CRISTI DANILEŢ – judecător

23/05/2011

Vin codurile! Ce facem? (2) – Proiect

Filed under: CSM,democratie participativa,MJ,responsabilitate — Cristi Danilet @ 6:42 PM

Am facut un APEL ieri vizavi de iminenta intrare in vigoare a noilor coduri. Am primit mai multe e-mailuri de la persoane care şi-au manifestat intenţia de a sprijini un proiect. Iata mai jos o propunere pe care o lansez public. Cei care au cunoştinţe de project management, sunt invitaţi să îl îmbunătăţească. Voi propune CSM ca săptămâna viitoare să organizăm o primă întâlnire cu doritorii de a se implica efectiv în direcţionarea acestuia. Pentru contribuţii, vă aştept mesajele la cristi.danilet@csm1909.ro.

1. Justificare:

Se pare ca Noul Cod civil va intra în vigoare în 1 oct. 2011. Ce facem pana atunci si ce facem dupa momentul intrarii in vigoare?

Eu propun institutionalizarea formelor de pregătire, sub coordonarea CSM, pt a mari forta argumentelor si a asigura implementarea corecta sub aspectul jurisprudentei viitoare in toata tara. Dacă de la bun început noul cod civil se va aplica corect, se va crea rapid o jurisprudenţă unitara. Aceasta pentru că este evident că primele hotărâri pronunţate de instanţe vor circula rapid printre judecători şi avocaţi pentru a fi luate ca exemplu. 

2. Ce avem nevoie pt jurisprudenţă corectă:

– actul normativ în formă finală (pentru ca magistraţii să-l cunoască)

– formare rapidă şi temeinică (pentru ca magistraţii să-l aplice). 

3. Ce propun să facem pt aceasta:

a. Alcătuirea unui Grup de lucru interinstituţional pentru implementarea NCC care să coordoneze etapa de pregătire şi aplicare a noului cod. Practic Grupul va trebui să asigure legătura dintre instituţiile cu atribuţii în această privinţă şi să faciliteze luarea unor decizii la nivelul fiecăreia dintre acestea.

Din grup ar trebui să facă parte personal din:

– CSM: membri CSM, Direcţia Legislaţie, Biroul formare

– INM: un director, şef Departament formare

– UNBR prin INPPA

– MJ: un secretar de stat, Direcţia legislaţie

– reprezentanţi din echipa Ţucă, Zbârcea s.a. care se ocupă de studiile de impact.

– asociaţiile profesionale ale magistraţilor

– ONG-urile specializate în formare. 

 b. Publicarea NCC şi facilitat cunoaşterea acestuia

– trebuie finalizata legea de punere în aplicare a NCC până la vacanţă

– trebuie republicat NCC cu modificările aduse prin legea de punere în aplicare

– trebuie editată şi publicată ediţia oficială a NCC şi asigurată distribuirea gratuită a câte unui exemplar fiecărui judecător (ideal tuturor; obligatoriu civiliştilor). 

c. E-learning: Trebuie alcătuirea un site pentru NCC care să cuprindă toate informaţiile, de la cele privind componenta comisiei care a lucrat pentru conceperea lui, până la explicaţii teoretice şi jurisprudenţa privind NCC. Practic este vorba de a întocmi un cod civil comentat şi adnotat, disponibil gratuit online:

– site-ul e indicat să fie ataşat site-ului INM, care se ocupă de formarea magistraţilor;

– trebuie să cuprindă o evidenţă a articolelor din NCC în corespondenţă cu vechea reglementare, pentru a se identifica cu exactitate noile reglementări astfel ca formarea să se axeze cu prioritate pe acestea;

– trebuie cointeresaţi practicienii, doctrinarii şi formatorii pentru a comenta noile instituţii prin articole/referate publicate pe site; lucrările trebuie cenzurate de un colectiv ştiinţific care poate fi acelaşi cu Grupul de lucru interinstituţional;

– trebuie văzut în ce măsură membrii comisiilor care au lucratla NCCşi legea de punere în aplicare au obligaţia contractuală sau pot fi stimulaţi/interesaţi pentru a comenta online noile instituţii;

– pentru instituţiile preluate din legislaţia altor state, trebuie identificată, solicitată şi preluată doctrina şi practica consacrată a statelor respective pe acele reglementări

– în timp, fiecărui articol din NCC trebuie ataşată practica relevantă: pentru instituţiile vechi trebuie identificate soluţiile de practică judiciară nediscutabile (din practica deja publicată), iar acolo unde sunt soluţii divergente colectivul ştiinţific trebuie să decidă (ceea ce va ajuta la unificarea practicii, care de multe ori provine din necunoaşterea unor hotărâri de referinţă); pentru instituţiile noi, pe măsură ce instanţele vor soluţiona litigii, hotărârile relevante trebuie rapid preluate şi publicate pe site, pentru a servi ca model (ceea ce va ajuta la crearea unei jurisprudenţe unitare). 

d. Recrutare şi formarea

– recrutarea noilor magistraţi în anul 2011: trebuie analizat dacă recrutarea trebuie să ţină seama de NCC, adică dacă în bibliografia concursurilor pentru admitereala INM, dar şi pentru capacitate, poate fi prevăzut NCC şi nu vechea reglementare

– orice întâlnire, conferinţă, eveniment pe NCC (dar nu numai) trebuie transmisă online, înregistrată şi publică pe site-ul specializat

– formarea descentralizată trebuie să capete proporţii uriaşe. Trebuie să privească pregătire comună pentru judecători, procurori, avocaţii, consilierii juridici şi mediatorii. 

e. Informarea publicului

– broşuri tipărite pentru justiţiabili

– dezvoltarea unei secţiuni cu emisiuni TV disponibile online

– alcătuirea de formulare pentru cereri de chemare în judecată disponibile online şi la instanţe. 

4. În concluzie:

E vorba de un proiect conceput dincolo orgolii şi afaceri, unde instrumentul online de tip e-learning este principala componentă. El va fi util nu numai magistraţilor, ci şi avocaţilor şi studenţilor. Acesta va asigura formarea profesioniştilor în drept, dar şi unificarea practicii judiciare (pentru instituţiile vechi) şi crearea unei noi practici judiciare dar unitare (pentru instituţiile noi).

Proiectul desfăşurat pentru NCC va putea fi astfel pilot pentru următoarele noi coduri.

Anunțuri

21 comentarii »

  1. Sunt inscris la studiile postuniversitare organizate de Facultatea de Drept, Bucuresti care au ca si tematica noile coduri
    http://drept.unibuc.ro/dyn_doc/admitere/studii-postuniversitare/admitere-pu-plan-calendaristic-2010-2011.pdf
    Motivul pentru care postez acest mesaj este acela ca am inregistrarile audio ale prelegerilor sustinute la prima convocare (nu toate, cam 80%)
    http://drept.unibuc.ro/dyn_doc/oferta-educationala/cursuri-post-universitare/orar-convocarea-I-PU-2010-2011.pdf
    Saptamana urmatoare vor incepe cursurile din a doua convocare si voi inregistra si aceste prelegeri.
    Daca ajuta intr-o anumita forma proiectul initiat, cu acordul lectorilor, vi le pot pune la dispozitie.
    Cosmin Turcu

    Comentariu de Cosmin Turcu — 24/05/2011 @ 1:56 PM | Răspunde

  2. Aveti idei bune ca de obicei dl. Cristi Danilet, si felicitari pe aceasta pe cale pentru modul in care va implicati! Deosebit de interesanta este ideea crearii unui site insa nu stiu cat de benefica ar fi solutia ca acesta sa fie atasat INM, din punctul meu de vedere cred ca mai bine s-ar constitui intr-un proiect public-privat in care sa lucreze o echipa de profesionisti care au o experienta atat in domeniul juridic cat si in administrarea de site-uri juridice. Spun asta pentru ca de-a lungul timpului proiectele institutiilor publice pe partea de online s-au dovedit total ineficiente, insa sumele de bani care s-au bagat au fost colosale. Pe de alta parte, persoane particulare care au stiut sa faca mult cu bani putini au dezvoltat mai toate marile site-uri juridice din Romania fara a fi sustinute nici macar cu un leu din bani publici… Din acest motiv cred ca un parteneriat public-privat ar fi mult mai avantajos … in fine idei sunt multe, dar nu cred ca exista sustinere pentru acei oameni care au demonstrat ca pot dezvolta proiecte juridice online …

    Comentariu de Eduard Dragomir — 27/05/2011 @ 5:13 PM | Răspunde

    • Orice idei vor fi de folos. Mai ales cele pt care nu se cere plata prin sms. Cei cu initiativa sunt asteptati joia asta la ora 12 la sediul CSM.

      Comentariu de Cristi — 30/05/2011 @ 5:13 PM | Răspunde

      • Dl. Cristi, e normal ca administratorii site-urile juridice private sa gaseasca fiecare diferite modalitati de a-si asigura resurse financiare pentru administrarea proiectelor, atat timp cat nu au niciun fel de sustinere publica, insa cred ca orice exemplu de portal juridic privat am lua, a avut o contributie importanta la dezvoltarea, per ansamblu, a retelei juridice din Romania. Desigur, in cazul propunerii dvs., sustin ideea crearii unui portal cu acces gratuit, insa propunerea mea era ca pentru un astfel de proiect sa fie implicate si persoane private oneste care au cunostinte solide atat din domeniul informatic cat si juridic, astfel incat sa nu se arunce sute de mii de euro (cum a mai facut statul pana acum) pe dezvoltarea a nu stiu ce portaluri fara valoare practica. Va rog, sa considerati ideea ca atare pt. ca nu fac niciun fel de reclama si nu am absolut niciun „interes”! Chiar va sustin ideile si sper sa reusiti sa reformati macar putin sistemul ăsta…

        Comentariu de Eduard Dragomir — 31/05/2011 @ 3:17 AM | Răspunde

        • Daca sunteti una dintre acele persoane, implicati-va. Va astept cu idei si contributie efectiva.

          Comentariu de Cristi — 01/06/2011 @ 11:43 PM | Răspunde

  3. Domnule Danilet, dar studentilor ce le recomandati? Mai citim carti si tratate care comenteaza vechile coduri sau ne concentram exclusiv pe cele noi?

    Comentariu de Rotaru Razvan — 27/05/2011 @ 5:54 PM | Răspunde

    • Evident, in privinta codului civil, daca sunteti student, concentrati-va numai pe noul cod civil si pe manualele care vor aparea deja la sfarsitul anului acesta.

      Comentariu de Cristi — 30/05/2011 @ 4:23 PM | Răspunde

  4. de legea pentru punerea in aplicare a noului cod penal ce stiti?Sunt sanse sa inted in vigoared tot la 1 oct. 2011?

    Comentariu de Lili — 08/06/2011 @ 12:20 PM | Răspunde

  5. deci,pentru examenul din toamna va fi in tematica noul cod civil…(asa ar fi si normal)…presupun ca noul cod penal ar trebui sa intre in vigoare odata cu noul cod de procedura penala, din moment ce sunt institutii noi cu corespondent in CPP.

    Comentariu de Lili — 09/06/2011 @ 7:36 AM | Răspunde

    • Nu. Va fi tot vechiul cod, din pacate.

      Comentariu de Cristi — 09/06/2011 @ 9:27 AM | Răspunde

      • pai, nu prea inteleg …asta inseamna ca se va anunta concursul inaite de intrarea codului in vigoare…altfel ar veni in contradictie cu sintagma „se va avea in vedere legislatia in vigoare la data publicarii anuntului de concurs”.

        Comentariu de Lili — 10/06/2011 @ 4:44 PM | Răspunde

  6. Am o problema. O intrebare, in fine, definiti-o cum vreti… De ce e nevoie de
    instruirea magistratilor pt. NCC? Nu stiu sa citeasca? Nu stiu sa gandeasca? Chiar
    e nevoie sa li se explice? Daca e vorba de discutii, de puncte de vedere
    argumentate, subscriu. Daca e vorba doar de discursuri, de expunerea parerii lui
    x sau y…mai bine nu. Cu tot respectul pentru expertiza unor preparatori,
    formatori, whatever, cred ca nu asta e modalitatea de a evita practici neunitare.
    Si cei mai buni se pot insela. Iar o solutie de bun simt poate aparea de unde
    nimeni nu crede
    Iertati-mi (inca)o parere personala, dar NOUL cod civil nu e chiar asa nou..
    Nu inteleg de ce e nevoie de atata tam-tam. E nou-noutz pt Kogalniceanu si Cuza,
    si cam atat. Pentru cei care profeseaza si care au habar de legile speciale sunt
    doar cateva lucruri noi.
    Si inca ceva. Nu sunt in sistem. Imi doresc sa fiu, pentru motive pe care nu
    le comentez aci. Voi da examen in toamna, probabil ma vor intreba de
    institutiile vechi, dupa care mi se va cere sa le aplic pe cele noi. Stiu ca principala modalitate de recrutare e prin INM si ca, cei cu vechime sunt folositi pentru a astupa niste gauri. Nu-i bai. asta e legea. Dar daca tot e vorba de a incuraja independenta magistratilor, ce-ar fi sa incurajati gandirea independenta?

    Comentariu de Mariana E. — 04/07/2011 @ 10:15 PM | Răspunde

    • Cand veti fi in sistem veti intelege: a cere unor magistrati ca pe langa sutele de dosare pe care le solutioneaza sa invete 4 noi coduri, nu e deloc ciudat. E vorba ca ei sa isi asume responsabilitati care compenseaza independenta. Sunt multi care isi asuma ambele. Dar odata cu magistratii, toate categoriile juridice trebuie sa invete noile coduri.

      Comentariu de Cristi — 05/07/2011 @ 7:43 AM | Răspunde

  7. buna ziua! domnule judecator, adresez 3 intrebari in numele tuturor studentilor din anul 4 de la facultatile de drept din romania,prezumtivi candidati la examenul de admitere la inm 2012-codul penal,codul de procedura penala si codul de procedura civila,cand vor intra in vigoare?cursuri universitare adaptate noului cod civil,cand vor aparea?se v-a schimba modalitatea de admitere la inm in 2012? va mulrtumesc anticipat pentru raspuns si astept un raspuns cat mai concret in masura in care va permite atat politica site-ului cat si consideratii de alta natura sa imi raspundeti.

    Comentariu de roxana — 29/10/2011 @ 10:43 AM | Răspunde

    • In functie de studiul de impact ce se va publica luna viitoare, se vor lua toate aceste decizii.

      Comentariu de Cristi — 30/10/2011 @ 6:36 PM | Răspunde

  8. imi cer scuze pentru insistenta,insa situatia este oarecum dramatica pentru cei ce urmeaza sa sustinem examene de admitere in profesie in anul 2012,intrebarea mea este daca studiul de impact se va publica cu siguranta in luna noiembrie?? si mai am o intrebare,referitor la modificarea concursului de admitere la inm,prin introducerea de noi probe,acest lucru cand se va decide???

    Comentariu de roxana — 07/11/2011 @ 12:04 AM | Răspunde

    • Roxana, incepe prin a invata Constitutia si legile justitiei sa intelegi cum e alcatuit acest sistem. Studiul de impact e facut la nivel de MJ, iar legea cu privire la INM o modifica Parlamentul. De ce ma intrebi pe mine? Te rog sa reflectezi!

      Comentariu de Cristi — 07/11/2011 @ 6:00 PM | Răspunde

  9. Dl. Cristi, tot incerc sa lămuresc o problema referitoare la Noul Cod civil (mai exact, art. 2.612 – cu privire la legea aplicabila obligatiei de intretinere) si, in masura in care aveti timp, va rog mult sa spuneti care ar fi opinia dvs.

    Voi expune in continuare cateva aspecte…

    În legătură cu art. 34-35 din Legea nr. 105/1992 ne-am pus problema dacă, la momentul actual, mai sunt sau nu sunt în vigoare?

    Si avem urmatoare date concrete:

    1. Legea nr. 71/2011 a fost adoptată în data de 3 iunie 2011 şi a fost publicată în M. Of. nr. 409 din 10 iunie 2011 (intrată în vigoare, odată cu Noul Cod civil, la data de 1 octombrie 2011).
    Art. 209 din Legea nr. 71/2011: „Dispoziţiile art. 34 şi 35 din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept internaţional privat, cu completările ulterioare, sunt aplicabile până la data începerii aplicării Regulamentului (CE) nr. 4/2009 al Consiliului din 18 decembrie 2008 privind competenţa, legea aplicabilă, recunoaşterea şi executarea hotărârilor şi cooperarea în materie de obligaţii de întreţinere, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 7 din 10 ianuarie 2009, respectiv a începerii aplicării în Uniunea Europeană a Protocolului de la Haga din 2007 privind legea aplicabilă obligaţiilor alimentare” (s.a.).

    2. Articolul 76 („Intrarea în vigoare”) din Regulamentul (CE) nr. 4/2009 al Consiliului din 18 decembrie 2008 privind competenţa, legea aplicabilă, recunoaşterea şi executarea hotărârilor şi cooperarea în materie de obligaţii de întreţinere (publicat în JO L 007 din 10 ianuarie 2009 – http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:007:0001:01:RO:HTML) dispune că:
    „Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. (s.a.)
    Articolul 2 alineatul (2), articolul 47 alineatul (3) şi articolele 71, 72 şi 73 se aplică de la 18 septembrie 2010.
    Cu excepţia dispoziţiilor menţionate la al doilea paragraf, prezentul regulament se aplică de la 18 iunie 2011, cu condiţia ca Protocolul de la Haga din 2007 să fie aplicabil în Comunitate la această dată. În caz contrar, prezentul regulament se aplică începând cu data aplicării protocolului respectiv în Comunitate. (s.a.)
    Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în statele membre în conformitate cu Tratatul de instituire a Comunităţii Europene”.

    3. Articolul 4 din Decizia Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind încheierea de către Comunitatea Europeană a Protocolului de la Haga din 23 noiembrie 2007 privind legea aplicabilă obligaţiilor de întreţinere (2009/941/CE) (publicată în JO L 331/17 din 16.12.2009) dispune:
    „(1) În cadrul Comunităţii, normele protocolului se aplică în mod provizoriu, fără a aduce atingere articolului 5 din prezenta decizie, de la 18 iunie 2011, data de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 4/2009, în cazul în care protocolul nu a intrat încă în vigoare la acea dată.
    (2) La încheierea protocolului, Comunitatea formulează următoarea declaraţie, pentru a lua în considerare posibila aplicare provizorie menţionată la alineatul (1):
    „Comunitatea Europeană declară că va aplica normele protocolului în mod provizoriu de la 18 iunie 2011, data aplicării Regulamentului (CE) nr. 4/2009 al Consiliului din 18 decembrie 2008 privind competenţa, legea aplicabilă, recunoaşterea şi executarea hotărârilor şi cooperarea în materie de obligaţii de întreţinere, în cazul în care protocolul nu a intrat în vigoare la acea dată, în conformitate cu articolul 25 alineatul (1) al acestuia.””.

    Ca o concluzie, la prima vedere, dacă ţinem cont de Constitutia Romaniei (normele UE au prioritate), NCC (art. 5), şi pe baza cadrulul legal în vigoare existent la nivelul Uniunii Europene, rezultă că atât Regulamentul (CE) nr. 4/2009, cât şi Protocolul de la Haga se aplică deja, cu unele excepţii (Danemarca, Regatul Unit – a se vedea art. 3 din Decizia Consiliului din 30 noiembrie 2009), pe teritoriul Uniunii Europene începând cu data de 18 iunie 2011. În aceste condiţii, eu aş fi tentat să cred că art. 34-35 din Legea nr. 105/1992 ar trebui considerate abrogate implicit, devenind aplicabil art. 2.612 NCC conform căruia: „Legea aplicabilă obligaţiei de întreţinere se determină potrivit reglementărilor dreptului Uniunii Europene”. Pe de altă parte însă, observ că pe plan intern există un proiect de lege în acest sens (https://www.senat.ro/Legis%5CPDF%5C2011%5C11L503FG.pdf) care m-ar face să cred ca art. 34-35 probabil vor fi abrogate prin viitoare lege (al cărui proiect este amintit anterior).

    Dvs. ce părere aveţi?

    Comentariu de Av. Eduard Dragomir — 14/11/2011 @ 12:25 PM | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: