CRISTI DANILEŢ – judecător

07/04/2010

CSM si vulnerabilitatile sistemului

Filed under: coruptia,CSM,integritate — Cristi Danilet @ 7:50 PM

In 2007 afirmam pentru prima data public ca justitia prezinta vulnerabilitati cu privire la integritatea de sistem si integritatea personala. Cazurile de coruptie judiciara deveneau tot mai numeroase, iar legaturile inadecvate intre judecatori/procurori si politicieni ori oameni de afaceri tot mai des apareau in presa. Din acele afirmatii ale mele s-a nascut o ancheta disciplinara, apoi una deontologica care m-au vizat pe motiv ca am jignit colegii si…o carte. In final, m-am `scos` cu un fel de NUP intemeiat pe o exceptie de procedura.

Au trecut 2 ani si ceva si acum 408 de magistrati au sesizat CSM ca e timpul sa se ia masuri cu privire la cazurile de incalcare a statutului magistratilor cu privire la judecatorii care sunt suspectati de a interveni in modul corect de solutionare a unor dosare.

Nu gresesc cand spun ca tacerea atata timp a CSM a incurajat accentuarea vulnerabilitatilor: in Romania este interzis sa discuti oficial despre erori judiciare si coruptie judiciara. In loc sa se ia atitudine chiar si cu privire la un singur astfel de caz, s-a preferat tacerea ca si cum asta echivala cu inexistenta problemei. Nu se discuta despre deontologie judiciara, conflicte de interese in justitie, coruptie judiciara, evaluare personala si evaluare de sistem. Totul este doar o birocratie imensa. Hartiile acopera tare ale sistemului,  inscrisurile acopera nevoia de planuri de proiecte de prevenire si combatere ale acestora.

Urmarirea penala a unui judecator de instanta suprema pentru coruptie este un lucru extrem de grav.  Dar problemele sunt sesizate de mult insa….s-au trecut rapid sub tacere. Astfel, In 2006 s-a semnalat la instanta suprema schimbarea unui dosar de la un complet la altul si nu s-a luat nicio masura ulterioara sanctionarii judecatorului. In 2007 presa a semnalat ca o judecatoare cu functie de conducere la un tribunal a fost prinsa bauta la volan si nu s-a gasit mecanismul de a reactiona adecvat. In acelasi an un intreg concurs pentru ocuparea functiilor de conducere la parchete este bulversat de efectuarea urmaririi penale impotriva unor magistrati care ar fi aranjat primirea subiectelor de concurs in afara cadrului legal, dar CSM nu a facut nicio ancheta interna pertinenta. In 2008 DNA atentiona ca la ICCJ completul de 9 judecatori care solutioneaza cauze civile este alcatuit uneori si din judecatori civilisti si iar s-a trecut cu vederea, principiul specializarii fiind in mod flagrant incalcat. In acelasi an presa semnala ca la instanta suprema cauzele se stramuta de la o instanta la alta dupa criterii insuficient de cunoscute, si iar nu a fost nici un raspuns desi luarea unui dosar de la o instanta la alta pe langa faptul ca trebuie sa fie exceptionala fata de importanta judecatorii unei fapte cat mai aproape de locul unde s-a produs, este o infirmare a impartialitatii tuturor judecatorilor de la o instanta, ceea ce ridica suspiciuni asupra credibilitatii lor. In 2009 apar pe Juridice.ro interviuri de-a dreptul jenante cu judecatori candidati (si reusiti!) la ICCJ si CSM se incapataneaza sa ascunda redarea oficiala a acestor interviuri si sa respecte Ghidul pe care el insusi l-a redactat in 2005. In dec. 2009 DNA anunta cu privire la un judecator de suprema inceperea urmaririi penale iar in martie 2010 presa semnala posibila implicarea a mai multor magistrati in solutionarea ilegala a unor dosare la instanta suprema, insa CSM se impiedica de proceduri si termene si lasa justitia sa devina subiect de media in fiecare seara, nerealizand ca intarzirea in furnizarea unui raspuns prompt si adecvat e menit sa afecteze intreaga magistratura. In recentul raport de activitate al DNA se anunta ca numai in 2009 au ramas definitive 6 hotarari de condamnare a unor judecatori si procurori pentru fapte de coruptie si iar se ignora acest lucru.

Iar azi avem o propunere de arestare cu privire la un judecator de suprema. Pentru imaginea justitiei, este o lovitura din care va trece mult timp sa ne revenim.

Si as vrea sa se inteleaga bine: nu sunt pentru acuzarea in corpore a membrilor magistraturii, ci pentru reactii promte care sa impiedice linsajele mediatice ale acestora;  nu sunt pentru sanctionarea populista a unor colegi, cat pentru apararea magistratilor corecti; nu sunt pentru combatere in primul rand, ci mai ales pentru prevenirea comportamentelor neintegre; nu sunt pentru ignorarea/ascunderea vulnerabilitatilor, ci pentru discutarea lor deschisa cu cei din sistem si cu societatea civila mai ales.

Anunțuri

12 comentarii »

  1. legat de postarea dvs.

    Parerea mea este ca abia aceasta propunere de arestare va fi PRIMUL PAS pentru curatarea JUSTITIEI.

    Iar nelinistea dvs ca va trece mult timp sa va reveniti, eu zic: din contra eu cred ca acum (si daca vor mai fi saltati si alti VINOVATI cu atit mai bine) Justitia are sanse sa-si revina mai ales cu ajutorul tuturor magistratilor onesti si implicati !!
    se vor separa, in sfirsit, apele…

    sa fie intr-un ceas bun!
    incepe reforma in justitie?

    Comentariu de orangeskorpion — 07/04/2010 @ 8:34 PM | Răspunde

  2. Domnule Cristi Danilet….

    Problema e alta…. Ce cale va adopta Justita?
    Cert ca Justitia rareori functioneaza……,
    Deocamdata Justitia Romana prigoneste oamenii care vor o Justitie curata.
    Oare ce se va intampla cu Justitia?
    Oare Justitia se va transforma dintr-o Justitie a privilegiatilor intr-o Justitie a saracilor, orfanilor si vaduvelor?
    …………
    Domnule Cristi Danilet…Eu vad altceva… .

    Comentariu de Cosmin Cristea — 07/04/2010 @ 9:13 PM | Răspunde

  3. Breaking news!
    Familia Costiniu

    Comentariu de doina florescu — 07/04/2010 @ 11:03 PM | Răspunde

  4. D-le Cristi Danilet , nu IMAGINEA este problema…. Hotararile si MOTIVARILE pe care le dati va fac CARAGHIOSI…
    Vreau sa vad si eu o reactie din partea D-voastra in legatura cu urmatoarea afirmatie in motivarea unei sentintee :
    „Calitatea de primar presupune a fi, în primul rând, un bun gospodar, ceea ce semnifică a avea grijă de bunurile comunităţii cel puţin la fel cum ai grijă de propriile bunuri” ;
    „pieţele imobiliare cele mai scumpe din lume, cum este Costa del Sol, unde randamentul unei investiţii imobiliare era de 100% după trei ani”

    http://www.ziuadecj.ro/action/article?ID=40983

    Acestea sunt motivari de drept PENAL??…. Pt aceste motivari, si nu vorbesc de fapte in mod intentionat, sa stea un om privat de libertate????

    Pt aceste lucruri populatia nu are incredere in D-voatra ( plus masurile de arestare preventiva dispuse pt presupuse „fapte de coruptie” , in detrimentul faptelor penale savarsite cu brutalitate), pt faptul ca aveti reactii doar in unele cazuri, in care DA BINE la imagine …
    Personal o sa am incredere in D-voastra daca o sa vad ca o sa aveti o reactie in legatura cu aceste motivari si cu masurile de arestare preventiva dispuse aleator si nu pentru BINELE PUBLIC pt care se presupune ca lucrati…

    Astept ziua, cu regret o spun, dar cred ca pe buna dreptate , in care populatia din Romania o sa se rascoale impotriva acestor decizii si motivari, si nu cred ca mai am mult de asteptat, din pacate …

    Vreau sa stiti ca nu sunt din Baia Mare si nici membru sau simpatizant PNL, dar este daca nu ABSURDA , cel putin lipsita de o motivare RATIONALA ( pt ca D-voastra lucrati pt noi , cetatenii acestei tari , nu pt IMAGINEA D-VOASTRA) decizia luata in acel caz ….

    Va multumesc , si- mi asum toate afirmatile din acest comment , in caz ca veti dorii sa ma actionati in instanta ( si cu asemenea motivari, bune de texte de presa, SUNT CONVINS ca o sa fiu condamnat)

    Comentariu de Bogdan — 07/04/2010 @ 11:25 PM | Răspunde

    • Domnule Bogdan, singura problema in cazul Cristian Anghel este ca 2 instante anterioare l-au gasit curat ca lacrima si abia la recurs s-a constatat ca omul facuse o inselaciune. N-am acces la tot textul motivarii dar sunt convins ca s-au copiat si de prin CPen oarece incadrari. Evident ca presa „independenta cu numele” a preluat selectiv din motivare ce-au dorit si le-au pus titluri care sa va sara in ochi, si in acest fel a slujit indirect si patronasului SRStanescu care s-a tot ocupat si el de asemenea tranzactii miraculoase.
      Problema reala de la Baia Mare era ca HCL nu s-a executat in conditiile in care se daduse (cu imobilul de achizitionat in proprietatea Cuprom) ci dupa ce o persoana fizica l-a cumparat, l-a tinut 5 zile in care a facut din el „Buricul Pamantului” si l-a revandut Primariei de 3,63 ori mai scump.
      Nu e singurul care face asa ceva cu bani colectivi (Primarii, Institutii, Regii si SC proprietate de stat, Ponduri de investitii si pensii, Asiguratori) dar e primul pedepsit, si un inceput trebuie sa fie odata si-odata. Nu inteleg de ce-l plangeti?

      Comentariu de Ioana Maria Vlas — 08/04/2010 @ 5:47 AM | Răspunde

    • @Bogdan….

      Primarul de la Baia Mare este 100% vinovat….
      Deocamdata Justitia Romana este o Justitie a privilegiatilor, iar in acest sens e normal sa vi se para o nedreptate la adresa Primarului…

      In alta ordine de idei… acel primar (multi ca el) si-a creat un mod de viata criminal… Prin manipulari, minciuni, dezinformari, complici, etc, a creat o inginerie financiara de stors banii de la buget. Astfel a vandut la un pret mic acel imobil, dupa care la sumparat la suprapret… . Acel domn primar a primit o sentinta foarte blanda..raportata la ce s-a intamplat in perioada cand dumnealui a fost primar (au murit oameni inghetati, s-au sinucis oamaneni din cauaza disperarii si nedreptatilor, etc… )

      Comentariu de Cosmin Cristea — 08/04/2010 @ 7:35 AM | Răspunde

      • @Cosmin Cristea

        Eu nu am vrut sa pun in discutie VINOVATIA primarului din Baia Mare. Daca vrei o PARERE PERSONALA , cred ca acesta are mari probleme tinand cont de averea pe care a ajuns sa o aiba, atata timp cat a fost doar primar de atatia ani. Spre exemplu D-l Cristi Danilet care are, probabil, un salar mai bun are avere necomparabila cu acesta….
        Eu am pus in discutie MOTIVAREA in acest caz si SOLUTIILE in alte multe cazuri…O sa mai dau un exemplu : aceeasi speta care se gaseste in cazul primarului din Baia Mare este intalnita la primaria Sebes ( jud. Alba) unde au fost trimisi in judecata toti CONSILIERII si primarul (http://www.mondonews.ro/Nicolae-Dobra-si-alte-18-persoane-din-Alba-trimise-in-judecata-de-DNA+id-7779.html) …

        Nu ma intereseaza vinovatia unei persoane si nici nu sunt in masura sa o judec , eu vorbesc despre „faptele” (poate este prea mult spus) facute de magistrati NEUNITARE, NEMOTIVATE( cel putin convingator , atata timp cat justitia se face PENTRU SOCIETATE si nu pentru imagine )….

        Ce parere va lasa aceste proteste ale magistratilor contra magistratilor , impartasite sau NU de catre alti magistrati ??? Personal imi lasa impresia „cate persoane atatea idei” si acest lucru nu este JUSTITIE, acest lucru este un „concurs de PARERI” si nu vreau sa cred ca o decizie este o parere….

        Comentariu de Bogdan — 08/04/2010 @ 9:18 PM | Răspunde

    • Nu aveti dreptate! De unde ati tras concluzia ca populatia nu are incredere…Mii de oameni, zeci de mii-poate (dar sa nu cad in pacatul dv, nu am facut statistici, dar traiesc intre oameni, profesez in prestari servicii, intreb, aflu…) au suferit asemenea mie, in justitie, cu administratia, cu toate-TOATE! institutiile statului,iar, dupa cati nemultumiti-păţiţi am intalnit, nu imi amintesc aproape nici unul care sa faca petitii, plangeri, sesizari, sa isi ceara drepturile pana la cel mai inalt nivel-DAR DEGEABA!Ei sunt intelepti, nu isi pierd timpul! Dar, cel mai intelept raspuns mi l-a dat coafeza mea: „da, dar persoane ca dumneavoastra fac sa mearga lucrurile inainte (spre mai bine).
      Cred ca nemultumitii-patiti sunt de acord si saluta aceste initiative si luari de pozitie ferme. Reflectati, stimate domn Bogdan, cu intelepciune, fara parti-pris!

      Comentariu de doina florescu — 08/04/2010 @ 11:05 AM | Răspunde

      • @doina florescu
        Sunt foarte patit ( va rog sa ma credeti) si acest fapt imi intareste convingerea ca justitia nu merge in directia buna… Atata timp cat nu ai decizii unitare , nu ai motivari CREDIBILE nu cred ca pot sa am incredere, imi pare sincer rau dar asta este parerea mea si nu cred ca luarea de pozitie a unor magistrati , carora li se opun altii, vadit sau nu , ma pot face sa-mi schimb parerea…. Atata timp cat se dau mandate de interceptare fara stiinta ( lucru intalnit in comunism) , atata timp cat masura arestarii preventive a devenit o REGULA ( nu o exceptie) nu pot sa cred ….
        Nu ma intereseaza ca un magistrat a luat sau nu mita, a facut trafic sau nu , pentru ca acel magistrat este UNUL , dar din pacate celelalte nereguli (din punctul meu de vedere) enuntate sunt inatlnite pe o scara mult mai larga …
        Nu poti sa inlaturi o impresie generala si generalizata cu cateva exemple (chiar si vinovate) punctuale ( exemplu : pleaca Costiniu si vine altul si credeti ca se va schimba ceva , chiar si in perceptie atata timp cat la baza unde sunt MAREA majoriate a cauzelor nu se schima nimic)…

        Comentariu de Bogdan — 08/04/2010 @ 9:32 PM | Răspunde

  5. Unii sunt arestati pentru nimic iar cei care sunt acuzati de LCM, cazul Craiova recent, sunt cercetati in stare de libertate …uite o buba ..parerea mea

    Comentariu de balauru — 08/04/2010 @ 3:21 PM | Răspunde

  6. intrebari:
    ‘problema’ judecatorului costiniu are vreo legatura cu nivelul sau de salarizare?
    care este motivatia de baza a actului sau?
    nu avea bani suficienti pentru tutunul de pipa, pentru rate la casa/masina, pentru mancare, pentru concediu?
    oare ce suma in cont l-ar fi tinut departe de asemenea comportament?

    consider ca tandemul morcov/bat este eficient doar in masura in care nu lipseste una din componente.
    in cazul magistratilor din romania se pare ca morcovul este mult mai mare decat batul, fapt ce trebuie corectat de urgenta.

    Comentariu de andreic — 09/04/2010 @ 12:36 AM | Răspunde

  7. Ai vazut Cristi ca s-a adeverit ce am spus .Costiniu este vinovat din punct de vedere deontologic. A recunoscut. Din punct de vedere penal m-am abtinut. Are si presa meritul ei . Daca nu erau publicate stenogramele ….Si mai mult si protestul a fost provocat printre altele de acestea.
    P.s. Nu iti mai cere scuze ca acuzi colegi . Din punctul meu de vedere neghina trebuie sa piara . Sa nu fim politicosi . Ei nu sunt .
    P.s.2 Pregateste-ti fortele combative . Urmeaza Craiova . Ai vazut ce cuib de viespi in robe zace acolo . Sa cercetezi . Oamenii sunt revoltati . Spun ca este stat in stat.

    Comentariu de florian — 09/04/2010 @ 6:14 PM | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: