CRISTI DANILEŢ – judecător

30/11/2008

1dec.1998-1dec.2008

Filed under: reforma — Cristi Danilet @ 11:25 AM

cristiIn urma cu 10 ani incepeam exercitarea functiei de judecator, alaturi de alti 200 colegi declarati reusit la concursul din aug-sept 1998 organizat atunci de MInisterul Justitiei. Fusese un concurs cu peste 10 candidati pe loc; locurile libere erau la instante, la INM sau la MJ.

Eu am optat sa merg direct la instanta, la Judecatoria Vatra-Dornei, de unde eram de loc. 6 luni urma sa asist la desfasurarea activitatii, urmand ca dupa sustinerea examenului de semnatura sa intru in sala cu cauze mai simple. Ordinul de numire ca judecator stagiar a fost semnat de ministrul justitiei Valeriu Stoica.

1 dec 1998 s-a nimerit a fi intr-o zi de marti. Care era si zi libera. Ma gandesc ca e cumva ciudat sa incepi activitatea si martea (povestea cu ceasurile rele) si intr-o zi libera. 

In fine, a trecut. Doar ca o anumita framantare nu imi da pace nici astazi. Iar aceasta framantare, e ivita dintr-un foc ce arde undeva, inauntrul meu. El e izvorul eforturilor si atitudinilor mele in legatura cu organizarea si functionarea sistemului judiciar, cu ceea ce, generic, ii spunem `reforma justitiei`. Nimeni nu ma poate condamna ca vreau sa fiu corect, ca vreau sa am colegi profesionisti, ca vrea ca CSM si MJ sa se ocupe nu de propriile lor interese, ca justitiabilul trebuie ocrotit si stimat, ca trebuie sa fim responsabili de banul public etc.

In cei 10 ani de activitate, am realizat o multime de lucruri, am cunoscut oameni cu care am impus schimbari fundamentale in sistem, dar care nu sunt indeajuns. Neimplinirile sunt pe masura ambitiilor mele. Iar faptul ca ma simt responsabil de increderea inca scazuta in sistem, de netransparenta acestuia, de carente in eficienta sa, precum si faptul ca in cei 10 ani de activitate m-am confruntat cu atat de multe nereguli si am cunoscut atatea slabiciuni atat ale sistemului, cat si ale oamenilor ce-l compun, toate acestea ma fac sa ma intreb, intr-un mod lucid: `10 ani – in slujba dreptatii, oare?!`. Este intrebarea la care voi incerca sa imi raspund in urmatorii ani.

 

21 comentarii »

  1. În slujba dreptăţii cu siguranţă! În dilema ta e bine să-ţi aminteşti permanent că, la noi, între dreptate şi justiţie există o diferenţă. Această diferenţă face (termenul englezesc!) România de azi … fascinantă.

    Comentariu de filadel — 30/11/2008 @ 12:06 PM | Răspunde

  2. Pe linga cariera profesionala nu trebuie sa uiti ca angajamentul tau a dat speranta, curaj si inspiratie la multi, au creat un precedent. Valoare unei astefel de contribuitii este inestimabila. Romanii au nevoie de exemple demne de urmat. Iar faptul ca ai fost adus la Bucuresti sa lucrezi cu M. Macovei sugereaza ca s-a facut o tentativa serioasa de a reforma Justitia (si cit de merit este titlul ei de femeie a anului).

    Comentariu de Tio — 30/11/2008 @ 1:26 PM | Răspunde

  3. Cristi dacă ai ajuns să iei în calcul şi ieşirea din sistem acum, după toate câte s-au întâmplat (şi cu participarea ta) de la venirea ta la Judecătoria Cluj-Napoca (ex:AMR, filiala Cluj AMR, şefii de la Cluj, campania alegerilor CSM 2004, Rodica Stănoiu, sprijinul tău pt colega ajunsă membru CSM, MM-MJ, So-Just, ş.a.m.d.) eu unul sunt foarte îngrijorat de viitorul sistemului în care şi eu lucrez. Alexandru Rădulescu

    Comentariu de Alexandru Rădulescu — 30/11/2008 @ 1:32 PM | Răspunde

  4. Una dintre prostiile cele mai mari auzite este ca justitia nu trebuie sa echivaleze cu dreptatea. Oare este necesara absolvirea claselor primare pentru a raspunde „da” la o asemenea intrebare?Sau este posibil ca fiinta umana sa fie vesnic confundata cu „persoana fizica”? Sau ca buna-credinta sa se poata substitui intr-un mod fraudulos omeniei? Justitia romana nu se confunda cu dreptatea. Stiu bine faptul ca legile omenesti sunt limitate in timp si spatiu. Stiu ca este si foarte greu sa respecti legea. De o vreme, in schimb, ma intreb daca nu e chiar indicat ca, atunci cand o mana de tembeli care a capturat prezentul si viitorul nostru ne tranteste o lege aboslut cretina,sa nu te supui.Cum se pot accepta cu seninatate legi precum 112/1995, 18/1991, 10/2001? Sunt legi care ar fi trebuit sa faca dreptate. Legi care sa arate ca in Romania proprietatea nu este un moft, cum crede tov. Iliescu. S-a intamplat asta? Nu prea. De asta cred eu ca un magistrat nu poate sa faca dreptate. O hotarare judecatoreasca face dreptate atunci cand e sustinuta si de altele. Din motivul acesta statele in care exista precedent judiciar merita felicitari. Acolo putem vorbi de ceea ce se numeste „guvernarea judecatorilor”. In scumpa noastra patrie, judecatorul trebuie sa aplice toate „legile” ejaculate de scumpii nostri parlamentari. Acesta este motivul pentru care va intrebati daca va aflati in slujba dreptatii.

    Comentariu de liviu oltean — 30/11/2008 @ 5:32 PM | Răspunde

  5. bine sesizata diferenta intre a face dreptate si a aplica legea! rau este ca exista diferenta! dar cu legea nu te pui, nu-i asa?

    Comentariu de cristian — 30/11/2008 @ 9:38 PM | Răspunde

  6. Cristi,

    La multi ani in justitie! caci nu mor caii cind vor ciini!

    Si la Multi Ani cu sanatate, in avans, de ziua ta!

    Michelle

    Comentariu de Michelle — 01/12/2008 @ 9:10 AM | Răspunde

  7. Cristi, felicitari ca ai rezistat 10 ani in sistem si unde mai pui ca nu ai stat nici degeaba? Cel putin trebuie sa recunosti si sa ai o minima satisfactie ca atat cat a fost in putinta ta ai facut si daca mai poti sa faci ceva sunt convinsa ca vei face. Tu esti un model demn de urmat pentru orice judecator, numai ca, am constatat cu tristete, ca si printre noii veniti in sistem se afla tineri purtatori ai unor profunde idei comuniste si alte bazaconii. Adevarul absolut nu poate fi descoperit inca dar noi asteptam adevarul juridic asa cum este dictat de lege si nu „adevarul” emanat din hotararile instantelor corupte, cu toate ca si acesta este un adevar avand in vedere ca o hotarare are putere de lege. Acest „adevar” creeaza efecte dureroase si frange destine. Noi asteptam responsabilizarea magistratului, legi drepte si functionarea normala a institutiilor statului.

    10 ani inseamna totusi o perioada insemnata din viata oricui. Tu insa nu ai ce sa-ti reprosezi vis-a-vis de justitiabil. Mereu ai demonstrat ca un judecator – daca doreste – poate fi impartial. Ai aratat lumii si lucrurile bune din sistem si cele rele. Relele fiind insa nenumarate, cele bune aproape ca nu se mai zaresc. Totusi, recunoaste ca ti-ai ales un drum greu, intr-o tara roasa de faradelegi si alte dracovenii. Mergi mai departe cu fruntea sus! Sunt 100% convinsa ca vei reusi. Esti inca tinar!

    La tine am descoperit cel mai frumos lucru: Sistemul corupt, in cei 10 ani de practica, nu a reusit sa te ingenuncheze. Pentru asta te felicit inca o data si ma bucur ca am avut sansa de a cunoaste un asemenea judecator in Romania.

    Comentariu de shantiliu — 02/12/2008 @ 11:01 AM | Răspunde

  8. pt domnul liviu oltean: ce nevoie era de legile 112/1995, 18/1991, 10/2001 cand avem un cod civil inca in vigoare care reglementeaza foarte bine proprietatea privata? la noi legile noi apar pentru a impiedica si ingreuna dobandirea drepturilor si nu pentru a reglementa mai simplu ceea ce deja era prevazut in legile vechi. Cum va explicati ca mai intai a fost „emanata” legea 112/95 si ulterior legea 10/2001 care in fapt reglementa (peste codul civil) proprietatea privata? Sa fi fost o neatentie sau o …intentie?

    Comentariu de shantiliu — 02/12/2008 @ 11:08 AM | Răspunde

  9. La mulţi ani Cristi încă o dată şi din partea mea şi urarea că dacă Monica Macovei va accepta provocarea revenirii în fruntea MJ să te regăsim şi pe tine acolo! De această dată sper eu, secretar de stat! Magistraţii de mare valoare şi ridicate standarde de integritate ca ale tale, merită astfel de valori care să-i reprezinte şi sprijine! Alexandru Rădulescu

    Comentariu de Alexandru Rădulescu — 02/12/2008 @ 11:34 AM | Răspunde

  10. La multi si drepti ani! in magistratura, domnule Cristi. Adevaratii magistrati asa au ajuns in sistem printr-un concurs…si aste se vede si dupa. In urmatorul an la admiterea in magistratutra au fost 30 pe loc, a fost ultimul an cand s-a intrat direct dupa facultate fara INM. Sunteti un exemplu demn de urmat…mi-ar fi placut ca la televizor in timpul acordat promovarii negative a judecatorilor din cauza doamnei Turcu, sa va vedem pe dvs.vorbindu-ne despre dreptate, cinste, onoare, reforma, sa vada si cei care inca nu v-au descoperit ca in Romania exista si altfel de judecatori.
    Va doresc numai bine, sanatate multa…

    Comentariu de Dirigo — 03/12/2008 @ 1:26 PM | Răspunde

  11. Eu stiam ca de 1 decembrie serbam Marea Unire, in fine, fiecare cu prioritatile lui.

    Comentariu de Anonim — 03/12/2008 @ 10:46 PM | Răspunde

  12. Stiai bine. Numai ca mi s-a parut putin neconform cu scopul blogului meu sa spun ce am facut de 1 dec 2008. Dar am sa o fac, asteptand ca si tu sa faci la fel: dimineata am ascultat mp3-uri cu cantece patriotice, cantand si eu `Desteapta-te, romane!`. Am pus in fereastra un steag mare, tricolor, original: cate o culoare a venit pe fiecare ochi al geamului. Apoi, la 12, am fost la depunerea de coroane in centru, cu familia. Am aplaudat la trecerea soldatilor. Am primit de la reprezentantii organizatorilor un tricolor de pus in piept pe care il port toata saptamana. Dupa care m-am dus la birou si am rezolvat dosare cateva ore. Deci, cum stau cu prioritatile?!

    Comentariu de Cristi — 04/12/2008 @ 1:12 AM | Răspunde

  13. Mi-am promis sa nu merg pe lumea cealalta fara sa-i duc lui MARCEL TUNDREA cate un covor si un televizor pntru fiecare dintre cei care i-au facut NEDREAPTA JUDECATA .
    Va citesc de cand a aparut blogul, insa nu v-am scris ,pt ca am lasat pe altii…
    Va respect ,pretuiesc, si ma inclin in fata frumusetii felului in care ati inteles si ales, sa va faceti aceasta, atat de importanta profesie.
    Am citit pe „ultrajuridic „ce vi se intampla aceste zile si, inainte de-a va citi si comentariul am avut aceeasi replica :doar 30 ?

    pt anonim: draga anonim, n-ai inteles nimic din „notiunea de 1 decembrie” !!!
    daca nu o sa mai existe oameni in acest spatiu mioritic ca d-l Danilet, nu o sa mai existe nici acea tara, sarbatorita in acea zi .
    abia cei 10(zece)ani ai dumealui fac cinste si onoare tarii si nu, defilarile de homosexuali …

    Comentariu de brindusa — 05/12/2008 @ 8:12 AM | Răspunde

  14. Ce legatura au homosexualii cu 1 decembrie sau cu cei 10 ani de meserie ai lui Danilet? Cred ca aceasi legatura pe care o au covoarele si televizoarele cu justitia. Traiasca Romania, ca e mare!

    Comentariu de cristian — 05/12/2008 @ 6:31 PM | Răspunde

  15. legaturi…

    Marcel Tundrea pentru cei doisprezece ani, a cerut un covor si un televizor despagubire… LEGAT de: profesia de magistrat .

    LEGAT DE :”defilarile de homosexuali”, nu era decat o figura de stil prin care ii raspundeam anonimului la apropoul d-sale privind
    ce TREBUIE sau cum TREBUIE sa scriem pe blog, in aceasta zi de „1 decembrie”.
    personal, am considerat ca „Marii Uniri” cinste cu adevarat, i-a facut Judecatorul Cristi Danilet prin tot ceea ce a realizat in cei zece ani, si nu cuvintele gratuite sau PARADELE, de oricare gen ar fi…

    aceasta era legatura !
    si da ! mare e gradina …

    Ma intreb in cazul in care sunteti magistrat , cum reusiti sa intelegeti alte lucruri (legaturi) mai complicate…
    ma intreb doar.

    Mie, prezentarea celor zece ani ai Judecatorului C.D., mi-a umplut sufletul de ROMAN, de bucurie, in sfanta zi de „1 decembrie „,zi pe care altii nu stiu decat sa o murdareasca …cu cinismul lor .

    Comentariu de brindusa — 08/12/2008 @ 9:42 PM | Răspunde

  16. In primul rand Danilet nu si-a legat persoana sau activitatea de ziua de 1 decembrie ca sarbatoare nationala, ceea ce denota ca omul are mult bun simt.
    In al doilea rand, dintr-un comentariu în care covoarele se amestecau cu homosexualii (cu care inteleg ca ati avea oarece probleme)in spatiul mioritic nu aveam cum sa inteleg prea multe.
    Despre puterea mea de intelegere: e limitata, ca doar oameni suntem si noi. Insa puterea de intelegere nu se verifica la analiza unui comentariu sumar, scris intr-un moment de exaltare sau de furie.
    Inca ceva: acele despagubiri simbolice nu au legatura cu profesia de magistrat, ci cu modul in care unii inteleg sa imparta justitia.

    Comentariu de cristian — 09/12/2008 @ 4:47 PM | Răspunde

  17. Da ! Il respect prea mult pe D-l judecator C.D., ca sa nu va dau dreptate: „…puterea de intelegere nu se verifica la ANALIZA unui comentariu sumar, scris intr-un moment de exaltare sau de furie”.
    da ! fie am fost exaltata fie, furioasa…in comentariul meu sumar si fara legatura…
    Ce nu inteleg eu, acum, este :de ce era necesara o ANALIZA a unui comentariu….si nu, a ceea ce a scris atat de frumos si adevarat, beneficiarul paginii ???

    Ultima „teza ” a comentariului DUMNEAVOASTRA extra si extra insa,pe mine , in calitate de avocat, ma face sa cred ca sunteti un om fain , pt ca asa este” …modul in care UNII inteleg sa imparta justitia .”

    p.s. imi cer scuze pentru sumarul meu comentariu, cu speranta ca D-l judecator a inteles totusi, ca-i pretuiesc modul cum intelege Dumnealui, sa imparta justitia .

    Comentariu de brindusa — 10/12/2008 @ 5:01 PM | Răspunde

  18. @brindusa : Si, pana la urma ati reusit sa-i dati bietului Tundrea covorul si televizorul? Fiindca amaratul s-a dus de la cele pamantesti de aproape doi ani, se implinesc acum in ianuarie.

    Comentariu de perca fluviatilis — 10/12/2008 @ 8:35 PM | Răspunde

  19. O anecdota de Craciun, si nu doar, legata de intrebarea ta despre „10 ani – in slujba dreptatii, oare?!`.” Am de citeva zile vizita „dee laa Clujjj” O domna avocata (nu ai remarcat-o ptr elocventa sau frumusete) pe care o intreb daca il stie jud. Cristi Danilet care e asa si asa…. Spune ca nu nu-l stie dar stie pe unul care e ceva special cu el, „e ca un muschetar” si care, simte ea, parca tine si cu oamenii (un proces legat de vechimea in munca a cuiva?). Ma duc la blog si arat poza de la „Despre”. Tu erai muschetarul.
    Sarbatori fericite!

    Comentariu de Tio — 22/12/2008 @ 10:56 PM | Răspunde

  20. Am zambit. Rar intalnesti oameni care sa iti multumeasca ca le-ai facut dreptate. Nu stiu, parca am uitat sa fim umani. Constat ca un site cu povestiri savuroase despre prostitutie, care e fictiune clara, precum http://curvette.wordpress.com/, e mult mai vizitat si comentariile sunt infinit mai multe ca cele de pe un blog ca al meu sau al unui alt coleg. Astia suntem. Tio, iti multumesc. La multi ani!

    Comentariu de Cristi — 23/12/2008 @ 11:54 AM | Răspunde

  21. E un proces de dezumanizare, inceput de sute de ani-si care, paradoxal, ne-a ajutat sa supravetuim ca natiune- dar care nu ne mai seveste la nimic in sec 21. Dimpotriva. Si cred ca lucruile stau si mai rau de acolo de unde le vezi tu, o sala de judecata. Oamenii sint calibrati sa supravetuiasca doar, reflexele aste dispar greu. Realitatea asta trebuie recunoscuta si combatuta constient si planificat. Trebuie inceput undeva, cu cineva. Transformarea de la sine dureaza iar pentru o solutie mai rapida ar fi nevoie de elite progresiste, iluminate-ceva ce Romania nu a mai avut din 1848-1866. In loc sintem tara cu 23 mil de oameni dar cu doar:2-3 disidenti;2-3 intelectuali progresisti;2-3 judecatori, 2-3 jurnalisti, 2-3 politicieni. Doar atit si nimic mai mult.
    Multumesc si tot ca anecdota de Craciun, si nu doar, propun inlocuirea traditionalului… dar cantitativului „LA MULTI ANI” cu ceva mai calitativ si iti doresc tie si celor din Justirie, care merita cu adevarat:ANI BUNI! UN AN BUN! ;-)

    P.S. Am vazut si eu statistica de la curvette si am planuri s-o intreb daca nu e interesata de politica. Astept un refuz;cu reforma ar ramine fara clienti ;-)

    Comentariu de Tio — 23/12/2008 @ 3:09 PM | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

