CRISTI DANILEŢ – judecător

10/04/2008

Stramutarea dosarelor

Filed under: coruptia,organizare instante — Cristi Danilet @ 8:20 AM

In Romania e posibil orice. Inclusiv sa muti dosare de la o instanta la alta in afara vreunui mecanism prestabilit. Pare incredibil, dar e adevarat.

Cercetarea a facut-o un jurnalist de la Curentul. Acesta mi-a furnizat si raspunsul ICCJ.

Urmare cererii dumneavoastra transmisa prin e-mail Inaltei Curti de Casatie si Justitie la data de 7 aprilie 2008, intemeiata pe dispozitiile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, va comunicam urmatoarele:

Legiuitorul prin dispozitiile Codului de procedura civila si, respectiv, cele ale Codului de procedura penala nu a stabilit un criteriu obiectiv in raport de care completul de judecata sa dispuna stramutarea judecarii unei cauze la o anumita instanta de judecata, singura conditie impusa de lege fiind ca instanta la care se stramutã pricina sa fie egala în grad cu aceea pe rolul careia se afla cauza a carei stramutare se solicita.

Completul de judecata este singurul in masura sa aprecieze conform prevederilor legale si constiintei sale, instanta la care se poate stramuta judecarea unei cauze.

  

Cu stima,

                      Magistrat asistent,

                            C. Enache

 

INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
Biroul de Informare si Relatii Publice

 

Ca magistrat, in cei aproape 10 ani vechime in sistem, am auzit multe zvonuri despre dosare care sa stramuta dupa cum vor partile, la anumite instante, cu speranta ca acolo si-ar putea `aranja` cauzele. M-am indoit intotdeauna ca asa ceva ar fi posibil. Dar apoi am inceput sa aud tot mai des de avocati care, in cererile de stramutare, indica 2-3 variante pe care le prefera si, minune, ICCJ dispune stramutarea exact la una dintre ele. Ca hotararile de stramutare nu se motiveaza, stiam. Nici macar dupa ultimele modificari ale C.pr.pen. se pare ca nu se intampla acest lucru.

Adica noi, ca practicieni, habar nu avem de ce ne trezim dintr-o data cu dosarul luat si dat la alta instanta. Sunt parti care invoca tot felul de bazaconii si minciuni ca sa scoata un dosar dintr-o instanta. Dar macar sa stim si noi, ca de multe ori sunt puse in joc demnitatea noastra, profesionalismul sau chiar viata intima. Alteori suntem acuzati de comiterea unor fapte ilicite, chiar penale. Niciodata nu aflam ce scriu partile in cererile de stramutare, si nici ce anume a retinut ICCJ cand stramuta cauza.

Si tot noi, ca practicieni, habar nu avem de ce o anumita cauza se duce la o anumita instanta si nu la o alta. Acum am aflat: pentru ca asa vrea judecatorul de la suprema. Care nu trage la sorti, nu se uita pe harta ca sa evite o incalcare a accesului la justitie, nu tine cont de incarcatura de dosare la instanta la care trimite. Nu are niciun mecanism obiectiv pentru a alege o anumita instanta la care sa stramute un dosar. Ce impartire aleatorie?! Ce competenta teritoriala?! Vrerea cuiva pare ca e suficienta!

Anunțuri

17 comentarii »

  1. nasol! inca un argument pentru niste proceduri autentice, care sa inlocuiasca ameteala de acum. trist este ca legiutorul refuza sa inteleaga asta…

    Comentariu de detaşatul — 10/04/2008 @ 3:38 PM | Răspunde

  2. Nu sunt de acord: nu tine de legiuitor, ci de bune practici, un concept care in afara inseamna proceduri (in sensul de mecanisme) standard, flexibile, obiective si unanim acceptate. Cat costa ICCJ sa faca un regulament prin care sa decida cum anume se determina o instanta la care se stramuta dosarele? E putere, fir-ar, sau ar trebui sa fie o putere! Nu trebuie sa astepte tot altii (Parlament, MJ, CSM) sa ii spuna ce trebuie sa faca.

    Comentariu de Cristi — 10/04/2008 @ 5:36 PM | Răspunde

  3. regulamentul de care vorbesti ar completa legea sau ar adauga la ea. e de preferat, cred, sa nu ne facem singuri regulamente, cel putin nu la momentul actual. s-ar spune ca noi le facem, noi le aplicam. de ce sa nu avem o singura reglementare, clara si cuprinzatoare, fara norme, regulamente etc care, chipurile, ar lamuri ceea ce ce trebuia sa fie clar de la bun inceput? oricum, e o chestiune pe marginea careia merita discutat.

    Comentariu de detaşatul — 11/04/2008 @ 2:08 PM | Răspunde

  4. In fata unei vadite ilegalitati de la un apel contra unei hotarari de Tribunal date in favoarea mea, Curtea de Apel Suceava, ICCJ mi-a admis recursul si atrimis cauza „spre mai buna administrare a justitiei” stramutat o cauza in care facusem recurs C.A. Iasi. Nu am avut avocat, nu am cerut stramutare la Iasi, am considerat ca este o „palma averisment” data pe drept instantei sucevene si apropo de responsabilitate, urmareste cineva si contabilizeaza astfel de palme?
    La Iasi am castigat si apoi la fel si la recursul contra mea facut la ICCJ.
    Nu cred ca este ceva de incriminat aici. Eu am presupus ca e trimisa la Iasi ptr ca litigiul se referea la bunuri din jud. Botosani.
    Desigur ca fiind bucurestean as fi preferat mai pe aproape…
    Nu contest corectitudine celor spuse de Cristi dar repet, se contabilizeaza esecurile magistratilor care obiectiv nu se pot aprecia decat dupa pastrarea sentintei lor in fina ca definitiva si irevocabila si dupa existenta ca supliment al unor astfel de palme date de instanta superioara?
    Caci drepturi:inamovibilitate etc fara obligatii si control nu este acceptabil.

    Comentariu de ion adrian — 12/04/2008 @ 8:38 AM | Răspunde

  5. Inclin sa ii dau dreptate lui Cristi.
    In activitatea oricarei companii, exista doua tipuri de „reguli” ferme care se aplica:
    – legislatia in vigoare, a carei respectare nu este negociabila;
    – norme interne stabilite si aplicate pt buna functionare, si care sa nu vina in contradictie cu legea: procese, proceduri, best practices etc.

    Acestea din urma fac diferenta in ceea ce priveste maturitatea unei organizatii, capacitatea ei de a-si eficientiza activitatea, de a fi competitiva pe piata si de a deveni o referinta respectata in domeniul respectiv chiar si de catre concurenta. In final, dupa multe etape, ajungem asa si la ce se numeste „cultura organizationala”, si care este in sine o componenta a valorii de piata a firmei.

    La voi, „valoarea de piata” s-ar traduce si prin in „credibilitatea sistemului judiciar perceputa de justitiabil”, dupa umila mea parere. ( desigur, valoare de piata a sistemului judiciar are si alte componente).

    Dar, reusind sa stabiliti reguli interne si structurind activitatea complementar legilor si total in linie cu ele, ati dovedi cu adevarat cresterea valorii voastre ca si putere.

    Altfel, ramine sa fiti perceputi doar ca si un „sistem executant” intr-un cadru stabilit exclusiv de catre Legislativ, si care nu are capacitatea sa se auto-regleze inspre eficientizare si credibilizare.

    parerea mea.
    Parol!

    Comentariu de ono — 12/04/2008 @ 10:58 AM | Răspunde

    • Mi-a placut mult comentariul tau de acum un an, pe care l-am citit doar acum, interesandu-ma de unele practici privind stramutarea. M-ar bucura de un schimb de idei. Din ce judet esti si ce profesie ai? Irina

      Comentariu de Irina — 07/05/2009 @ 10:08 PM | Răspunde

  6. nu neg valoarea argumentelor tale, ono. ar fi ok daca am avea o legislatie clara si eficienta care sa fie completata in mod fericit de acele norme interne. asta voiam sa spun: sa pornim de la baza cu reguli clare, care sa contureze continutul unor viitoare norme interne. in acest caz acele norme ar rezolva multe probleme. la noi cred ca nu prea ar merge la momentul de fata. la o procedura sumara, insuficient reglementata, niste norme interne nu ar schimba mare lucru. cred ca e timpul sa terminam cu „carpelile” legislative si sa facem ordine. dar ,cum spuneam, este o tema delicata, iar schimbul acesta de opinii cred ca nu poate duce decat la ceva bun.

    Comentariu de detaşatul — 12/04/2008 @ 4:58 PM | Răspunde

  7. La Judecatoria Cluj-Napoca si la Tribunalul Cluj nu se
    respecta art. 87 alin.(6) din Regulamentul de ordine
    interioara a instantelor judecatoresti din
    22.09.2005 (modificat si completat), potrivit
    caruia, Registratura si arhiva vor fi deschise zilnic
    pentru public minimum 4 ore, repartizate in functie de
    programul sedintelor de judecata.

    Comentariu de Bodescu — 13/04/2008 @ 11:16 AM | Răspunde

  8. s-a deschis rubrica de sugestii si reclamatii!

    Comentariu de detaşatul — 13/04/2008 @ 3:12 PM | Răspunde

  9. Va mai amintiti ( cel putin magistratii si procurorii din Cluj cred ca-si aduc aminte) ce afirma o judecatoare ce acum este membru CSM,cu cativa ani inaite de inceperea mandatului, despre presedintii de instante si membrii CSM? „…Ei trebuie sa se manifeste ca servitori ai celorlalti judecatori si ai justitiabililor!”.(sic) Ea si-a insusit (printre altele) multe modele de promisiuni, din campania elecorala a politicienilor!Pacat ca a uitat ca provine din randul judecatorilor din care numai temporar s-a desprins pentru 6 ani. Si pt ca stie mai bine decat Cristi cum functioneaza ICCJ (in plenul CSM,desigur e o coincidenta, sta numai langa presedintele ICCJ) si in materie de stramutari, a solicitat ea insasi sa i se solutioneze o astfel de cerere. Ma intreb , daca unui membru CSM, care are calitatea de parte intr-o cauza judecata de colegii sai (pe unul il voteaza intr-o functie de conducere,dupa care cere stramutarea pe motive de banuiala legitima)nu-i sunt alterate hotararile prin prisma intereselor patrimoniale personale manifeste? Astept reactia membrului CSM dupa ce ICCJ ii va solutiona cererea de stramutare a cauzei (a se citi de catre acelasi autor „Semnificatia juridica a abtinerii de la vot” pentru a-i intelege standardele de integritate)! Se va stramuta la Oradea, unde nasa fiicei sale este judecator la Curtea de Apel si de unde provine o judecatoare din cabinetul demnitarului? La Timisoara, Brasov sau Tg-Mures, Curti de Apel de care membrul CSM raspunde in cadrul grupului de lucru nr.4? La Bucuresti, Craiova, Constanta,Iasi sau Sibiu de unde provin colegi din CSM? Sau la Suceava , Ploiesti sau Pitesti, unde judeca colegii ei cu care se cunoaste f.bine din AMR sau unde a judecat si ea? Cu o astfel de stare de fapt care nu se regleaza nici prin lege nici prin regulamente ce facem?

    Comentariu de alin — 14/04/2008 @ 10:49 AM | Răspunde

  10. ai curaj. ma bucur ca esti un magistrat caruia nu ii este frica sa vorbeasca. sper sa fii si impartial. si mai trebuie sa incerci sa schimbi ceva. doar critica, desi este buna, nu este de ajuns.

    Comentariu de tbogdan — 19/04/2008 @ 8:45 PM | Răspunde

  11. Pe domnul judecător CRISTI DANILEŢ, il apreciez foarte mult, cred că aşa ar trebui să avem un preşedinte care să facă ordine în ţară şi în justiţie.

    Comentariu de Bracon Ioan — 13/07/2014 @ 8:25 PM | Răspunde

  12. Nu sunt de acord absolut deloc cu articolul de fata. Este o bătaie de joc ceea ce se petrece in cadrul instantelor de judecata la adresa justitiarilor. Judecatori care se cred „zei”‘ ” dumnezei”‘ sau alte eentitati…si aduc oamenii in situații de a dreptul disperate sa recuze ori sa stramute cauzele. E clar ca dacă un biet justutiar a ajuns la mâna unui judecator, mai ales unul care chiar are chef sa facă ce vrea el…acel justițiare e terminat. Mai pe romaneste, un România, in peste 80% din cazuri moru cu dreptatea in mâna pt ca un judecător nu a avut chef sa judece cauza așa cum ar fi trebuit defspt. Acesta este crudul adevăr – JUSTITIA NU A FOST FACUTA PT JUSTITIARI !!!

    Comentariu de Alina — 05/04/2016 @ 9:03 PM | Răspunde

  13. Ce se intampla in justitie e o batjocura. Mori cu dreptatea in mana fiindca se judeca asa cum vrea muschii unui magistrat care chiar daca e pus acolo sa respecte legile le incalca flagrant fara sa fie tras la raspundere Aici e marea buba : ca nu raspund pt ce fac chiar daca distrug vieti si destine. Nu inteleg DE CE NU RASPUND PT. ERORILE LOR???DIMPOTRIVA, SUNT PLATITI REGESTE fara sa aiba nicio raspundere !!!!??? Ori eu sunt prost ori legile astea sunt tampite!

    Comentariu de Ion Patitu — 29/05/2016 @ 11:52 AM | Răspunde

  14. Nu sunteti prost !
    Legile-s tampite! Facute anume ca justitiabilul sa fie la mila judecatorului’ lasat sa fie judecat de constiinta acestuia care deseori lipseste cu desavarsire’ se vinde si se cumpara pe bani. Tot un fel de prostitutie…..

    Comentariu de elena — 14/06/2016 @ 6:13 AM | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: