CRISTI DANILEŢ – judecător

24/12/2009

ICCJ: Ghid individualizare pedepse coruptie

Filed under: coruptia — Cristi Danilet @ 2:05 PM

 Pe 18 dec.2009 ICCJ a dat publicitatii Ghidul de individualizare pedepsei in cazurile de coruptie, mult asteptat, stabilit prin hotararea de implementare a MCV. Sincer sa fiu, ma asteptam la altceva, asa cum ma exprimam intr-o postare pe blog in mai 2009.

 Se pune intrebarea daca judecatorul are sau nu nevoie de un ghid atunci cand stabileste pedepsele in cazurile penale. Or, in momentul cand fiecare dintre noi intrebam un coleg, sau ne uitam la instantele superioare, sau deschidem o carte de jurisprudenta sau in viitor JURINDEX-ul, cautam un ghid. Ceva in functie de care sa ne orientam cand dam pedepsele.

 De ex, unii considera ca la 1.2 g alcool in l de sange se poate da 18 ind.1 Cpen. Altii, in aceleasi conditii de fapt si legate de persoana inculpatului, dau minimul legal de 1 an; altii se orienteaza in fc de alcoolemie si dau 1 an 2 luni (desi, daca e sa respecatam proportia 1-5 ani, pt alcoolemie 0,8 (minimul legal care atrage raspunderea penala)-2,8 (maximul fizic posibil) ar trebui 2 ani si 4 luni). Altii pt furtul unui telefon prin smulgere din mana spun ca e talharie. Poate e asa, poate e furt. Dar discutand despre pedeapsa, unii aplica 3 ani, altii 7 ani in aceleasi conditii faptice si subiective! Daca aceeasi speta (atentie, nu spete similare) este judecata de doi judecatori de acelasi nivel, pedepsele sunt diferite, ceea ce este inadmisibil.

Tocmai de aceea asteptam acest ghid (care potrivit obligatiilor asumate de Ro in fata CE, HG 1346/2007 trebuia sa fie gata in iulie 2008), despre care imi imaginam ca ne va spun cam ce pedepse s-au dat in anumite tipuri de spete. Or, se vede treaba ca altceva s-a gandit si altceva a iesit. Eu as fi vazut o chestie f. simpla: un tabel intocmit pe infractiuni, cu tot felul de criterii legate de persoana (primar/recidivist/ multirecidivist, recunoaste sau nu), de victima (suferinta, paguaba recuperata), de fapta (ziua/noaptea, cu urmari/fara, o lovitura/mai multe, mita mica/mare etc) si apoi pedepsele aplicate in practica in astfel de spete.

De aceea, JURINDEX – ul mi se pare esential: acum, cu 7 clik-uri poti gasi practica jud. X de la CApel Y in materia Z cu obiectul T pe anul 2008. Printr-o dezvoltare a criteriilor de cautare, poti gasi toate solutiile date intr-un anumit tip de speta ca cel pe care o solutionezi tu. Asta nu ne va transforma in roboti, evident, ci ne va indica cu titlu de exemplu cum au gandit cei dinaintea noastra, putandu-le prelua argumentele (asa cum facem, de ex, cand facem apel la jurisprudenta CEDO, CC, ICCJ sau chiar a fostului TS).

Cred ca marja de apreciere a judecatorului in materia aplicarii pedepselor, ref. la stabilirea in concreto tr sa fie f.redusa (criteriile legale din art. 72 Cpen urmand a fi dezvoltate, la fel si cele administrative de genul ghidurilor sau cele jurisprudentiale de genul JURINDEX ) pt a nu da nastere arbitrariului (sa o spun stiintific, este vorba de diminuarea puterii discretionare ca modalitate de reducere a vulnerabilitatilor din sistemul nostru). Altfel, furtul unei biciclete din fata unui bar va fi sanctionata cu inchisoare fie de 3 ani, fie de 5 ani, fie de 15 ani (furt calificat, ped legala 3-15 ani), hot fiind legala in toate cele trei cazuri, dar e evident ca pedeapsa nu este adecvata in cel putin doua dintre acestea.

Oricum, in materie de jurisprudenta, inclusiv in ce priveste pedepsele aplicate pt coruptie, pana in prezent exista 4 resurse online in care o putem gasi:

– pe site-ul DNA, la www.pna.ro/hotarari.jsp, hotarari din ian 2007 la zi (de ex, o hot a CAB). Mentionez ca in baza HG 1347/2007, toate instantele tr sa trimita aici, in format electronic, hot jud definitive pronuntate in dosarele de competenta DNA;

– pe JURINDEX, la www.jurisprudenta. org, deocamdata numai hotararile curtilor de apel pe 2008 (de ex, o hot a CA Bc)

– pe site-ul ICCJ, la  http://www.scj. ro/jurisprudenta .asp (de ex, o hot)

– in mapa de hotarari intocmita de CSM in martie 2009,  ref la coruptie si criminalitate economico-financiar

Indraznesc sa indic chiar anexa  III la cartea mea despre coruptia judiciara, p.195-206.

 

1 comentariu »

  1. am trecut si eu prin cea trecut veteranul, dar in anul 1998
    AM INVINS SISTEMUL SECURISTO-COMUNIST DIN ROMANIA
    SCRISOARE DESCHISA CATRE PRESEDINTELE ROMANIEI Frica va face sa traiti in minciuna! VREAU SA SCHIMB CODUL PENAL DUPA CEL DIN OLANDA SAU DIN SUEDIA PERSECUTAT SI TORTURAT DE POLITIA SI JUSTITIA DIN HUNEDOARA 1998 AM FOST ARESTAT FARA PROBE,UN DOSAR SE JUDECA DUPA PROBE NU DUPA VORBE FARA SA POATA FI PROBATE. AM FOST BATUT DE SAREA SANGE DIN MINE CA DIN ROBINET,AM FOST LEGAT IN LANTURI LA MAINI SI PICIOARE SI O BARA DE FIER LEGATE DE LANTURI TIMP DE 81 DE NOPTI,NU AVEAM DREPTUL SA FAC UN DUS,CAND MERGEAM LA WC,COLEGI DE CELULA MA STERGEAU LA FUND,PENTRU CA EU NU PUTEAM CA AVEAM MAINILE LEGATE DE LANTURI SI CATUSE,AM FOST VIZITAT DE CATRE COLONELUL COJOCARU DE LA PARCHETUL MILITAR CRAIOVA,CARE MA VAZUT LEGAT IN LANTURI LA MAINI SI LA PICIOARE SI O BARA DE FIER LEGATA DE LANTURI,ACEST COLONEL COJOCARU,MA PUS SA DAU O DECLARATIE,AM MAI FOST VAZUT LEGAT IN LANTURI DE CATRE PROCURORUL HERBAN DE LA PARCHET DEVA,SI ACESTA MA PUS SA DAU O DECLARATIE, NAM MANCAT NIMIC ZECE ZILE NUMAI APA AM BAUT,SI ACUM MA JUDEC LA CEDO UNDE CEREREA MEA A FOST ADMISA,CRED CA DUPA CAT AM FOST SUPUS TORTURII SI MAI MULT AM FOST AMENINTAT CA O SA FIU IMPUSCAT SI ARUNCAT IN BARAJ CA MANCARE PENTRU PESTI DE CATRE COLONELUL COZMA DE LA POLITIA DEVA,AM DREPTUL LA UN PROCES ECHITABIL INTRUN STAT DEMOCRAT.CU RESPECT VILI RUPA DIN HUNEDOARA TEL.0721758747 PS.CREDETI CA ESTE NORMAL.VREAU SA FAC UN FILM DESPRE ACEST CAZ 3 comentarii: Vili spunea… AM INVINS SISTEMUL SECURISTO-COMUNIST. http://WWW.APADOR.ORG Vili spunea… Comunicat al APADOR-CH cu privire la hotărârea CEDO în cazul Rupa împotriva României 16.12.08 Astăzi, 16 decembrie 2008, Curtea Europeană a Drepturilor Omului s-a pronunţat în primul din cele două dosare înaintate de reclamantul Vili Rupa împotriva României şi a condamnat statul român pentru încălcarea dreptului de a nu fi supus la tratamente inumane, a dreptului la o anchetă efectivă în cazul supunerii la tratamente inumane, a dreptului la libertate şi siguranţă, a dreptului la un proces echitabil, a dreptului la respectarea domiciliului precum şi a dreptului la un recurs efectiv. Reclamantul a fost susţinut în demersurile sale în faţa *ţii Europene de APADOR-CH. Reclamantul s-a plâns *ţii Europene că, în ianuarie 1998, a fost agresat de mai mulţi poliţişti în sediul poliţiei Hunedoara unde a şi fost reţinut timp de o noapte în condiţii inumane. În martie 1998, reclamantul a fost luat cu forţa de la domiciliul său şi agresat de către un echipaj de poliţie. Reclamantul a fost arestat preventiv şi dus în arestul poliţiei Hunedoara. Pe durata arestării preventive, reclamantul a fost supus în continuare unor rele tratamente care au inclus şi imobilizarea mâinilor şi picioarelor cu lanţuri pe o perioadă ce a depăşit 80 de zile. Curtea Europeană a constatat că aceste tratamente precum şi lipsa unei anchete în privinţa acestora reprezintă încălcări ale Articolului 3 al Convenţiei Europene, care interzice tortura, tratamentele inumane şi degradante. Curtea Europeană a mai constatat că arestarea preventivă a reclamantului nu a îndeplinit exigenţele Articolului 5 al Convenţiei Europene, fiind dispusă de către un procuror, care nu este un „magistrat” în sensul Convenţiei Europene. Articolul 5 prevede că orice persoană privată de libertate trebuie dusă de îndată în faţa unui judecător care să se pronunţe asupra legalităţii privării sale de libertate. Curtea a mai apreciat că, în absenţa unui mandat de percheziţie, intrarea poliţiştilor în domiciliul reclamantului reprezintă o încălcare a Articolului 8 al Convenţiei Europene care garantează dreptul la respectarea domiciliului. Reclamantul s-a mai plâns că procedura penală prin care a fost condamnat la o pedeapsă de 1 an şi 2 luni de închisoare pentru trafic de substanţe interzise (mercur) nu a respectat garanţiile unui proces echitabil. Curtea Europeană a constatat că pentru a se pronunţa cu privire la vinovăţia reclamantului, instanţele naţionale s-au bazat doar pe declaraţiile poliţiştilor implicaţi în evenimente şi nu au dispus administrarea altor probe. Textul integral al hotărârii este disponibil în limba franceză pe site-ul http://www.echr.coe.int. ACUM DUPA ZECE ANI DE LUPTA CU SISTEMUL SECURISTO-COMUNIST DIN HUNEDOARA PE CARE AM REUSIT SA-L INVING ,NU MAI AM DREPTUL SA MUNCESC ,AM PRIMIT O SCRISOARE DE LA POLITIA DIN HUNEDOARA IN CARE AM CERUT SA FAC UN CURS DE CALIFICARE SI MI SA INTERZIS,CE SA MA FAC,CA VREAU SA MUNCESC CINSTIT. VA INTREB DE CE NU BENEFICIEZ SI EU DE O PENSIE DE REVOLUTIONAR CA AM DEMONSTRAT CA MAM LUPTAT CU SECURITATEA COMUNISTA DIN HUNEDOARA TIMP DE 10 ANI SI INCA MAI LUPT SI ACUM. VA INTREB DE CE NU AU PATIT NIMIC CEI CARE MAU ARESTAT SI TORTURAT NEVINOVAT,POLITITSTI,PROCURORII,SI JUDECATORII. VA INTREB DACA ATI FI IN LOCUL MEU CE ATI FACE,CA VREAU SI EU SA FAC CEVA SI AM VORBIT CU AVOCATUL SILVASAN SI A SPUS CA NU VREA SA MA REPREZINTE,PENTRU CA O SA I SE FACA PRESIUNI,AM VORBIT SI CU AVOCAT DOANCA EMIL SI ACESTA MIA SPUS CA EL ARE UN COPIL SI NU VREA SA NU MAI AIBA BANI SAI CUMPERE CEVA LA COPIL,LE ESTE FRICA CA SE FAC PRESIUNI ASUPRA LOR SI NU VOR SA MA REPREZINTE IN INSTANTA,VA CER AJUTORUL. EU LA VARSTA DE 16 ANI IN ANUL 1989 IN DECEMBRIE DE REVOLUTIE AM CALCAT IN PICIOARE TABLOURILE LUI CEAUSESCU ,AM DAT FOC LA CARTILE CU CEAUSESCU DIN ,AM STRIGAT IN * JOS COMUNISTII JOS CEAUSESCU,DAR EU NU AM PRIMIT NICI O PENSIE DE REVOLUTIONAR,ESTE ADEVARAT EU NU AM FOST RANIT DAR EU LA 16 ANI AM IESIT IN STRADA SI ZIUA ZI NOAPTEA. CU RESPECT SI MULTUMIRI VILI RUPA DIN HUNEDOARA 30 -12 -2009. INTR-UN STAT DEMOCRAT CU UN REGIM COMUNIST ESTE GREU SA TE LUPTI CU SECURITATEA
    RUPA VILI HUNEDOARA STRADA PINILOR NR 4 BL 40 AP 64 ET.1

    Comentariu de rupa vili — 30/12/2009 @ 1:49 PM | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

