CRISTI DANILEŢ – judecător

23/12/2009

Taxa pe poluare – necomunitara (2)

Filed under: practica judiciara,social — Cristi Danilet @ 2:57 PM

  Scriam in urma cu un an despre o hotarare pe care o pronuntasem intr-un caz in care am constatat ca reclamantul nu poate fi obligat sa plateasca noua taxa auto, intitulata `taxa pe poluare`. In esenta, sustineam urmatoarele:

O.U.G. nr. 50/2008 este contrara art. 90 din Tratatul CE, întrucat este destinata să diminueze introducerea în Romania a unor autoturisme second-hand deja inmatriculate intr-un alt stat membru, favorizand astfel vanzarea autoturismelor second-hand inmatriculate in Romania şi, mai recent, vanzarea autoturismelor noi produse in Romania.

Era, dupa stiinta mea, prima hotarare de acest gen pronuntata in Romania asa ca am pus-o la dispozitia publicului imediat (poate, in acest fel, se va realiza cat de important e JURINDEX-ul, program anuntat cu fast de CSM, desi nu era al sau si pe care l-a abandonat in favoarea culegerilor tiparite, dovedite in timp ca ineficiente). Hotararea a ramas atunci irevocabila, nefiind recurata, astfel ca nu am putut afla opinia Curtii de Apel Cluj. Insa din practica in spetele ulterioare de acelasi tip, am vazut ca nu impartaseste opinia mea, ramasa minoritara. 

Recent, Curtea de Apel Cluj a avut ocazia sa se pronunte intr-un recurs intr-o speta asemanatoare. Dar atentie: Exista trei forme succesive ale taxei de poluare instituita prin OUG 50/2008. Prima forma e in vigoare din iulie 2008 pana in decembrie 2008 (pentru care am dat eu solutia si in spete ulterioare CA Cluj in unanimitate a stabilit ca este conforma cu dr. comunitar, dar pentru care unele instante din tara au sesizat CJUE si inca nu exista o interpretare oficiala a Curtii de la Luxembourg), a doua forma din decembrie 2008 pana in februarie 2009 si a treia forma din februarie 2009 pana la zi.  Cu privire la a doua si a treia forma a taxei de poluare, opinia majoritara (nu unanima)a Curtii de Apel Cluj este in sensul ca prin modificarile aduse incepand cu luna decembrie 2008, taxa de poluare devine incompatibila cu dreptul comunitar.   

Pun la dispozitia publicului si aceasta hotarare, irevocabila, cu o motivare de exceptie – decizia nr.2421/ 8.10.2009. Cu mentiunea ca, dupa 1 dec.2009 a intrat in vigoare Tratatul de la Lisabona, si corespondenta vechiului art 90 TCE se face acum cu art. 110 din TUE.

11 comentarii »

  1. Multumesc pentru carti.SARBATORI FERICITE si un an nou cu mai putini infractori :)

    Comentariu de mihaibeltechi — 23/12/2009 @ 6:10 PM | Răspunde

  2. COLIND
    Din munţii Daciei străbune ,
    Am încercat să vă spun ieri
    De cei ce si-au păstrat credinţa
    În chinuri grele şi dureri.
    Cu lanţuri grele la picioare ,
    Muşcaţi de plumb,loviţi de bici ,
    Trecură pe aici ,în şir
    Cei înfrăţiţi cu suferinţa
    La Gherla,Sighet şi Aiud ,
    Ei , aşteptînd ca Pruncul Sfânt
    s-aducă pacea pe pămînt
    pogorînd printre zăbrele .
    Cu Ianolide , Radu Gyr ,
    Au năzuit la drum spre stele ,
    Au năzuit la zbor spre cer ,
    Cerînd dreaptă izbăvire :
    Iartă greşelile mele,
    Mântuieşte-mă, Stăpîne ,
    Lerui ler ,lerui ler.

    Din munţii Daciei străbune ,
    În Sfânta sără de Ajun ,
    Au pogorît către câmpie ,
    În cete mari, colindatorii .
    Vor bate harnici ,pe la porţi
    Până pe cer vor vedea zorii.
    Sculaţi, gazde, nu dormiţi ,
    Vremea e să vă treziţi ,
    Au sosit colindătorii .
    Casa să vă fie casă,
    Pâine să aveţi pe masă,
    Pruncii să crească –n tihnă,
    În suflet s-aveţi lumină .
    Pacea să domnească-n ţară,
    Din străinătatea amară
    Să se întoarcă cei plecaţi ,
    Dragii voştri fii sau fraţi .
    Haideţi, gazdelor,sculaţi ,
    Au sosit colindătorii
    Şi vă rog să-I ascultaţi.
    Azi s-a născut Pruncul Sfânt
    El aduce pe pămînt
    Dragoste şi mîngîiere
    Pentru cei ce ştiu a cere .
    Astăzi s-a născut Hristos ,
    Pentru mântuirea noastră ,
    El va pogorî din cer,
    Mântuieşte-ne, Stăpîne ,
    Lerui ler ,lerui ler.

    SARBATORI FERICITE !

    Comentariu de mihaibeltechi — 24/12/2009 @ 10:54 AM | Răspunde

  3. CRACIUN FERICIT! domnule judecator.

    Legat de noul caz prezentat exista o nelamurire: recurentul SG a solicitat casarea sentinţei anterioare, si CHELTUIELI DE JUDECATA, iar CA CJ a admis casarea FARA CHELTUIELI DE JUDECATA.
    In final, dupa doua etape judecatoresti, omul a platit pe procese mult mai mult decat taxa de mediu, si-a pierdut timpul si nervii prin tribunale, masina i-a ruginit un an de zile (si acum da-i reparatii la tabla, la frane blocate, la simeringuri, ba chiar si elemente devalizate – un radio, o oglina, un far, etc.) si nu-l despagubeste nimeni. Ceea ce pare un succes pentru juristi, este cu siguranta, pentru cetateanul implicat, un mare esec.
    Ma intreb de ce nu s-or fi admis macar cheltuieli de judecata, si cand vor reusi oare judecatorii romani sa faca cu-adevarat dreptate?

    Comentariu de Ioana Maria Vlas — 25/12/2009 @ 9:53 AM | Răspunde

    • Totusi admir operativitatea CA CJ care a primit dosarul in iulie si l-a judecat in octombrie in numai 1 termen, si in lipsa Prefecturii, + o saptamana ptr. concluzii.
      La noi asa proces dureaza mult mai mult, daca autoritatea publica sicanatoare lipseste primeste amanari (s-au inregistrat si cate 5 absente succesive), nu depune nici intampinare si i se iarta, oricat de clara este cauza se acorda multe termene, majoritatea cererilor cetateanului sunt respinse ca nefondate, iar in motivare nu se scrie de ce s-a dat acea solutie.

      Comentariu de Ioana Maria Vlas — 26/12/2009 @ 9:09 AM | Răspunde

  4. Sarbatori Fericite!
    Felicitari pentru tot ce ati facut in acest an si premiul recent acordat!
    Un An Nou si mai bun!
    La multi ani!

    Comentariu de daniel cazacu — 25/12/2009 @ 1:07 PM | Răspunde

  5. Cu ocazia sărbătorilor de iarnă .. vă doresc tot binele din lume ..sa aveti parte în aceste frumoase zile de crăciun de adevarata magie a sarbătorilor de împliniri, fericire şi multă bucurie.
    Sărbători Fericite.

    Comentariu de Balauru — 25/12/2009 @ 2:42 PM | Răspunde

  6. Buna Ziua Domnule Judecator va admir cinstea si onestitatea de care dati dovada si de care ati dat dovada in tratarea acesutui caz cu taxa pe poluare si eu incerc sa-mi recuperez taxa pe poluare platita in 2008 august,la tribunalul Tg Mures sper ca dreptatea si legea sa fie respectate si de asemenea si drepturile omului sa fie respectate pt ca de prea mult timp am fost dusi de nas si drepturile noastre nu au fost egale si respectate va doresc o zi buna

    Comentariu de Todoran Cristian — 28/01/2010 @ 9:33 AM | Răspunde

  7. Stimate domnule Judecator ma numesc Anderko Thomas si sunt avocat in Baroul Mures. Am avut mai multi clienti care ma-au intrebat de noua taxa de poluare introdusa in sensul daca se va mai putea recupera sau nu. Sincer eu am citit noile modificari si nu pot ajunge la o concluzie. Daca aveti putin timp sa-mi acordati va rog sa imi scrieti parerea dumneavoastra si eventualele motive pro si contra.
    Totodata sunt interesat de parerea dumneavoastra referitor la inmatricularea fara plata taxei de poluare.
    Este posibil ca procesele aflate pe rolul instantei introduse anul trecut sa fie respinse pe motivul ca noua taxa ar putea fi considerata de catre instanta ca fiind legala astfel obligand persoana sa o plateasca chiar daca dupa vechea taxa discriminatorie ar fi avut castig de cauza?
    Adresa mea de e-mail este thomasanderko@yahoo.com
    Va multumesc anticipat si va doresc un an nou fericit.
    Cu respect
    av. Anderko Thomas

    Comentariu de Anderko Thomas — 06/01/2011 @ 2:00 PM | Răspunde

    • Stiti bine ca nu am voie sa va dau sfaturi juridice. Acestea din urma intra strict in atributiile avocatilor. Eu sunt judecator.

      Comentariu de Cristi — 08/01/2011 @ 11:11 PM | Răspunde

    • Stimate domnule Judecator,

      Eu nu v-am cerut sfaturi juridice eu v-am rugat sa va expuneti opiniile asa cum ati facut-o si in randurile de mai sus….

      Cu respect
      Anderko Thomas

      Comentariu de Anderko Thomas — 10/01/2011 @ 9:15 AM | Răspunde

      • Mai mult decat am spus, nu va pot spune. Si sper sa fiti rezonabil si sa intelegeti de ce.

        Comentariu de Cristi — 10/01/2011 @ 5:16 PM | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

