CRISTI DANILEŢ – judecător

16/02/2013

Idei pentru un proiect de viitor al Romaniei

Filed under: educatie,responsabilitate — Cristi Danilet @ 10:31 PM
Cred ca avem nevoie de sanatate individuala si sociala. In aceste context, patru par a fi domeniile vitale asupra carora trebuie sa ne concentram in urmatorii 20 de ani in Romania: 1. Educatia; 2. Sanatatea; 3. Justitia. 4. Mediul.  Noi suntem deficitari la toate acestea.

Educatia e importanta pentru toata populatia, are efecte pe termen lung si daca produce rezultate bune atunci influenteaza pozitiv si celelalte trei sectoare. Scolile trebuie sa isi adapteze metodele de predare la noile tehnologii, curricula sa se extinda inclusiv la modalitati sanatoase de nutritie si de relatii interpersonale, iar profesorilor sa li se acorde respect si importanta sociala pe care o merita. Inclusiv salarial.

Sanatatea e importanta pentru cei confruntati cu boala, are efecte imediate. Problemele de boala pot fi prevenite prin educatie adecvata. Spitalele trebuie dotate exemplar, trebuie alcatuite proceduri clare de lucru, iar medicii trebuie recompensati banesc cel putin intr-un cuantum suficient pentru a-i convinge sa nu paraseasca tara.

Justitia e importanta pentru cei ale caror drepturi sunt incalcate, are efecte pe termen mediu. Incalcarea legii poate fi prevenita prin educatie adecvata. Deocamdata, anul trecut am avut de solutionat 3,3 milioane de dosare – adica aproximativ 6 milioane de romani adulti au trecut prin fata unui judecator. Magistratii par acum singurii care pot restaura valorile sociale din Romania, iar eu indraznesc sa spun ca si cele morale (cel putin sub aspectul luptei anticoruptie).

Protectia mediului e importanta pentru sanatatea noastra si a copiilor nostru. Efectele sunt pe termen lung. Apararea mediului inconjurator poate fi facuta prin educatie (prevenire, respect) si prin justitie (in caz de incalcare). Domeniul e insa total neglijat la noi: legislatia nu este nici cunoscuta, nici aplicata.

Atentie, insa! Niciunul dintre cele patru domenii nu produce, ci consuma resurse. Evident, ele trebuie sustinute daca oamenii au de lucru, daca economic Romania va creste. Valorile sociale si individuale nu pot fi gandite in afara initiativei private si progresului economic. De altfel, Romania va fi cu adevarat integrata in UE numai cand economic ii vom ajunge din urma pe europeni. Politica salariala, a locurilor de munca si a asigurarilor sociale trebuie sa faca parte din motorul de sustinere a valorilor pe care le dorim.

Anunțuri

11 comentarii »

  1. Da, avem mari probleme cu educatia si mediul înconjurător sufera. Oamenii ard pur si simplu din distractie anvelope de cauciuc, iar altii se încălzesc arzând peturi de plastic. Guvernul nu face nimic si iata ca aparent nu ne afecteaza, dar consecintele se rasfrang asupra tuturor. Deja…

    Comentariu de Lazar Elena — 16/02/2013 @ 11:03 PM | Răspunde

  2. Buna dimineata!
    Excesiv de schematic si cam…rigid.
    Dar cele 1 + 4 domenii sunt importante, foarte importante, intr-adevar.
    Fara dezvoltare economica e dificil sa mearga bine celelalte patru, pt ca saracia intretine coruptia, iar coruptia „infecteaza” societatea la toate nivelurile.
    Educatia mi se pare esentiala. Iar aici trebuie inclusa nu doar scoala, ci si familia. Si ar mai fi o zona de interes: comunitatea.
    In capitolul sanatate ar trebui inclusa obligatoriu preventia, medicina preventiva (costuri mult mai mici, plus rezultatul: patologie redusa, care genereaza, la randul ei, cheltuieli mai mici).
    Justitia este azi cam singura (sau pe primul loc, la distanta de alte domenii/institutii) care lupta cu coruptia.
    As face o mentiune (poate doua).
    Aspectul pecuniar este important, dar as remarca faptul ca nu e totul sa ai bani (destule exemple unde veniturile sunt mult mai mult decat indestulatoare, dar nu rezolva/inlatura problemele de educatie/moralitate/coruptie) si nici nu cred ca e acceptabil sa ascundem incompetenta, dezinteresul, ne-indeplinirea responsabila a unor obligatii (de serviciu, sociale etc.) prin lipsa banilor.
    A doua mentiune priveste factorul politic, pe care nu-l putem exclude cand discutam despre subiectele de mai sus*.

    Zilele trecute a aparut pe Contributors.ro un articol foarte interesant (primul dintr-o serie de trei, asa cum anunta autorul). Numarul record, cred, de comentarii si vizualizari, indica un interes crescut pe subiectul educatie si asta inseamna nu doar ca avem mari probleme la acest capitol, dar si ca oamenilor le pasa, ceea ce e un semn bun.

    http://www.contributors.ro/editorial/cum-produce-scoala-tampiti/

    Dezbaterile pe tema justitiei, asa cum a fost conferinta dumneavoastra de la Timisoara ar avea si ele loc intr-un spatiu public largit (publicarea continutului unor asemenea conferinte sub forma de articole, preluarea in direct, sau a inregistrarilor in presa vizuala). Ar fi o forma de educatie care ar ajuta oamenii sa inteleaga mai bine si mai corect probleme si realitati de zi cu zi.

    *)
    Gasiti aici un exemplu elocvent:

    Comentariu de Mih — 17/02/2013 @ 5:56 AM | Răspunde

    • Cred ca trebuie sa-mi revizuiesc afirmatiile cu care am inceput comentariul, pt ca sunt inadecvate In fond, postarea d-lui Danilet este (si asta s-a si vrut) o enumerare a celor mai importante domenii in care ne confruntam cu mari probleme. D-le Danilet, imi cer scuze pt …repezeala cu care am inceput comentariul :)

      Comentariu de Mih — 17/02/2013 @ 6:09 AM | Răspunde

  3. Proiectul pt viitor trebuia sa fie de mult facut si impementat. Pivind salariilor din Romania cred ca ajungem la nivelul europenilor daca vom intra in zona euro si cam dupa 3 ani de la aderare reusim sa avem cat de cat salariile marite cam de nivelul Poloniei, Cehiei. Romania se misca incet dar sigur in domeniul protectiei mediului, ca ne obliga altii (legislatia UE in domeniu), din cate stiu eu :d.
    Din 2004 s-a mai inmunatatit sist. juridic prin separarea CSM de politic. In Justitie sa fie cat mai putine dosare de solutionat si fara erori judiciare.

    Comentariu de Lucian (vaslui) — 17/02/2013 @ 1:28 PM | Răspunde

  4. Problema salariilor in invatamant este pusa de cele mai multe ori simplist, scapandu-se esenta ei. Pur si simplu „salarii mai mari” nu rezolva nici pe departe problema unui invatamant de performanta. Trebuie adaugat in mod necesar si conditiile in care se acorda acele salarii mai mari, si anume performanta profesionala. In invatamant performanta profesionala inseamna sa dai societatii absolventi pregatiti sa infrunte viata, competenti, cultivati, superiori intelectual, sau calficati intr-o meserie.
    In momentul de fata banii se dau otova: are, n-are rezultate, munceste, nu munceste proful isi ia banii si daca mai da si niste examene de grad, examene care nu au nimic de a face cu performanta in pregatirea elevilor, chiar capata salarii bunicele si pe viata. In aceste conditii ce interes ar avea domnul profesor sa-si puna pielea la saramura? ESTE SITUATIA UNUI SISTEM CARE A RAMAS NESCHIMBAT DIN PERIOADA COMUNISTA.

    Comentariu de Mirko — 18/02/2013 @ 7:29 AM | Răspunde

  5. În ceea ce priveşte restaurarea valorilor morale cred că educaţia şi justiţia pot avea un anumit rol care nu este deloc de neglijat. Consider însă că o schimbare adevărată, profundă şi de durată a omului şi a umanităţii poate avea loc doar în măsura în care schimbarea vine din interior spre exterior; tot în procesul acestei schimbări trebuie inclusă dimensiunea divină, orice excludere a lui Dumnezeu din acest proces va avea pe termen lung urmări nefaste.

    Comentariu de Ioan Joldes — 18/02/2013 @ 12:34 PM | Răspunde

  6. Toate cele 4 domenii sunt vitale pentru Romania. De unde sustinere financiara? Aici e treaba guvernului. La munca baieti ca de vorbe si lupte intre voi ne-am cam plictisit.
    Felicitari pentru proiect!

    Comentariu de Monica — 18/02/2013 @ 1:00 PM | Răspunde

  7. Traim in ultimul secol din toate cele numarate pana acum si inca ne intrebam ce ar trebui sa facem, ce este necesar pe nivelul prioritatilor, ce este cel mai important si ca atare apare si cine este cel mai important.
    Uitam esenta. Santem o societate in viata, inca. Cei mai multi dintre noi am trecut printr-un sistem, cu educatia impusa de acel sistem, a trebuit sa incepem o viata noua sub alt sistem, nepregatiti, derutati, ametiti….Noul sistem din Romania a fost si este raiul celor iuti de mana iar unii dintre noi incercam o regrupare, o solutie salvatoare. Cred ca este un semn bun, dar nu este suficient. Este un fel de a mai adauga un petec la un pantalon sortit sfartecarii. Generatia celor doua sisteme politice prin care au trecut o sa dispara, generatia care vine o sa fie la cheremul celor iuti de mana, ceilalti, majoritatea nu vor avea niciodata acces la EDUCATIE, SANATATE, JUSTITIE, etc. Aici este adevarata problema: MAJORITATEA. Nimeni nu pune un eurocent pret pe majoritate. Mare greseala. MAJORITATEA este esenta, dar trebuie organizata. Ea are ceva ce nu au cei cu mainile lungi si iuti.
    EU sunt gata sa pun si ultimul eurocent pe MAJORITATE. Si putem sa avem parte de tot ce viseaza tinerii talentati, sclipitori si gata de sacrificii. Si eu am fost tanar (cred ca inca mai sunt) si inteleg dorinta lor. Vad in ochii lor invidia celor vazute in occident, pleaca si nu stau prea mult. Vin acasa si vor sa faca ce au vazut afara. Multi se „ineaca”, altii, cu mari sacrificii, reusesc. Dar nu este de ajuns. Nu asta este calea. Calea este PUTEREA iar puterea o da cei multi, MAJORITATEA!
    Din patru in patru ani incepe smerenia, promisiunile , invectivele celor ce vor PUTEREA la adresa celor ce o au. Dar sunt aceeasi de 22 de ani si nu le-a pasat niciodata de ce lasa in urma, nu au moralitate, nu au DUMNEZEU!
    PUTEREA este VOTUL cersit din patru in patru ani, iar votul este al cetateanului. Ai vrut VOTUL? L-ai primit pentru ca ai promis. Ai primit PUTEREA? Raspunde pentru contractul in alb semnat de cetatean. Cum? Este la indemana tinerilor de curaj, inteligenti, scipitor de inteligenti si uneori putin „nebuni” in curajul lor. De aceea va spun ca la varsta mea ma simt inca tanar.
    Domnule CRISTI DANILET, EXCELENTA, avem un exemplu ce poate fi adaptat conditiilor specific romanesti. Faceti o vizita in NORVEGIA, chiar si pe internet. Ca sa nu va spun cat de incantati ar fi sa le propunem prin AMBASADA de la BUCURESTI un proiect de initiere si sustinere pe aceasta tema. Daca credeti ca va pot fi de ajutor prin experienta de viata pe care o am si doriti sa discutam mai in amanunt aceasta tema, dar si altele, va stau la dispozitie. Dumnezeu sa ne lumineze calea si mintea!
    Cu speranta, ALEX. TUDOSE

    Comentariu de Tudose Alexandru — 18/02/2013 @ 8:23 PM | Răspunde

  8. Proiect : PUTEREA VOTULUI – VIITORUL CETATENILOR SI AL GENERATIILOR VIITOARE Pentru ce vor votul din patru in patru ani? Fara el nu ajung la PUTERE. Ca sa-l obtina – promit de toate. Ajung la putere prin votul cerut promitand? Sa-i obligam sa raspunda. Prin lege, prin controlul la toate nivelele inclusiv prin controlul Justitiei. Este prea mult? Atunci nu vreau sa spun „ne meritam soarta” Cu mine soarta a fost buna, dar eu mai am si constiinta. Eu stiu ca poporul asta merita mai mult. Merita civilizatie, bunastare, acces la educatie, sanatate, justitie, nu doar pe hartie si la modul declarativ. JUSTITIA trebuie sa fie total independenta dar sa-si intareasca sistemul de apararea valorilor justitiabile si nu sa cada in ridicol. Legea este baza unei societati civilizate, dar trebuie aplicata in integrum. Alexandru Tudose

    Comentariu de Alexandru Tudose — 18/02/2013 @ 9:09 PM | Răspunde

  9. Dle Danilet, dacă nu începem cu copii de la țară, unde nu mai sunt școli și grădinițe, și dacă nu generăm și menținem măcar 10-15 ani interesul pentru școală, putem să reformăm sistemul de învățământ de tot atâtea ori pentru că nu se vor obține decât efecte minore cu cheltuieli maxime.
    Concret: ar fi bine să se susțină apropierea de carte -citit scris- a copiilor cu vârste între 5-12 ani din zonele unde nu mai sunt școli/grădinițe -SI NU NUMAI- dar sunt copii de această vârstă. Apropierea să se facă nu pe căile utilizate de școală ci cu lucrări și exerciții neconvenționale.
    Până nu se stabilește exact SI UNITAR ce bază de informații trebuie să stăpânească un copil de 5-7 ani, unul de 8-10 ani etc nu facem mare lucru. Este necesar sa învățăm cum să dezvoltăm capacitățile copiilor noștri și cum să le canalizăm spre ceea ce este bun și frumos.
    NE LIPSEȘTE RÂNDUIALA! Și rânduiala poate fi ușor și frumos învățat din poveștile și povestirile noastre. Până când nu revenim – pentru copii între 5-12 ani la Greuceanu, Făt frumos din lacrimă, Neghinița, Ursul păcălit de vulpe, Harap alb, și toate poveștile și povestirile autentice ale spațiului carpato-danubiano-nistro-pontic, vom fi la mila diverșilor politicieni care ajung la șefia ministerelor culturii și educației.
    Eu am un asemenea proiect împreună cu Asociația Culturală Adsum pe care o conduc, dar suntem mici, nu avem puterea financiară de a-l pune în practică, iar oamenilor de afaceri dacă le explici că abia peste 15-20 ani vor vedea primele rezultate, fug că uciga-l toaca de tămâie. Părerea mea este că de jos, de la copii trebuie începută schimbarea în educație! Dacă doriți putem discuta mai multe: Ion Gabriel Pușcă, 0728586680

    Comentariu de Ion Gabriel Pusca — 26/10/2014 @ 11:13 AM | Răspunde

  10. Dle Tudose Alexandru daca intrati, va rog sa ma contactai pentru a discuta despre fondurile norvegiene. Multumesc. gabriel.pusca@asociatiaadsum.ro

    Comentariu de Ion Gabriel Pusca — 26/10/2014 @ 11:41 AM | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: