urma unor accidente, nu au nicio sansa sa fie corect despagubiti. Poate ca si magistratii ar trebui instruiti in acest domeniu si consider ca un prim pas ar fi sa faceti niste cursuri cu medici legisti specializati in traumatologie medicala, apoi cu psihologi specializati in psihologia traumei – eu personal am invatat enorm de la oameni de acest fel. Am mai invatat enorm de la un broker de asigurari extrem de capabil si interesat sa-mi dezvaluie bunele si relele politei RCA si al practicilor si principiilor ce guverneaza piata asigurarilor – cu specific pentru Romania, apoi de la un expert tehnic in domeniul auto, pentru ca “cireasa pe tort” a pregatirii mele sa o puna un ofiter de politie rutiera in rezerva – persoana care cunoaste in detaliu ceea ce inseamna instrumentarea unui astfel de dosar, modalitatea de apreciere si de instrumentare a probelor. Toate acestea s-au inchegat in jurul unui studiu temeinic al legislatiei comunitare in domeniu, al teoriei si practicii in spatiul UE pe aceste tipuri de spete si am ajuns la o concluzie care mi-a dat un imbold deosebit: Romania se afla la inceput de drum si avem sansa ca cetatenii romani, in lipsa unui sprijin serios al statului in cazul unor astfel de accidente, sa poata fi dezdaunati la un nivel de natura sa le aline suferintele si sa-i ajute sa se integreze in societate. Insa pentru aceasta trebuie mai intai citita cu mare atentie Directiva 2009/103/CE a Parlamentului European și a Consiliului, Normele CSA din ultimii 3 ani, precum si studii de specialitate in domeniu. La noi, in acest moment, daunele morale sunt extrem de puternic subevaluate. Oricât de cinic ar suna, o viaţă umană pierdută într-un accident rutier costă, la nivel european, 1,84 milioane de euro, conform unei formule statistice denumite Valoare de Prevenire a unei Morţi (VPF – Value of Preventing a Fatality), arată raportul Consiliul European pentru Siguranţa Transporturilor (ETSC) din anul 2011. Formula nu pune un preţ pe viaţa unui om, ci ia în calcul valoarea bănească a unei morţi, care ar fi putut fi evitată dacă un accident rutier nu se întâmpla. În aceleaşi condiţii, efectele negative ale unui accident de circulaţie asupra vieţii unei persoane – victima unui astfel de accident sunt deosebit de mari, prin raportare la efectele negative pe care le are pe întreaga viaţă a acestei persoane, în toată complexitatea sa. Din aceleaşi considerente legiuitorul Comunitar a simţit nevoia ca prin Directiva 103/CE/2009 să stabilească un plafon minim garantat al despagubirilor morale pentru fiecare persoană accidentata grav, la 1.000.000 Euro. Insa la noi aceste aspecte sunt eliminate din legislatia romaneasca si nu sunt dorite a se face cunoscute practicienilor dreptului, ci Societatile de sigurari scot pe banda rulanta diverse culegeri de practica judiciara sau alte lucrari care incearca sa minimizeze importanta sau chiar sa denigreze aceste daune morale, cand realitatea ar trebui sa fie alta. Dupa un studiu atent al practicii judiciare si jurisprudentei in alte tari din Europa, m-am simtit obligat sa adun un colectiv compus din specialistii susmentionati, impreuna cu care sa realizez o lucrare de referinta pentru toti practicienii dreptului in acest domeniu, in care, pe baze stiintifice si legale sa scoatem adevarul la iveala, oricat de neplacut ar putea fi. Dea aceea am tinut sa va spun, stimate Coleg de pe taramul dreptului, ca munca dvs este departe de a se fi sfarsit aici in acest domeniu…. Cu respect, “un biet avocat”

    Comentariu prin Un avocat practicant — 23/07/2013 @ 3:41 PM | Răspunde

    • De acord cu dvs. Cautati-ma in luna octombrie si poate demaram ceva in domeniul acesta.

      Comentariu prin Cristi D — 23/07/2013 @ 7:38 PM | Răspunde

  10. Va multumesc pentru promptitudine si pentru interesul acordat acestui subiect ! Apreciez acest raspuns al dvs ca pe o invitatie si cu siguranta va vom anunta la momentul ce este apreciat ca fiind oportun si pentru dvs ! Cu respect,

    Comentariu prin Un avocat practicant — 23/07/2013 @ 9:42 PM | Răspunde

  11. Doresc, sa stiu in ce mod se poate face,plata despagubirilor catre persoana accidentata….o modalitate din care sa rezulte ca, cel accidentat a primit suma dorita.Multumesc anticipat.

    Comentariu prin Pante — 21/05/2014 @ 5:31 PM | Răspunde

    • Chitanta semnata de amandoi: `Azi data de …..am predat suma de….reprezentant….am primit ….semnatura….`

      Comentariu prin Cristi D — 21/05/2014 @ 6:16 PM | Răspunde

      • Bună ziua, dacă sunteți autorul accidentului și v-ați înțeles cu victima asupra unei despăgubiri, pentru ca aceasta să nu mai depună plângere sau să nu mai demareze o acțiune civilă în dezdăunări, în cazul în care prin certificatul medico-lgal s-au stabilit mai puțin de 90 de zile de îngrijiri medicale, este suficient să faceți o înțelegere scrisă, atestată de un avocat sau semnată la final și de doi martori – cu nume, date de identitate, data si semnăturile scrise în întregime de fiecare dintre aceștia. Din acest document trebuie să reiasă declarația victimei că a primit de la dvs suma respectivă (aceasta se va scrie de mâna victimei, la final – “am primit astăzi – data de … suma de – în cifre și litere” apoi numele în clar și semnătura sa), că această sumă reprezintă totalitatea pretențiilor sale pe care le are față de dvs cu privire la pagubele morale și materiale suferite în urma accidentului produs de dvs la data de …. in localitatea… strada… numărul … descrierea scurtă a locului….și că, urmare primirii acestor bani, renunță la orice pretenție față de dvs și înțelege să renunțe la dreptul de a mai promova orice acțiune, plângere, solicitare împotriva dvs, derivând din această împrejurare, direct sau indirect.
        Trebuie să știți că, în situația în care aveați asigurare obligatorie RCA la autoturismul dvs, victima ar putea solicita despăgubiri de la asigurătorul dvs RCA, care trebuie să-i achite astfel de despăgubiri. În acest caz, dvs nu sunteți obligat să vă înțelegeți astfel cu victima, aveți posibilitatea doar să vă recunoaașteți onest fapta și să lăsați asigurătorul să răspundă. Dacă însă sunteți în vreunul din cazurile prevăzute de lege, in care asigurătorul se poate regresa împotriva dvs este de preferat să ajungeți la o înțelegere cu victima (în cazurile prevăzute de art.58 din Legea 136/1995 privind asigurările “Art. 58
        Asigurătorul recuperează sumele plătite drept despăgubiri de la persoana răspunzătoare de producerea pagubei, în următoarele cazuri:
        a)accidentul a fost produs cu intenţie;
        b)accidentul a fost produs în timpul comiterii unor fapte incriminate de dispoziţiile legale privind circulaţia pe drumurile publice ca infracţiuni săvîrşite cu intenţie, chiar dacă aceste fapte nu s-au produs pe astfel de drumuri sau în timpul comiterii altor infracţiuni săvîrşite cu intenţie;
        c)accidentul a fost produs în timpul cînd autorul infracţiunii săvîrşite cu intenţie încearcă să se sustragă de la urmărire;
        d)persoana răspunzătoare de producerea pagubei a condus autovehiculul fără consimţămîntul asiguratului.” )

        Dacă însă v-ați înțeles cu victima din proprie inițiativă, trebuie să știți că, tot în baza contractului de asigurare – polița RCA – potrivit art.55 aliniatul (3) din aceeași lege, puteți solicita asiguratorului să vă restituie această sumă.

        Succes!

        Comentariu prin Un avocat practicant — 22/05/2014 @ 9:47 AM | Răspunde


Feed RSS pentru acest post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

Theme: Rubric. Get a free blog at WordPress.com

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 850 other followers

%d bloggers like this: