CRISTI DANILEŢ – judecător

06/12/2010

Desfiintam instante?

Filed under: organizare instante — Cristi Danilet @ 11:49 PM

In 1997 si 1998 politicienii vremii au inceput sa faca lobby pt infiintarea unor Judecatorii in diverse orase si comune din Romania. Nu conta ca nu sunt necesare, ci conta ca aveau cu ce sa se laude in campanii electorale. Romanul, dupa ce si-a vazut instanta infiintata peste gard, a inceput sa se judece. La greu. Unii au facut obsesie, altii pasiune pentru a se judeca. Era vremea cand daunele morale erau la moda, astfel ca vecinii au devenit dintr-o data foarte neiertatori si, dupa ce unul mai scapa catre o injuratura catre celelalat, nu se mai duceau la barul din colt sa se impace la o tzuica, ci se duceau la Judecatorie sa li se dea daune morale.

In 2005, doi experti straini platiti bine de MJ au finalizat un raport: potrivit acestuia, o instanta nu ar putea functiona eficient daca are mai putin de 7 judecatori. Descoperind ca nu exista criterii dupa care, in cursul timpului, s-au marit schemele anumitor instante, in special din sudul tarii, au propus atunci regandirea nr. de judecatori si a nr. de Judecatorii in toata tara.

Ca urmare, noul (atunci) CSM a demarat un proiect de identificare a Judecatoriilor cu pricina. S-a stabilit in 2006 ca o Judecatorie din fiecare judet ar trebui desfiintata. Ca sa nu isi asume nimeni raspunderea pe o astfel de masura radicala, fara precedent in ultimii 20 ani, s-a invocat nevoia de a astepta caci urmau sa apara noile coduri, deci sa se modifice competenta, ca urmare era prematur sa fie desfiintate unele instante.
Intre timp s-a continuat activitatea mai mult sau mai putin transparenta sau necesara de dare in functiune  a unor Judecatorii. Jiboul e exemplul cel mai cunoscut din partea noastra a tarii, instanta lansata cu tam-tam de s-au deplasat toti cesemistii aici, uitand ca in tara sunt instante/parchete cu birouri amenajate in foste wc-uri, cu sedii in cladiri la parterul unor blocuri sau in cladiri inchiriate scoase la vanzare de proprietari, ori instante in cladiri cu bulina rosie pe ele gata sa se prabuseasca la primul cutremur.
La fel intre timp, oamenii au inceput sa plece. Pensionari, transferuri, demisii, detasari, concedii ingrijire copil. Oamenii au inceput sa fie tot mai putini in sistem. Si prin promovare la instantele superioare, Judecatoriile au ramas cu probleme continue: niciodata schema nu este completa la mai mult de 90% din Judecatoriile din Romania. Dupa dezastrul de la INM de anul asta, de ex, imi e clar ca solutii pe terme scurt nu sunt. In plus, nr. de dosare a inceput sa creasca (de ex, in anul 2010 a crescut cu 30% fata de anul 2009).
Acum, au aparut in sfarsit si noile coduri. A venit si mica reforma. Si se decide desfiintarea a 9 judecatorii care nici nu functioneaza si altele 15 care au activitate foarte mica http://www.juridice.ro/129238/noua-judecatorii-vor-fi-desfiintate.html.
Numai ca, daca se va verifica, se va vedea ca sediile acestor 15 instante, sau cel putin o parte, sunt cele foarte aratoase si moderne. Din generatia de dupa 1998. Iata-le: Orastie, Agnita, Podu Turcului, Rupea, Intorsura Buzaului, Somcuta Mare, Baia de Arama, Harsova; Insuratei, Murgeni, Pogoanele, Tarnaveni, Chisineu Cris, Bozovici, Faget.
Daca lucrurile stau asa, cred ca mai intai trebuie sa se stabileasca numarul optim de judecatori pe fiecare instanta. Apoi sa se ocupe locurile libere. Apoi e necesara rearondarea teritoriala, dinspre instantele mai incarcate la cele mai putin incarcate. Dupa care sa vorbim de desfiintarea de instante. Si poate nu ar fi rau sa asteptam si studiul de impact pe noile coduri pe care, spun unele surse, ar urma sa il intocmeasca o casa de avocati contra unei sume in dolari cu 5 sau chiar 6 zerouri. Altfel, ce rost ar mai avea?
Ce spuneti?
Anunțuri

29 comentarii »

  1. Avand in vedere una dintre definitoriile metehne romanesti: sa mai asteptam, sa mai vedem, ma duc la piata sa cumpar morcovi, da Doamne sa nu gasesc, cred ca trebuie urgent sa taiem coada pisicii. Cinci ani de lasa sa mai vedem (din 2005 pana acum) este un stagiu de „cotizare” suficient chiar si pentru Romania, ca atare masura anuntata trebuie pusa urgent in practica.
    Dupa ce se vor ” stabil numarul optim de judecatori pe fiecare instanta, se vor umple locurile libere, se vor decide rearondarile teritoriale, dinspre instantele mai incarcate la cele mai putin incarcate” se va putea evalua desfiintarea si a altor instante.

    Comentariu de Luminita — 07/12/2010 @ 11:29 AM | Răspunde

  2. Dar despre Judecatoria Marghita,jud. Bihor, ce parere aveti?Unde unii functionari merg la petreceri deocheate cu primarii politici din zona?Necesitatea instantelor locale este discutabila( si aveti dreptate aici) sub foarte multe aspecte dar decenta unora este cu totul dramatica !

    Comentariu de LAIOTA BASARAB — 07/12/2010 @ 11:11 PM | Răspunde

  3. eu propun sa vizitati instantele inainte sa le numiti aratoase. Personal am fost de multe ori la Jud Pogoanele (din judetul Buzau) si pot spune ca in afara salii de judecata unde mobilierul si interiorul este nou, restul cladirii este o darapanatura ordinara, fara lumina, pereti cojiti, mobilierul din arhiva si registratura este de pe vremea lui Ceasca (cred ca este luat din fostul CAP) etc etc.

    nu se poate numi o cladire ca fiind aratoasa si moderna doar ptr ca are sala de judecata aranjata. iar exteriorul cladirii este la fel cum a fost lasat la nationalizare de catre proprietarii sai. Nici macar nu a fost varuita sau tencuiala sa fie refacuta. nu stiu citi bani s-a raportat ca au fost cheltuiti cu „modernizarea” judecatoriei insa realiatatea este cea descrisa de mine. Ultima oara cind am vizitat cladirea a fost in luna martie 2010, nu cred ca s-a mai facut ceva de atunci.

    probabil ca si la celelalte este la fel.

    Comentariu de maxu08 — 08/12/2010 @ 5:03 PM | Răspunde

    • Sunt convins ca aveti dreptate. Eu am gasit instante cu sediul la parterul unui bloc – Judecatoria Medgidia.

      Comentariu de Cristi — 14/12/2010 @ 3:16 PM | Răspunde

    • Este o minciună sfruntată,care nu este în concordanţă cu realitatea! Judecătoria Pogoanele este o instanţă modernă, care dispune de toate condiţiile necesare desfăşurării activităţii de serviciu public în slujba cetăţeanului.

      Comentariu de Marcel — 17/02/2011 @ 9:14 AM | Răspunde

  4. Trebuie restructurat Sistemul de Justitie.
    Primul pas consta in desfiintarea mai multor Instante si Parchete. In Judetul Gorj trebuie desfiintate Judecatoria Novaci, Judecatoria Motru si parchetele afiliate acestor Instante.
    Al doilea pas consta in restructurarea de posturi. La judecatoria Tg-Jiu ar trebui initial maxim 6 judecatori pe civil si maxim 4 judecatori pe penale. La Parchetul de pe langa judecatoria Tg-Jiu ar trebui sa fie maxim 4 procurori. La tribunalul Gorj ar trebui maxim 7 judecatori, iar la Parchetul de pe langa Tribunalul Gorj maxim 3. DIICOT Gorj 2 si DNA Gorj 2.
    In timpul celor cativa ani de restructurare a Sistemului de Justitie se va eficientiza si optimiza activitatea judecatorilor si procurorilor. Adica se va unifica practica judiciara si se va actiona ca la carte in apararea si protejarea drepturilor garantate de constitutie.

    Comentariu de Cosmin Cristea — 08/12/2010 @ 9:17 PM | Răspunde

    • Eu zic sa desfiintam si Tribunalul. Sau, in cel mai rau caz, sa pastram doar un judecator pe sectie, care sa judece recursurile singur.

      Comentariu de florin — 12/12/2010 @ 1:31 PM | Răspunde

  5. Problema e ca un cetatean de la Bozovici, iatna, ajunge foarte greu la 40-50 de km distanta. Justitia trebuie sa opereze in interesul comunitatii, in raport cu aceasta, cu obiceiurile locului. Normal ca din fotoliu de la MJ poti desfinta instante.

    Comentariu de Vasile — 09/12/2010 @ 4:35 AM | Răspunde

  6. buna seara,

    si apostu este o delicata, fragila, micuta exceptie, domnule Danilet???

    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-8114149-prim-procurorul-parchetului-langa-judecatoria-sibiu-trimis-judecata-dna.htm

    ditamai prim-procurorul la picioarele unor infractori!

    Comentariu de skorpion — 09/12/2010 @ 10:39 PM | Răspunde

  7. Cu Jibou-ul n-aţi prea nimerit-o. Oraşul e măricel, al 2-lea din judeţul Sălaj, şi important nod feroviar. Era să fie capitală de judeţ (era mai mare ca Zalăul) dar era amplasat prea la marginea judeţului. Sunt multe Judecătorii cu activitate insignifiantă comparativ cu Jibou-ul, plus că sunt plasate în comune.

    Comentariu de Ioana Maria Vlas — 11/12/2010 @ 11:04 PM | Răspunde

    • Jiboul are un sediu luxos: de la banca in sus. Judecatorii sunt doi. Fac naveta. Cea mai apropiata instanta e la 20 km departare.

      Comentariu de Cristi — 14/12/2010 @ 3:07 PM | Răspunde

    • Deşi n-am băut nimic seara asta, văd pe site-ul Judecătoriei Jibou de două ori mai mulţi judecători ca dumneavoastră http://portal.just.ro/InstantaOrganizare.aspx?idInstitutie=1752 !

      Comentariu de Ioana Maria Vlas — 14/12/2010 @ 11:44 PM | Răspunde

      • Da, asa este. Au mai venit doi in ultimele luni, la o Judecatorie deschisa de 3 ani. Nu vreau sa imi inchipui cum se desfasoara activitatea cu un presedinte si trei judecatori, cand unul este in concediu de ingrijile copil, unul este in concediu de odihna si altul plecat la un seminar, or daca cineva se imbolnaveste, iar cel care trebuie sa judece este incompatibil. Cred ca sub 6-7 oameni orice instanta este ineficienta.

        Comentariu de Cristi — 15/12/2010 @ 11:03 AM | Răspunde

      • Referitor la Jibou
        1.sunt oameni care vin de la mai mult 60km pana la Jibou – imaginati-va ce ar insemna sa mearga pana la Zalau, mai ales ca nu au legaura directa cu trenul
        2.se poate verifica la sfarsit de an activitatea – numarul de dosare, incarcatura, samd si cred ca daca sunteti sincer veti fi impresionat sau cel putin mutumit comparativ cu alte judecatorii
        3. judetul Salaj avea anterior doar 2 orase cu instante – in alte judete sunt mult mai multe instante. Mai este judet doar cu 2 instante?
        4. in Jibou de cand este judecatorie -chiar se misca lucrurile in sensul ca se mai condamna batausii care terorizau orasul, politstii care furau motorina, samd – asta ca sa enumar cateva cazuri cu importanta sociala mare
        Asa, de la Bucuresti, pe hartie putem spune multe insa poate n-ar strica, cineva dintre cei care vegheaza la „bunul mers al justitiei” sa se mai coboare si la nivelu’ prostimii. O analiza personalizata pentru instantele cu probleme nu cred ca ar strica. Nu cred ca asta e reforma – sa taiem, sa inchidem asa, en gros. E ceva similar cu taierea salariilor cu 25% ptr bugetari.
        Sper ca n-aveti ceva personal cu Jiboul – -:)

        Comentariu de scortaru — 16/12/2010 @ 2:17 PM | Răspunde

        • Evident ca nu. Si eu vin dintr-un orasel mic cu o Judecatorie noua. Prima Judecatorie dintr-un oras mai mare e la diferenta de 40 km, numai ca la prima vin oameni de la 50 km din partea opusa celei de a doua judecatorii.
          In fine, argumentul meu era de fapt altul: ca ar trebui sa avem Judecatorii cu minim 6-7 judecatori. Pt ca altfel nu pot functiona: judecatorii deseori lipsesc sau ajung sa fie supraincarcati, de specializare nici nu poate fi vorba, tot timpul fac naveta etc.
          Cat despre nr dosare, pare nerelevant cat timp sunt unele metode artificiale de umflat statistic nr de dosare ale unor instante pt a justifica activitatea….Dar tr gasita o metoda de identificare a acestor cazuri punctuale.

          Comentariu de Cristi — 16/12/2010 @ 4:46 PM | Răspunde

      • Am vazut ca doar judetul Giurgiu mai are 2 judecatorii, restul de la 3 in sus. Cred ca un judet are nevoie de minim 3 judecatorii pentru o acoperire buna. Deasemenea, cred ca 4-5 judecatori sunt destui la o judecatorie avand in vedere noile coduri care vor muta din competente inspre tribunale. Cred deasemenea ca avantul luat de procesomanie la romani se va diminua. Cred ca Jiboul ca si exemplu de judecatorie care trebuie desfiintata este unul gresit din toate punctele de vedere – inclusiv economic – pe langa cele de natura judiciara. Eu zic ca ar trebui inceputa analiza cu judetele unde sunt cate 5-6 judecatorii si nu sunt putine stfel de judete.

        Comentariu de scortaru — 17/12/2010 @ 9:19 AM | Răspunde

  8. Intrebarea e cu totul alta : de ce avem nevoie de x judecatorii in fiecare judet ?
    Cate una nu ajunge ?
    Asa s-ar rezolva si problema practicii neunitare, intalnite in prezent la instantele din aria fiecarui tribunal
    Sustinerea ca justitiabilul trebuie sa aiba acces usor la justitie nu poate fi un argument, pentru ca in aceasta situatie ar trebui sa facem cate o judecatorie in fiecare comuna
    Din pacate, oamenii politici vor respinge proiectul de lege….ca doar au alegatori si in respectivele comune/orasele

    Comentariu de radu — 14/12/2010 @ 10:47 PM | Răspunde

  9. Dupa asa-zisa revolutie ne-am castigat dreptul la exprimare.Daca justitiabilul crede ca este neindreptatit…are tot dreptul sa se adresese unei instante….si cum plateste taxe la fel ca noi toti, cred ca are dreptul si la o instanta accesibila dpdv al deplasarii in spatiu.
    Suntem procesomani?Dar de americani ce ziceti ca dau judecata o firma ca nu a prevazut in conditiile de utilizare a masiniii de spalat ca nu se pot spala pisici?!
    Intr-o tara cu atatea abuzuri…asta ne-ar mai trebui…restrangerea dreptului la justitie!
    Sunt de acord cu dl. Cristi…o judecatorie nu poate fi eficienta cu un nr. mai mic de 7 judecatori.Voi credeti ca un judecator care are pe sedinta peste 90 de dosare…va face un act al justitiei de calitate…este o meserie care cere f. multa responsabilitate.
    De fapt, orice meserie de jurist cere responsabilitate…bineinteles, asta presupune sa fie un om care isi iubeste meseria…

    Sarbatori fericite tuturor si un an nou cu mai multa intelepciune din partea celor care ne conduc …sub orice forma – sefi directi sau guvernati!

    Comentariu de carmen — 23/12/2010 @ 9:54 AM | Răspunde

  10. Nu stiu cum e mai bine.Eu as fi de parere sa desfiintam justitia,dar nu se poate.Inseamna anarhie.Cred ca pedepsele sunt prea dure si conditiile din puscarii sunt inumane.Cred ca justitia e doar la oameni,la alte animale nu mai exista.:))
    Ele nu se pedepsesc intre ele.Un leu nu e pedepsit ca omoara o zebra,sau ca ucide puii altui leu.
    Dar noi exclamam: „ce crima odioasa,trebuie pedeapsa maxima”.Dar de ce s-a ajuns acolo?
    Eu cred ca motivele nu conteaza,nu ai motive sa ucizi pe cineva,chiar daca iti da una in cap si incearca sa iti fure banii din casa.Trebuie sa suni la politie,la salvare,ca te-a batut ala in propria casa,si abia dupa ce ti-ai scos certificat medico=legal, eventual sa apelezi la justie.In timpul asta ala probabil a fugit din tara.

    Comentariu de balbeck — 26/01/2011 @ 10:21 PM | Răspunde

  11. Exista oameni ce iau mita si 20 lei.Merita sa fie asa de aspru?Se pare ca hotii care fura dintr-un magazin,primesc pedepse mai usoare.
    Mi-e mila si de judecatorii ce fac puscarie pentru coruptie.
    Domnule judecator Danilet,ati vazut in ce conditii traiesc puscariasii din Romania?Nu va critic ca doriti pedepse dure pentru luare si dare de mita.Se distrug pe viata.In plus si familiile lor se distrug.Unii parinti chiar nu rezista si mor.Foarte multi puscariasi incearca sa se sinucida.Va pot da doua exemple.:Nati Meir si Shobby de la „Codu` penal”.Shobby a facut un accident groaznic si a omorat o soferita gravida.Era si in stare de ebrietate.Se pare ca e acuzat si de fuga de la locul accidentului.Acesti doi oameni au incercat sa se sinucida.Probabil sunt mii care au incercat sa se sinucida si unii chiar au reusit.
    Poti sa omori pe cineva fara sa vrei,cu masina.cRed ca Shobby o s-o viseze toata viata lui pe femeia aia.Nu va mai fi om.O va lua razna.Deja e slab psihic.

    Comentariu de balbeck — 26/01/2011 @ 10:47 PM | Răspunde

    • Da, am vazut. Am vizitat si puscarii unde e lux, am auzit si de puscarii unde e execreabil. In categoria primelor intra penitenciare unde ai tv in camera, stau cate 3-4, au radio intern, revista interna, sala de lectura, sala de lucru manual, sala de sport cu aparate de fitness de nu am vazut afara, hrana cu 2000 de calorii minim. Adica mai bine, de fapt mult mai bine decat am prins eu in studentie.
      O pedeapsa mica pentru o spaga mica nu este ceva ce poate fi echivalat. Eu stiu un lucru: cand ai pasit in Ungaria, iti pui centura de siguranta caci stii ca politistul ungur nu iarta si ii stii de frica. La fel in Germania etc. In Belgia, sa dai spaga unei asistente e considerat un afront, pe cand la noi e o chestiune de normalitate.
      Sa nu mai plangem de mila infractorilor si sa nu le gasim scuze. Cine greseste trebuie sa plateasca – daca am constientiza cu totii aceasta, ar fi mai putin infractiuni. Oricum, din nr total al dosarelor din Romania, doar 20% sunt penale. Chestiunile civile par a nu interesa opinia publica desi acolo se dezbat chestiunile de proprietate, succesiune, contracte, familie, comert etc.

      Comentariu de Cristi — 27/01/2011 @ 12:18 AM | Răspunde

  12. Violul rar e viol.
    1.Femeia e de acord si in final se suceste si te baga in instanta.
    2.Femeia merge aproape dezbracata pe strada si e foarte provocatoare.
    Poate sa fie si viol(totusi)
    3.O tanara e violata,batuta in propria casa.Asta e foarte grav.
    4.o batrana e violata si batuta in propria casa.Iar e foarte grav.
    5.Pedofilul daca e zdravan(la cap) trebuie pedepsit cel mai aspru.Rar exista pedofil zdravan.
    6.Femeie violata de sot:))))))))))))))))))
    7.homosexualii sunt bolnavi,au malformatii.Nu si-au ales orientare de placere.In puscarii o au pe „Geta”(care de fapt e un fraier batjocorit).
    8.Caz rar…femeie care sa violeze barbati.E penibil,dar e posibil dupa justitie.

    Comentariu de balbeck — 27/01/2011 @ 8:32 AM | Răspunde

  13. De acord cu dumneavoastra cu centura de siguranta,dar pana la un punct.Aceasta centura ma strange.Sunt si malac.Dar o folosesc in afara localitatii.Multi se intreaba ca de ce folosim centura in localitati.Eu as da un raspuns.Am avut un accident.Am fost lovit din lateral,pe partea mea si nu am avut centura.Aproape am fost dat cu capul de parbriz,noroc ca aveam sapca si am dat cu cozorocul.Am intrat in volan,dar eram imbracat foarte gros.Daca purtam doar un tricou cred ca era foarte grav.Nu stiu daca purtam centura pentru mine era mai bine.Aia oricum ma strange din start.La impact nu stiu cum era.cred ca era mai rau.
    Am vazut ca ungurii folosesc luminile cand conduc si ziua.De foarte multi ani…e un lucru foarte bun.Cand e soare foarte puternic si faci o depasire,il vezi pe cel ce vine cu lumini,pe celalalt poti sa nu il vezi.La fel si cand ploua si e inchis.
    Am preluat si noi asta.Cred ca de la ei.

    Dar chestia cu centura e contraventie.100 lei amenda parca…
    In urma cu ceva timp am pus o poza pe blog cu semnul nazist.A fost o poza de pe google,sunt mii.Cineva mi-a zis sa sterg repede semnul ala ca e infractiune.Acum un an nu stiam ca e infractiune.Dar l-am luat de pe google.Culmea e ca ma luasem de un om politic si am pus o poza cu svastica.Acel om a fost arestat preventiv.E un fost primar.A fost eliberat dupa sapte luni.
    S-a nimerit sa fie arestat la cateva zile dupa ce am scris de el.Dar am scris altceva de el,nu avea legatura cu acuzatia.Culmea ar fi sa fie achitat dupa ce a fost arestat preventiv 7 luni.

    Comentariu de balbeck — 27/01/2011 @ 9:05 AM | Răspunde

  14. Domnule judecator,dumneavoastra luati mita?Nu doar dumneavoastra,toata lumea,nu doar magistratii.Salariile ce reprezinta?De unde vin ele?De la noi.Sa zicem ca eu nu imi platesc intretinerea,sa presupunem ca nu am bani,statul ma da afara din casa?Da.Deci trebuie sa dau mita(pe care statul o numeste intretinere)statului ca sa ma lase sa traiesc.Firmele dau mita ca sa functioneze statului(platesc impozite babane).
    Asa ca despre ce mita vorbim?Probabil suntem toti infractori fara sa ne dam seama.Dar cei ce dau mita(impozit) statului nu sunt infractori.Eu ii consider tot infractori.Si suntem nevoiti(tot Globul) sa fim infractori.Chiar si in paradis fiscal se da ceva.
    Peste tot e la fel.Coruptia nu va fi starpita niciodata.

    Comentariu de balbeck — 27/01/2011 @ 12:03 PM | Răspunde

  15. Voi ati facut greva in 2009,desi era ilegala,sau nu?Se cheama infractiune sau nu?
    Cine poate sa faca dreptatee in lumea asta?Justitia e clar ca e degeaba.
    BRB…

    Comentariu de balbeck — 27/01/2011 @ 2:26 PM | Răspunde

  16. Presiunile de la cine vin pe magistrati?Vin de la presedinte,de la ministrul justitiei,de la procurorul general,de la csm,de la interlopi,de la televiziuni?
    Sa nu mi se spuna ca justitie e independenta,pentru ca nu e.In primul rand e dependenta de noi,pentru ca ia bani de la noi…
    PS:E ceva adevar in ce tot am spus pana acum,sau nu?

    Comentariu de balbeck — 27/01/2011 @ 3:51 PM | Răspunde

    • Presiunile vin din toate partile: si din afara (prin media) si din interior. Astea nu p[ot fi oprite, tine de cultura unui popor. Important e ca magistratii sa reziste la presiuni.

      Comentariu de Cristi — 28/01/2011 @ 7:57 PM | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: