CRISTI DANILEŢ – judecător

13/03/2011

Conferinta justitia si criza economica. Comentarii la discursul ministrului

Filed under: MJ — Cristi Danilet @ 1:01 PM

Am participat vineri la o conferinta organizata de UNJR pe subiectul `Justitia in contextul crizei economice`. Am urmarit cu mare atentie discursul ministrului justitiei. Ulterior, Biroul de Presa al  MJ l-a si publicat, iar analiza anexei releva niste aspecte care merita a fi punctate. Iata comentariile mele, cu precizarea ca ele nu reprezinta opinia CSM din care fac parte, ci – la fel ca orice postare ce apare pe blogul meu – sunt rodul libertatii mele de expresie pe care inteleg sa mi-o exercit pe deplin:

Ministrul ofera ca exemple de drept comparat pt administrarea bugetului instantelor numai tari mici. Pe unele le ocoleste insa: daca ar fi facut referire si la vecinii de peste Prut, ar fi vazut ca la ei justitia isi administreaza singura bugetul. Oricum, in statele din Europa, administrarea bugetului este lasata fie la MJ, fie la Servicii descentralizate. Din speech-ul lui de ieri de la Conferinta UNJR rezulta clar ca nu are de gand sa dea bugetul la instante, desi Parlamentul a spus altfel inca din anul 2005, pe considerentul ca „instantele cheltuie ban public si pentru aceasta trebuie un control din partea unei puteri politice” (citat aproximativ).

Din slide-ul anexa rezutla cu usurinta ca in anul 2009, an de criza financiara acuta in Romania, bugetul aparatului tehnic al MJ si institutiilor subordonate a fost cel mai mare din istorie: dublu decat in 2005 cand MJ avea aproximativ acelasi nr de personal la acelasi nr. de personal. Mai mult, bugetul MJ din 2009 a fost egal cu bugetul tututor instantelor din Romania (minus curtea suprema, care are buget distinct)! Repet, asta in plina criza economica. 

Ministrul a mai atins ieri, din nou, chestiunea litigiilor salariale ale magistratilor. Ceea ce uita ministrul este faptul ca litigiile magistratilor au fost generate de inconsistenta modificarilor legislative in privinta salarizarii, incepand cu 2003 (si daca de raspunderea magistratilor se tot vorbeste, de raspunderea parlamentarilor sau guvernantilor pentru acte legislative aberante sau care incalca drepturile omului inca nu se vorbeste). Si mai uita ministrul ca aparatul tehnic din MJ, mai exact magistratii detasati si personalul asimilat magistratilor din aceasta institutie, au actionat in judecata MJ si au castigat in instanta aceleasi drepturi salariale ca ale magistratilor (restante, spor de risc, spor de confidentialitate), desi este evident ca tipul de activitate desfasurat in MJ este unul distinct de cel al magistratilor – dar despre acest lucru nici ministrul, nici nimeni altcineva nu a vorbit vreodata public.

Programul cu Banca Mondiala a fost contractat in 2006 si trebuia finalizat pana in 2011. Pana la sfarsitul lui 2009 MJ de abia reusise sa angajeze 3-5% din imprumut (la care Ro deja plateste dobanda catre BM, desi banii nu i-a cheltuit, dupa cum nu a fost in stare sa cheltuie nici macar sumele rezultate in plus din diferentele de curs valutar dolari-euro din 2007/8). Ca urmare in toamna trecuta s-a prelungit contractul pana in 2013. Intre timp estimarile initiale ale costurilor pentru unele sedii de instanta au fost date peste cap, astfel incat din cele 20 de instante care vor mai trebui sa beneficieze de refacerea sediilor sau construirea unor noi, inevitabil unele vor pierde aceasta posibilitate, mai ales din cauza birocratiei tipice din Romania din procedura de autorizare (numai pentru Palatul de Justitie din Oradea s-a asteptat peste un an de zile sa vina o semnatura de la Ministerul Culturii). Oricum, MJ inca nu a cheltuit jumătate din suma desi s-a depasit de mult jumatate perioadei de contractare.

MJ se lauda ca si-a redus aparatul. In fapt, datele publice spun altceva: de ex, prin HG 652/2009 s-au redus nu 90 de posturi cum scrie in slide, ci doar 60 posturi de la MJ; e de remarcat inca ca acelea care s-au redus erau deja vacante, asa ca nu prea e clar ce cheltuieli s-au putut in fapt economisi). In plus, reducerea pare a fi doar teoretica, pentru ca imediat s-a creat Agentia pentru Cetatenie in febr 2010 care a preluat competentele si posturile de la MJ si care are 120 oameni in schema (adica mult mai multi decat cand era structura a MJ); asimilatii exista in continuare la MJ (ei sunt de fapt marii consumatori de venituri bugetare) si nu a fost redus nici un post si nici nu a fost regandita aceasta categorie extrem de displacuta de magistrati din motive lesne de inteles: fac munca de functionari dar sunt platiti ca si cum ar fi magistrati (salariu, sporuri, diurna, chirie, pensie de serviciu). Cat priveste reducerea a 2 posturi de secretar de stat, asta e o varianta vehiculata periodic: in 2006 s-a mai facut o data trecerea de la 4 SS la 2 SS, in 2007 a crescut inapoi la 4 SS, in 2008 a mai aparut si postul de subsecretar de stat, acum s-a revenit iar la 2 SS dar s-a pastrat SubSS. Si inca ceva: tot in anul 2009, MJ a decis prin HG 458/2009 crearea a doua noi laboratoare de expertize criminalistice la Brasov si Craiova, si angajarea de noi experti criminalisti la INEC, in mai multe genuri de expertize, desi singurul deficitar era cel din domeniu „accidente rutiere” (in prezent, dureaza minim 10 luni sa se faca o expertiza in acest domeniu la INEC sau laboratoare, dupa cum reiese din durata expertiza autoadresa alaturata). In fine, MJ ramane mai departe un mamut institutional desi a pierdut atributiile referitoare la magistrati si are 409 posturi (23 compartimente) in schema , la care se adauga demnitarii, cabinetele lor si personalul de la Unitatea de implementare a programului cu B.Mondiala. Or, daca e sa facem o raportare la anul 2003, cand tinea in mana toata cariera magistratilor (ce in toamna lui 2004 au trecut la CSM), MJ avea atunci un nr. de 352 oameni (23 compartimente) in schema.

Inca cateva aspecte din slide-ul MJ: Renegocierea contractului cu Posta Romana s-a facut numai urmare a protestului magistratilor din 2009. Ca MJ a renegociat cheltuielile de telefonie mobila, chiar nu cred ca e ceva ce trebuie mentionat intr-un raport – la criza care e pe piata, toti operatorii de telefonie au facut oferte avantajoase, oricui. Am intalnit insa si o achizitie cel putin interesanta: se pare ca MJ a dat bani pt achizitionarea M.Of. online, cand el este distribuit free pe www.moficial.ro.  

Anunțuri

3 comentarii »

  1. Sunt pertinente comentariile DVS!
    Este revoltator sa constati cum se fac ,,anumte investitii” complet aiurea in loc sa fie alocati banii pt plata drepturilor salariale ale magistratilor,castigate in instanta sau pentru angajarea in sistem a unor noi magistrati anul acesta, avand in vedere deficitul de personal si volumul foarte mare de munca din mai multe instante si parchete inferioare!!!

    Comentariu de Mihai L. — 13/03/2011 @ 1:56 PM | Răspunde

  2. De ce oare or fi simtind demnitarii de la noi dorinta ca la conferinte sau la TV sa prezinte numai chestii pozitive?
    E penibil dar si amuzant uneori sa vezi cum se straduie in discurs sa intoarca vaporul in sufragerie.

    Ulterior iti dai seama: Ministrii sunt nevoiti sa rationalizeze miscarile unui sistem din spatele lor, miscari pe care oricum nu le pot controla.

    Nu am urmarit discursul dar nu cred ca a prezentat si chestiuni de genul: avem urmatoarele probleme, ce solutii ati vedea voi? Haideti sa dezbatem… La care sigur s-ar gasi feedback si sugestii uneori chiar geniale de rezolvare.

    Comentariu de Moldoveanu — 13/03/2011 @ 3:12 PM | Răspunde

  3. Buna ziua domnule judecator.
    Nu prea imi sta in fire sa imi exprim opinia pe diferite aspecte care ar putea sa aiba un impact direct si asupra mea, dar,urmarind discursul Domniei Voastre transmis pe juridice.ro si, observand ca libertatea de expresie deplina sub care va plasati imi da si mie un anumit curaj de a va supune atentiei anumite aspecte.Mai intai va felicit pentru distinctiile utile facute in ceea ce priveste abuzul de limbaj, in legatura cu etica si deontologia magistratului.Va marturisesc ca sunt mirat de cate interdictii, in sens larg, sunt inventate pe zi ce trece in sarcina magistratilor.De asemenea, sunt intr-un fel nemultumit ca inspectia judiciara are ca membrii si persoane care nu sunt magistrati de cariera.Mai exact, daca as fi magistrat, as refuza sa fiu cercetat de alte persoane care odata sunt avocati, odata notari ori odata etc. si tot asa.
    De asemenea, aspectul sesizat de Domnia Voastra in ce priveste Monitorul Oficial este un alt exemplu de risipa a fondurilor publice.Mai grav este insa ca, la nivelul multor unitati administrativ teritoriale sunt abonamente atat online cat si tiparite, chiar cu abonamente identice incheiate cu doua societati care ofera astfel de produse.
    Va rog, in limita timpului, sa va exprimati opinia cu privire la aberatia actuala de a se comunica actele judiciare prin factorul postal, problema grava mai ales la sate, unde, ti se da o citatie dupa cateva zile de la sosire, in procesul verbal fiind trecut ca ti s-a predat chiar in ziua sosirii la Oficiul postal.De asemenea, va rog, dat fiind comportamentul intunecat al legiuitorului, sa faceti ceva in ce priveste abogarea normei juridice care permitea comunicarea actelor jurisdictionale partilor, aceasta fiind de departe o masura utila, abrogata se pare pentru motive de reducere a cheltuielilor, motiv absurd desigur intr-un stat de drept.
    Va doresc succes in mandatul csm, cum acelasi lucru il doresc si celorlati membrii ai CSM-ului si, va rog sa nu ingaduiti celorlate doua puteri sa aduca atingere puterii judecatoresti-independentei justitiei mai precis, aspectele de natura privata ale unui magistrat-similar cu orice fiinta umana dealtfel-privindu-l doar pe acesta si grupul restrans de rude, prieteni si cunostinte din care face parte.Acest ultim aspect l-am subliniat si in legatura cu cazul doamnei care se pare ca ar fi fost intr-un club unde ar fi baut cateva pahare de lichior sa zicem, fiind banuita ca ar fi condus autoturismul sub influenta acelei licori.Acest comportament este unul public doar in ce priveste conducerea masinii,fiind mirat ca nimeni nu o intreaba pe doamna judecatoare in cauza cum o mai duce dupa toate atacurile nesimtite ale opiniei publice, atat de puritana si plina de prejudecati doar cand vine vorba de altii.Nu doar daca ar exista identitate intre persoana doamnei judecatoare si autoarea unei monografii despre Contractul de leasing, cred ca sprijinul moral acordat doamnei judecatoare trebuie sa fie imediat.Spun toate acestea, intrucat nu vad, oricat as incerca, vreun comportament care sa aduca atingere prestigiului justitiei.Aceste cateva cuvinte de sustinere morala erau binevenite si, printr-o simpla intrebare, gen ce mai faceti, asa cum ni se recomanda poate sa facem, in cartea doamnei Aurora Liiceanu despre valuri si sminteli, ar fi aratat ca nu este singura in fata opiniei publice la care am facut referire, in concreto, calitatea unica in acele momente fiind de conducator auto.Oricum, daca Domnia Sa ar dori, ar castiga la CEDO fara mari batai de cap.

    Comentariu de Oprea Teodor Andrei — 17/03/2011 @ 2:07 PM | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: