CRISTI DANILEŢ – judecător

23/11/2012

Legenda lui Morar. Daniel Morar

Filed under: CSM,DNA — Cristi Danilet @ 7:35 PM

Azi s-a lansat cartea `Preţul adevărului. Un procuror in lupta cu sistemul` – Dan Tăpălagă in dialog cu Daniel Morar, la Editura Humanitas, în cadrul Târgului Gaudeamus. Am fost de faţă (clipul de la lansare e disponibil pe Facebook). Am luat autografe de la cei doi protagonişti, le-am strâns mâna şi simt nevoia să spun câteva cuvinte.

Încep cu sfârşitul discursului lui Daniel Morar: Am arestat primul judecător, în 2001, din Palatul de Justiţie. A venit dimineaţa la serviciu şi seara nu s-a mai întors acasă. În Palat s-a aşternut tăcere. Într-una din zilele următoare un judecător îşi ia geanta şi se îndreaptă spre ieşire, când e întrebat de un coleg “Ce faci?”. “Plec” îi răspunde grăbitul. “Acasă?” insistă colegul. La care cu un nod în gând cel care pleca întreabă: “Da… De ce? Ştii tu altceva?!..”

Evenimentul de azi e unic în istoria justiţiei româneşti. Practic, astazi în Romania a luat naştere o legendă. O legendă care va fi povestita din gură în gură de-a lungul anilor. Ea va fi relatata de noi, contemporanii de azi, copiilor şi nepoţilor peste 20, peste 50 ani. Este o legendă despre un om obişnuit, care a ajuns să conducă cea mai de cunoscută structură de luptă împotriva corupţiei. Un procuror care a avut curajul să se ţină vertical şi să îşi facă datoria: a arestat parlamentari, judecători, a cercetat miniştri, oameni de afaceri, interlopi. Un procuror care a fost atacat de mulţi şi sprijinit de puţini, dar nu i-a păsat, şi-a văzut de treabă. Un procuror care a devenit cunoscut chiar şi prin campania pe care promotorii luptei împotriva anticorupţiei i-au făcut-o. Un şef care a ţinut în mână o structură din care a făcut cel mai performant departament anticorupţie, care a ţinut la colegii săi, pe care i-a criticat când meritau şi i-a apărat când a trebuit. E vorba de Morar. Procurorul Daniel Morar.

Cartea pe care ne-o propun cei doi Dan-i este extraordinară. E un fel de istorie a reformei anticorupţiei din ultimii 10 ani. O istorie a procurorului Daniel Morar care se suprapune peste evoluţia sistemului. Este o istorie a DNA, unde au ajuns să lucreze procurori extrem de profesionişti. Fără mamă, fără tată. Morar şi procurorii DNA au devenit de temut pentru cei necinstiţi din România. Morar şi procurorii DNA au devenit simpatizaţi de oamenii de bună credinţă, sătuli de nedreptăţile din jurul lor. Morar şi procurorii DNA au devenit similari cu noţiunile de “stat de drept”, “egalitate în drepturi”, dar şi cu “speranţă”.

Mă bucur că Dan Tăpălagă aşterne pe hârtie interviul (“interogatoriul”, cum spune el) luat lui Daniel Morar. Tăpălagă e unul dintre cei mai buni analişti care îi avem pe domeniul politic şi cel al justiţiei şi unul care a sprijinit sistemul judiciar când avea nevoie şi l-a criticat când a deviat. Surpinde perfect prin întrebări nevoia de reaminteire a unor momente cruciale. Ce apare în carte s-ar putea să demonteze multe speculaţii răutăcioase cu privire la numirea lui Morar în funcţie sau cu privire la activitatea lui. După cum s-ar putea să nască altele. De fapt, şi unele şi altele sunt poveşti despre o realitatea cu care noi suntem contemporani. Poveşti ţesute într-o legendă. Legenda lui Morar. Daniel Morar.

28 comentarii »

  1. Convingator comentariu! Am sa citesc cu mult intetres cartea.
    Cu privire la personajul principal, se stie ca oamenii care lucreaza pentru interesul national nu sunt intotdeuna iubiti, insa Romania are nevoie de ei.
    Dumnezeu sa ne ajute sa avem cat mai multi oameni ca domnul Morar.
    Felicitari domnului Dan Tapalaga pentru gandul cel bun de a scrie despre o pagina din istoria luptei impotriva coruptiei in Romainia.

    Comentariu de Vlaicu Rodica — 23/11/2012 @ 8:03 PM | Răspunde

  2. Jos palaria domnule Daniel Morar!

    Comentariu de Monica — 23/11/2012 @ 8:12 PM | Răspunde

  3. De menționat că un nume, devenit între timp politic, dar care a făcut totul posibil lansând reforma în Justiție, nu a fost, în mod regretabil, rostit la această lansare. Îl voi rosti eu: Monica Macovei.

    Așa cum se arată și în prefața cărții, Daniel Morar a venit în București la cârma DNA în 2005, răspunzând unui apel telefonic al Monicăi Macovei, instalată de câteva luni, de BĂSESCUUUU, la șefia ministerului Justiției! Ea a dat curaj altora!

    Comentariu de Ionuţ Horia Dobrinescu — 23/11/2012 @ 9:17 PM | Răspunde

  4. ….cu toate astea nu a format („nascut”) descendenti. Acesta e un mare neajuns pentru justitie si justitiabili. Daca mergeti in domeniul privat, indeosebi la socieatile multinationale, veti gasi acolo oameni formati astfel incat, daca unul pleaca, altul din echipa formata poate sa ii ia locul. Ceea ce la domnul Morar nu s-a intamplat. Si uitati-va cu ce procurori s-a prezentat doamna ministru Pivniceru in fata CSM-ului. Mare pacat. Exista un obicei (sa nu ii spun principiu) in privat: atat functiile de executie, cat mai ales functiile de conducere se ocupa prin RECOMANDARE. Acesta este primul pas in RECRUTARE, prin RECOMANDARE. Daca nu se reuseste, se apeleaza la urmatorii pasi. In rest, da: O reverenta in fata maestrului Morar. Felicitari!

    Comentariu de silvia — 23/11/2012 @ 10:40 PM | Răspunde

  5. As dori sa cumpar cartea! Am doar posibilitatea sa o comand online(nu ma aflu in tara). Imi puteti da o adresa unde o pot gasi? Va multumesc!

    Comentariu de Mechenici — 24/11/2012 @ 2:59 AM | Răspunde

  6. Felicitari domnului Dan Tapalaga pentru carte,cred ca personajul principal este domnul Daniel Morar un om cu o coloana vertebral exrta ordinara ,un curaj la asa vremuri cred ca avem in tara putini oamen in tara primul om din justitie curajos a fost si va fi Monica Macovei ,apoi cei doi procurori Laura Codruta Kovesi,Daniel Morar si incet in cet acesti tineri curajos din CSM poate or mai fi si pe la celelalte instante cativa dar cei tineri care au un pic de curaj ,cei mai in varsta nu toti dar uni cred ca tot sant patati ca prea fac jocurile politice ,cand vrei sa fi corect fata de tine ca om te formezi de tanar ,referitor ca nu au format oameni precum domul Morar si alti ca dumnealui mai trebuie sa vrea si cel sau cei care atunci cand jura credinta sa nu fie falsi sant o pensionara ma informez din stiri de la televezor ascul numai pe cele care sant corecte sau le citesc stirile carecred eu ca sant corecte adica viata reala a romanului si a tari nu floricele pe care le debiteaza mincinosi pentru sufletul lor un scaun moale ,cum sa mai furam sa aiba ei romanul se limiteaza la ce daca altul moare mie sa-mi fie bine .Prin acest mesaj felicit jurnalisti corecti,procurori,judecatori corecti sa o tineti tot asa .Imi cer mii de scuze pentru aceast aceasta scriere,dar simt ca inebunesc cand vad ce se intampla in tara .Dumnezeu sa va binecuvinteze .

    Comentariu de maria — 24/11/2012 @ 8:05 AM | Răspunde

  7. Interesant

    Comentariu de Moldoveanu Ovidiu — 24/11/2012 @ 8:08 AM | Răspunde

  8. Nu am nimic cu Morar. Dar daca e in dialog cu Dan Tapalaga?! Nu mai am ce comenta.

    Comentariu de studyinromania2013 — 24/11/2012 @ 7:23 PM | Răspunde

  9. Interesant!banuiesc ca intre intrebarile d-nului tapalaga au fost si de genul;care a fost motivul demisiei din 2002?Ce calitati v-au recomandat pentru functia de procuror-sef DNA in 2005 ?Cum s-a simtit dupa cazurile Liviu Ciupe- inchis luni de zile nevinovat cu daune castigate la CEDO platite de noi toti!- , G.Funar si altele de acest gen? Cate dosare trimise in instanta au fost infirmate sub cele doua mandate?Daca au fost asfel de intrebari,felicitari!

    Comentariu de asteryx — 24/11/2012 @ 8:26 PM | Răspunde

  10. Cam ermetica institutia numita „Parchet” ….
    Nu inteleg cum de poate sta pe functie si primi bani un procuror care in 10 ani a facut numai 14 dosare . Nu inteleg ce ce echipa nu este revizuibila periodic , functie de calificative si alte criterii .
    Nu inteleg de ce justitiabilii nu-si pot spune cuvantul cu privire la activitatea unei institutii care este singura menita sa le apere drepturile .
    Nu inteleg eu multe …. dar poate ca ma voi dumiri pe 9 decembrie . Nu ?

    Comentariu de Popescu Alexandru — 25/11/2012 @ 4:20 AM | Răspunde

    • Si pana atunci, daca cititi cartea lui Tapalaga si blogul meu. Oricum, daca va dumiriti pe 9 dec, spuneti-ne si noua.

      Comentariu de Cristi — 25/11/2012 @ 8:00 PM | Răspunde

      • Ca magistrat eu cred ca ar trebui sa va abtineti sa faceti aluzii politice. Cat despre Tapalaga, persoanal am o parere proasta. I-am vazut prestatiile tv si nu cred ca se incadreaza in tiparul jurnalistului, care respecta deontologia profesiei. E din acelasi aluat cu cei pe care ii blamati.

        Comentariu de Mircea — 26/11/2012 @ 4:40 PM | Răspunde

        • Oare ce inseamna politica pt dvs? Si in ce a constat aluzia mea? Iar parerea dvs despre Tapalaga e a dvs, nu vad de ce ar trebui sa mi-o insusesc eu. Il cunosc pe omul asta de mult si am pretentia ca stiu ce spun. Dar indiferent daca e ok pt mine sau nu e ok pt dvs, tot nu vad un motiv de contrazicere. Astept chestiunea cu politica.

          Comentariu de Cristi — 26/11/2012 @ 8:26 PM | Răspunde

          • Pai e simplu. Pe Popescu Alexandru, cel care l-a atacat pe domnul Morar si cel caruia i-ati rasuns, l-ati indemnat sa citeasca cartea lui Tapalaga, in loc sa ii sugerati, poate, sa citeasca interviul lui Morar, dat unei alegeri nefericite, numita Tapalaga. Tapalaga e din punctul meu de vedere pentru B1 cum e Ciutacu pt. Antena 3, si nu am pretentia sa va insusiti punctul meu de vedere. Nu mi se pare normal ca magistrat sa indemnati ironic un simpatizant al USL, cum e cel caruia i-ati raspuns, sa citeasca cartea unui om care in calitatea sa de formator de opinie este partizanul ARD, puteati sa ii sugerati sa urmareasca atent activitatea domnului Morar si apoi sa isi dea cu parere, nu stiu. Si sincer nu mi se pare fericita alegerea domnului Morar sa ii dea un interviu unuia jurnalist aflat in slujba ARD, cand aceasta alianta promoveaza tocmai imixtiunea actualei guvernari in actul de justitie. Am sa citesc cu interes cartea si sper ca aceasta sa nu fie un simplu manifest de partid, iar DNA-ul folosit in batalia asta politica.
            Cat despre ce inseamna politica pt. mine nu conteaza. Cred insa ca stiu ceea ce ar trebui sa insemne politica pt. un magistrat si in ceea ce va priveste nu e prima data cand simt o anumita simpatie a dumneavoasta pt. un anumit partid. Nu mi se pare nimic anoramal sa aveti anumite simpatii politice, insa ca magistrat nu mi se pare in regula sa se vada. In rest nu am nicio critica in ceea ce va priveste.

            Comentariu de Mircea — 27/11/2012 @ 12:56 AM | Răspunde

            • Deci ati dedus ca am simpatii politice inseammnand un cititor simpatizat al unui partid sa citeasca o carte scrisa de un simpatizant al altui partid. Si eu care ma gandeam ca o sa imi spuneti ca ati gasit interviuri sau postari de ale mele sustinand platforme politice sau oameni politici. Cand colo, aveti dvs un simtamant ca eu am simpatii politice, acceptati ca e normal asa ceva, dar imi spuneti ca nu pot sa o fac public.
              Acum, pentru dvs: daca cineva ar citi https://cristidanilet.wordpress.com/2010/07/28/de-ce-nu-judecam-dosarele-de-la-o-zi-la-alta-iata-de-ce/ sau https://cristidanilet.wordpress.com/2012/08/06/predoiu-doar-un-fost-ministru-al-justitiei-ep-8-integritate-si-concluzie/ prin care critic prim ministrul de atunci si fostul ministru al justitiei inseamna ca si.ar face opinia ca sunt de partea `cealalata`.
              Ca urmare, rezulta din postari ca nu sunt nici cu unii (ca i-am criticat), nici cu altii (ca citesc cartile simpatizantilor lor). Off de record: nu am nici macar simpatii. Doar o puetrnica antipatie pt tot si toti ce incalca democratia.
              Oare ce ar fi sa ganditi si sa traiti viata in afara politicii? Va puteti imagina ca exista si asa ceva? Incercati: s-ar putea sa realizati o libertate cum nu ati mai trait.

              Comentariu de Cristi — 27/11/2012 @ 9:11 AM | Răspunde

              • Pai sa stiti ca nu e nevoie sa incerc, pt. ca traiesc in afara politicii. M-am uitat peste articolele pe care le-ati indicat si inteleg ca sunteti de buna credinta si nu incercati decat sa aparati sistemul judiciar insa as mai avea sa va reprosez ceva. Mi-am adus aminte si de cum a inceput, atacul nemeritat, al unui post de televiziune impotriva dumneavoastra. Ati incercat sa explicati de ce procurorii au actionat asa cum au actionat in dosarul referendumului si chiar fiind de buna-credinta nu ati facut nimic altceva decat sa dati prilejul unor profesionisti ai manipularii sa denigreze CSM-ul si intreg sistemul judiciar. Folosindu-se de imagini din viata dumneavoastra privata au incercat sa asocieze CSM-ul cu persoana dumneavoastra. Cred ca un raspuns institutional mai virulent era mai potrivit pt. acea ocazie. Apropo cine e purtatorul de cuvant la CSM-ului pt. ca eu nu i-am simtit prezenta, atunci cand era cazul? Si nu cred ca era oportun sa dati dumneavoastra explicatii intr-o emisiune cu pronuntat caracter politic in care DNA-ul era folosit in lupta politica. Nu ati facut nimic altceva decat sa va aruncati singur in ghearele lupului.

                Comentariu de Mircea — 27/11/2012 @ 6:18 PM | Răspunde

  11. Regret ca am aflat de lansarea cartii prea tarziu. As fi luat autografe.

    Comentariu de gabriela — 26/11/2012 @ 1:34 PM | Răspunde

    • Va pot eu face rost de un autograf al lui.

      Comentariu de Cristi — 26/11/2012 @ 4:00 PM | Răspunde

      • Va multumesc. As dori un autograf de la domnul Daniel Morar.

        Comentariu de gabriela — 27/11/2012 @ 12:19 AM | Răspunde

        • Ok. Cumparati cartea, trimiteti-o la mine, si ma ocup.

          Comentariu de Cristi — 27/11/2012 @ 9:03 AM | Răspunde

          • Va multumesc. O cumpar si trimit cartea pe adresa: Dl judecator Cristi Danilet, CSM, Bucureşti, Calea Plevnei nr. 141B, sector 6, cod poştal: 060011?

            Comentariu de gabriela — 27/11/2012 @ 12:30 PM | Răspunde

            • ok.

              Comentariu de Cristi — 27/11/2012 @ 12:36 PM | Răspunde

              • Imi cer scuze pentru intarziere. V-am trimis cartea astazi. Va multumesc frumos.

                Comentariu de gabriela — 11/12/2012 @ 3:51 PM | Răspunde

                • Multumesc. Sarbatori fericite! La multi ani!

                  Comentariu de gabriela — 18/12/2012 @ 7:45 PM | Răspunde

  12. De menționat că un nume, devenit între timp politic, dar care a făcut totul posibil lansând reforma în Justiție, nu a fost, în mod regretabil, rostit la această lansare. Îl voi rosti eu: Monica Macovei.

    Așa cum se arată și în prefața cărții, Daniel Morar a venit în București la cârma DNA în 2005, răspunzând unui apel telefonic al Monicăi Macovei, instalată de câteva luni, de BĂSESCUUUU, la șefia ministerului Justiției! Ea a dat curaj altora!

    Comentariu de Ionut Horia Dobrinescu — 26/11/2012 @ 9:56 PM | Răspunde

    • Desteptule, tot in politica era si cand „i-a dat lui Morar curaj la sefia DNA”. Treziti-va bai fratilor nu va mai lasati manipulati de toti oamenii astia care se cred formatori de opinie. Incercati sa strangeti informatii din mai multe surse si sa ganditi cu capul vostru. Nu va mai uitati doar in gura unora si luati totul de bun.

      Comentariu de Mircea — 02/12/2012 @ 10:29 PM | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

