CRISTI DANILEŢ – judecător

11/08/2013

Violenta in familie. Ordinul de protectie

Filed under: educatie — Cristi D @ 12:21 AM
Tags: ,

banner_violentaLegea nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei în familie, publicată în M.Of.  nr. 367 din 29 mai 2003 și republicată în M.Of. nr. 365 din 30 mai 2012:

Art. 23 – (1) Persoana a cărei viaţă, integritate fizică sau psihică ori libertate este pusă în pericol printr-un act de violenţă din partea unui membru al familiei poate solicita instanţei ca, în scopul înlăturării stării de pericol, să emită un ordin de protecţie, prin care să se dispună, cu caracter provizoriu, una ori mai multe dintre următoarele măsuri – obligaţii sau interdicţii:

    a) evacuarea temporară a agresorului din locuinţa familiei, indiferent dacă acesta este titularul dreptului de proprietate;

    b) reintegrarea victimei şi, după caz, a copiilor, în locuinţa familiei;

    c) limitarea dreptului de folosinţă al agresorului numai asupra unei părţi a locuinţei comune atunci când aceasta poate fi astfel partajată încât agresorul să nu vină în contact cu victima;

    d) obligarea agresorului la păstrarea unei distanţe minime determinate faţă de victimă, faţă de copiii acesteia sau faţă de alte rude ale acesteia ori faţă de reşedinţa, locul de muncă sau unitatea de învăţământ a persoanei protejate;

    e) interdicţia pentru agresor de a se deplasa în anumite localităţi sau zone determinate pe care persoana protejată le frecventează ori le vizitează periodic;

    f) interzicerea oricărui contact, inclusiv telefonic, prin corespondenţă sau în orice alt mod, cu victima;

    g) obligarea agresorului de a preda poliţiei armele deţinute;

    h) încredinţarea copiilor minori sau stabilirea reşedinţei acestora.

    (2) Prin aceeaşi hotărâre, instanţa poate dispune şi suportarea de către agresor a chiriei şi/sau a întreţinerii pentru locuinţa temporară unde victima, copiii minori sau alţi membri de familie locuiesc ori urmează să locuiască din cauza imposibilităţii de a rămâne în locuinţa familială.

    (3) Pe lângă oricare dintre măsurile dispuse potrivit alin. (1), instanţa poate dispune şi obligarea agresorului de a urma consiliere psihologică, psihoterapie sau poate recomanda luarea unor măsuri de control, efectuarea unui tratament ori a unor forme de îngrijire, în special în scopul dezintoxicării.

Art. 32 – (1) Încălcarea oricăreia dintre măsurile prevăzute la art. 23 alin. (1) şi dispuse prin ordinul de protecţie constituie infracţiunea de nerespectare a hotărârii judecătoreşti şi se pedepseşte cu închisoare de la o lună la un an. Împăcarea părţilor înlătură răspunderea penală.

    (2) În caz de condamnare, nu se poate dispune suspendarea condiţionată a executării pedepsei.

Asadar, din 2012 avem legislatie pentru ordine de protectie.

25 comentarii »

  1. Aceasta lege ar trebui corelata cu Legea 487/2002,lege care ar trebui revizuita.Persoaele violente in familie sunt violente si in societate.Persoanele bolnave psihic sunt imprevizibile,comit acte antisociale (eu am fost victima unei astfel de persoane,intre mine si aceasta neexisand nici un grad de rudenie,locuim in acelasi cartier).Ma refer si la persoanele alcoolice si consumatoare de droguri care fiind labile psihic recurg la aceste subrefugii pt a scapa de probleme.Sigur ca familia are rol important in integrarea lor in societate,dar de cele mai multe ori aceste boli sunt ereditare sau se transmit prin inductie persoanelor sanatoase mintal.Multi bolnavi mintal sunt refractari la tratament,chiar daca il urmeaza ajutati de familie.Legea pt bolnavii psihici a fost revizuita in 2012 si-i ocroteste pe acesti bolnavi fara discernamant.Legea 210/2003 este in contradictie cu Legea 487/2002,in opinia mea.Agresorul sau agresoarea au tulburari psihice si sunt sancionati de o lege si ocrotiti de cealalta si pe deasupra nici nu pot sa-si asigure existenta singuri.Oamenii sanatosi mintal,care au si ei diverse probleme,le rezolva de cele mai multe ori cat de cat aproape civilizat,cum sunt aparati de lege?

    Comentariu prin Mihaela S — 12/08/2013 @ 7:24 AM | Răspunde

  2. Buna ziua,
    Violenta in familie poate fi atat fizica, cat si p[sihica.
    Dupa o absenta de 6 luni(dupa o alta absenta tot de 6 luni) tatal copilului s-a prezentat la programul de vizita, sa-l duca “la locatia din Romania aleasa”, cu explicatii date copilului ca va dormi in patutul lui, cu tata, etc. ;copilul a facut o criza de plans, nu a vrut sa plece; mama copilului i-a oferit o alta varianta tatalui, care pana atunci a functionat: o intalnire in parc, copilul dus de mama acolo, pentru ca relatia sa aiba totusi loc.
    Zis si facut.
    Azi am primit citatie de la Politie, sa ma prezint sa dau declaratii. La fel, am fost chemata la DGASPC, sunt invinuita ca nu am facut eforturi suficiente sa conving copilul sa plece cu tata.
    Ce am de facut? Pot fi acuzata de nerespectarea hotararii judecatoresti daca i-am deschis poarta, a tratat cu copilul 1/2 ora, pana copilul a facut o criza de plans ? Copilul e traumatizat psihic de anul trecut, are anxietate de separare si chiar aceste invitatii in patutul lui tata il traumatizeaza suplimentar. Degeaba ii explic ca asa a spus tanti judecator, ca trebuie sa plece cu tata, copilul nu intelege.

    Comentariu prin Martonze — 12/08/2013 @ 7:05 PM | Răspunde

    • Gresiti fundamental. Nu tanti judecator spune, ci mama roaga. Ati tracasat copilul, amandoi parintii. Va creste cu handicap va uri adultii, taticii, bar batii. Cand va creste mare, va va uri pe dvs.
      Amandoi parintii aveti de lucru. Mult si urgent.

      Comentariu prin Cristi D — 13/08/2013 @ 12:56 PM | Răspunde

  3. Buna ziua,am o rugaminte la dvs.,ce trebuie sa fac pt.a obtine un astfel de ordin?Am un sot,fiind casatorita cu el de 17 ani,este alcoolic,din ce in ce este mai rau cand bea,sant amenintata cu viata,mi-e frica ,nu stiu de ce e in stare,stau noaptea cu usa incuiata in dormitor,mi-e frica pt.viata mea,locuiesc intr-un apartament mic la demisol impreuna cu el si baiatul fiicei mele pe care l-am luat sa-l cresc de la nastere,are probleme medicale gr.1,tetrapareza spastica,bronsectazie,mai multe,acum face pe 14 dec.18 ani,trebuie sa traiesc si sa am cat de cat liniste pentru al putea ingriji,pt.a ma ocupa in continuare de studii fiind in cl 11 din toamna.Va rog din suflet dati-mi un sfat,casa nu e cumparata,e a ICRAL-ului.Multumesc f.mult,astept raspuns.

    Comentariu prin stan verona — 17/08/2013 @ 9:10 AM | Răspunde

    • Consultati un avocat sau o asociatie pentru prevenirea violentei in familie. Eu spun insa ca si daca cititi singura legea, e de ajuns.

      Comentariu prin Cristi D — 19/08/2013 @ 10:59 AM | Răspunde

  4. Sunt curiosa, exista niste statistici cu numarul de astfel de ordine de protectie emise in fiecare an ? A crescut numarul lor, a scazut ?

    Comentariu prin Laura — 17/08/2013 @ 10:14 PM | Răspunde

  5. bunna ziua,cu cine as putea lua legatura sau vb despre acest subiect,nu sint casatorita de mult timp dar am probleme cu sotul cu mult timp inainte.de cite ori ne certam imi vb urit ma injura ma ameninta ne lovim pt k nici eu nu pot sa stau sa ma loveasca fara sa ma apar,dupa toate acestea raman cu vinatai pe corp.nu stiu ce sa fac pt k avem si o fetita care abia a facut 10 luni si o iubesc enorm,as vrea sa ramana cu mine nu cu el,va multumesc

    Comentariu prin mihaela — 19/08/2013 @ 3:19 PM | Răspunde

    • lucrurile par grave. adresati-va politiei pt a va spune cum apelati al medicul legist. apoi unui avocat daca intentionati un divort.

      Comentariu prin Cristi D — 19/08/2013 @ 3:49 PM | Răspunde

    • Stimata mamica,
      Trebuie sa constientizati ca divortul nu rezolva problemele dintre dumneavoastra. Copilul probabil va avea domiciliul la dvs., dar autoritatea parinteasca va fi comuna, deci va trebui sa va intelegeti cu tatal copilului privind gradinita, scoala, vacantele copilului, va trebui sa apelati la bunavointa dansului daca vreti o vacanta cu copilul in strainatate…
      In plus, domnul va avea un program de vizita larg, adica dupaamieze, weekenduri, vacante, sarbatori; trebuie sa va preocupe de acum ca fetita sa stea cat mai mult cu taticul ei, altfel, peste 2-3 ani, daca fetita refuza sa plece cu dansul, in weekend, in vacanta, veti fi principala vinovata si pasibila de amenda in favoarea dansului, intre 100 si 1000 lei/zi pana convingeti copilul sa plece de langa dumneavoastra.
      Sa nu va bazati pe certificatele de la Medicina Legala si nici pe plangerile de la Politie ca domnul e violent, un sot violent poate fi un tata excelent, dar pentru ca relatia taticului cu fata sa se desfasoare in mod benefic, trebuie inlaturata prezenta stanjenitoare a mamei.
      Deci este bine daca incercati sa va intelegeti, pentru binele copilului.
      Nu-l provocati pe domnul, ignorati injuraturile, plecati din apropierea sa cand vrea sa loveasca si mai ales, nu raspundeti la provocari.

      Comentariu prin Martonze — 19/08/2013 @ 4:27 PM | Răspunde

  6. nici nu stiu cum e mai bine dar problema e k lucrurile acestea se intimpla numai cind ne certam,si vb urit incit ajungem sa ne lovim,oricum va multumesc pt raspuns si voi vedea ce voi face…

    Comentariu prin mihaela — 19/08/2013 @ 3:53 PM | Răspunde

  7. am vanatai pe burta si nu sint singurele

    Comentariu prin mihaela — 19/08/2013 @ 3:55 PM | Răspunde

  8. Nu este o lege rea, insa, atunci cand apelezi la ea constati ca ii lipseste ceva. Si am sa va dau exemplul tipic: sot agresiv cunoscut organelor de politie, amendat in numeroase randuri, plangeri penale impotriva sa. Daca te adresezi organului de politie si ceri sa ti se comunice ce sanctiuni contraventionale i-au aplicat, daca sunt formulate plangeri impotriva lui si pentru ce fapte…, ti se va raspunde ca sunt date confidentiale. Cererea este formulata de victima, solicitarea este legitima si nu poti spune ca astfel de date (masurile luate impotriva agresorului) sunt confidentiale pentru ea, dar, asta se intampla in realitate. Nu am pretentia sa-mi fie comunicate mie. Vreau, doar, ca toate aceste inscrisuri sa ajunga pe masa judecatorului. Cererea in instanta este pe ordonanta presedintiala. Eu nu am probe (cel mult declaratii ale unor martori si daca exista un certificat medico-legal), iar judecatorul va refuza sa faca o adresa catre sectia de politie, desi depun la dosar cererea catre ei si raspunsul primit… in aceste conditii sunt sanse serioase sa-ti respinga cererea, refuzand sa faca o analiza care i-ar fi la indemana si considerand ca e de datoria mea sa o dovedesc…. poate ca mai trebuia un ceva care sa oblige fie organul de politie (sa inainteze…), fie instanta (sa emita adresa), astfel incat sa se afle adevarul in cauza….

    Comentariu prin un nene — 23/08/2013 @ 8:24 PM | Răspunde

    • ` judecatorul va refuza sa faca o adresa catre sectia de politie` – mai lasati predictiile si formulati cereri in probatiune.

      Comentariu prin Cristi D — 24/08/2013 @ 5:28 PM | Răspunde

      • Asta a fost experienta mea. Pana la urma, nu a ramas chiar asa. Am observat ca, in legea asta, sunt o gramada de autoritati implicate, fac planuri, iau masuri, combat, ajuta, etc…unii, pot introduce chiar ei actiunea,… si ma gandeam la acel experiment in care doamna diriginte roaga copiii, care invatau dupa-amiaza, ca ultimul care pleaca sa stinga lumina. Surpriza! A doua zi dimineata, lumina era aprinsa! Repeta experimentul si ii spune lui Gigel: am mare incredere in tine! Te rog, la plecare, sa stingi lumina! A stins-o, nu?

        Comentariu prin un nene — 25/08/2013 @ 6:46 PM | Răspunde

    • Exista mai multe incoveniente in relatiile cu autoritatile statului. In primul rand, n-ai de unde sti ce a scris organul in urma verificarii reclamatiei.Normal ar fi ca Procesul verbal de constatare sa fie semnat si de partile verificate si sa primeasca o copie , pentru evitarea surprizelor.
      Din nefericire, la noi functioneaza sistemul de pile-relatii-cunostinte si poti ajunge din reclamant in reclamat !?

      Domnule judecator, cred ca aveti impresia ca toti colegii dvs. functioneaza ca dvs. In cazul meu, instanta de apel a refuzat cererea de probatiune in termen legal introdusa, fiindca am indraznit sa contest cererea de probatiune a partii adverse, tardiv introduse, pe motiv ca daca reclamantul nu poate veni cu probe noi, nici mie nu-mi admite. Si imediat, a si schimbat hotararea primei instante, cu indicatia sa merg la recurs daca nu-mi convine. Mai mult, m-a si incaltat cu cheltuieli de judecata consistente. Prostia mea a fost ca am avut incredere in Curtea de apel, desi pe just.ro am vazut ca resping mai toate recursurile, dar fiindca speranta moare ultima…m-am mai ales cu alte cheltuieli de judecata, mai consistente, asta in ideea ca domnul declara ca nu are venituri si plateste 200 lei/luna pensie alimentara pentru copil.
      Cheltuielile de judecata pretinse depasesc pensia alimentara pe 2 ani, bietul om, fara venituri…

      Comentariu prin Martonze — 24/08/2013 @ 6:12 PM | Răspunde

  9. As avea o dilema in privinta aplicarii Ordinului de protectie in cazul violentei in familie manifestata exclusiv sub forma violentei psihologice, asa cum este definita de lege in art. 4 lit. b). In cadrul definitiei, violenta psihologica se poate exprima si prin “[...]provocarea de stări de tensiune şi de suferinţă psihică în orice mod şi prin orice mijloace[...]“, formulare subiectiva ce presupune multe interpretari.
    In fapt, aducerea de catre sot/sotie a unor persoane straine (poate parea hilar, dar chiar si un amant) in locuinta conjugala, bun comun al sotilor, si incercarea de a coabita, ar putea sa constituie violenta psihologica prin interpretarea articolului de mai sus?

    Comentariu prin Robert — 07/10/2013 @ 11:10 AM | Răspunde

    • nu stiu. dar mie imi suna a violare de domiciliu…

      Comentariu prin Cristi D — 07/10/2013 @ 3:45 PM | Răspunde

      • Multumesc pentru raspuns. Da, initial m-am gandit si eu la violare de domiciliu.. nu stiu daca fapta este tipica acestei infractiuni, din moment ce exista consimtamantul unui sot (coproprietar) ce foloseste imobilul.

        Comentariu prin Robert — 07/10/2013 @ 4:31 PM | Răspunde

        • Dar poate exista solicitarea de parasite a domiciliului comun din partea celuilalt, nu?!

          Comentariu prin Cristi D — 07/10/2013 @ 4:50 PM | Răspunde

  10. buna ziua,santem noi barbatii intr-o dilema….cum putem fi calmi cand femeile ne pun un situatie grea, sa-ti lase copilul in casa si plece dupa barbati,copii nespalati si flamanzi si in cele mai multe cazuri consuma si alcol nu sant inpotriva femeilor dar cred ca o lege care sa reglementeze ar fi foarte necesara daca analizam corect si cinstit femeile sant cele care provoaca cele mai mari necazuri si probleme sociale …….,o sa revin……

    Comentariu prin dumitru pavelea — 06/12/2013 @ 6:56 PM | Răspunde

  11. adevarat din pacate.. Eu as obliga orice persoana ajunsa intr-un astfel de dosar, parat sau reclamant, la un numar de ore de terapie. In special daca persoanele au si statut de mame. Nu ar exista agresor in lipsa victimei. Necunoscatorii vor spune ca acuz victima. Ma rog..

    Comentariu prin dana — 03/06/2014 @ 12:14 PM | Răspunde

  12. Buna seara,ma numesc C..L….si am 18 ani.Am aflat de site-ul dumneavoastra din pura intamplare si as dori daca se poate sa ma ajutati si pe mine cu un sfat.Fac parte dintr-o famili cu 3 copiii care dupa parerea mea au sarit peste copilarie. Tatal meu este alcoolic, are momente cand nu bea,dar atunci cand o face intrece orice masura,de mici copii noi am aflat ce inseamna sa iei bataie,sa dormi afara,si sa fii amenintat cu moartea.Am fost de fata la mult momente cand mama luat bataie, si nu am putut sa o ajutam in nici un fel ca ne lovea.Pe fratele mai mare la dat afara din casa de mai multe ori,amenintandul ca il omoara dac a mai pune piciorul in ograda.Cel mai mic membru este traumatizata de mica,la orice cuvant mai dur incepe sa planga,mamei ii este frica sa plece de acasa pentru ca nu are unde sa mearga,si pe noi copiii lui ne ameninta ca ne omoara si ca ne da afara din casa in orice moment al zilei, ne spune ca este casa lui si ca daca nu facem ce ne spune el sa plecam de la casa lui. As avea nevoie de sfatul dumneavoastra cat mai urgent, Va multumesc frumos

    Comentariu prin Laura C — 09/09/2014 @ 8:43 PM | Răspunde

    • Legea nu imi da voie sa va dau sfaturi. Poate avocatii de pe aici. Insa cititi legea, pare clara.

      Comentariu prin Cristi D — 09/09/2014 @ 10:39 PM | Răspunde


Feed RSS pentru acest post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Theme: Rubric. Get a free blog at WordPress.com

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 864 other followers

