CRISTI DANILEŢ – judecător

23/10/2014

Demitizarea justiției. Ep.1: „Justiția română soluționează doar cauze penale”

Filed under: Demitizare — Cristi Danilet @ 12:42 PM
Tags: , ,

grafician Ionut Baic2Mi-am propus ca pe parcursul mai multor postări să înlătur prejudecățile și deformările ce există în legătură cu justiția română și care aparțin în egală măsură populației și magistraților. Îmi doresc dacă nu să spulber iluziile care acoperă (a se citi „înnegresc”, dar și „ascund”) sistemul în care îmi desfășor cu pasiune activitatea, măcar să provoc o dezbatere. Nu atât despre trecut, cât mai ales despre viitorul sistemului de justiție din România pe care nu îl mai văd deloc izolat cum era până nu demult, ci reașezat în mijlocul cetății. Cum nu intenționez să folosesc prea mult un limbaj tehnic și din considerente de spațiu nu îmi permit analize extrem de aprofundate și detaliate, îmi asum anumite inexactități din punct de vedere științific.

Dacă deschizi televizorul la știrile de la ora 5 al unui cunoscut canal de televiziune rămâi cu percepția că România e o țară plină de ucigași, tâlhari și violatori. Seara, atenția îți e captată de talk-show-urile pline de dezbateri asupra proceselor aflate în derulare cu marii evazioniști și corupți. În cursul zilei, e de ajuns să vezi o bandă galbenă cu înscrisul „breaking news” că deja îți spui: „Ia să vedem cine a mai fost arestat!”. Infracțiuni-pedepse-arestări. E clar, suntem în domeniul penal. Atât de mult se vorbește de penal în România, încât s-a creat impresia că justiția doar asta face: judecă pe cei care comit infracțiuni, iar pe toți cei vinovați îi trimite la închisoare.

Ei bine, nu e deloc așa. Și voi argumenta făcând referire la statistici oficiale pe care le deține instituția în care îmi desfășor activitatea.

Toate instanțele din România au soluționat anul trecut un număr de 2.408.240 dosare, dintre care 284.931 au fost penale – așadar, penalul reprezintă doar 12% din activitatea noastră.

Dosarele penale ajung la instanță prin rechizitoriu al parchetului. Anul trecut au fost trimiși în judecată 65.711 inculpați, din care 10.431 în stare de arest  – deci, nu toată lumea, ci unul din șase inculpați este arestat în cursul procesului pentru a asigura desfășurarea normală a acestuia (probabil anul acesta cifrele sunt mai mici, pentru că noul cod de procedură penală permite și arestul la domiciliu, și controlul judiciar).

Anul trecut au fost condamnate definitiv 47.133 persoane, dintre care 12.891 la pedeapsa închisorii cu executare în penitenciar – deci 72% din cei trimiși în judecată sunt condamnați și numai 20% ajung efectiv în închisoare (iar de anul acesta cifrele vor fi mai mici pentru că noul cod penal prevede și alte alternative).

Prin urmare, justiția română este o justiție cu precădere civilă. Judecătorii români se ocupă zi de zi de protecția drepturilor cetățenilor: rezolvă conflicte legate de proprietate, obligă la respectarea contractelor încheiate ori anulează contracte, hotărăsc drepturile asupra succesiunilor, stabilesc raporturi între soți care doresc să pună capăt căsniciei sau între părinți și copii, restabilesc raporturile de muncă între angajat și angajator, soluționează dispune între societăți comerciale, veghează la respectarea legii de către autoritățile publice – toate aceste în cadrul dosarelor ce au ca obiect drepturi reale, drepturi de creanță, litigii comerciale (privind profesioniștii), litigii de dreptul familiei, litigii de muncă, de asigurări sociale, de drept fiscal, de contencios administrativ etc.

De altfel, aceeași este situația în toată Europa. Este și motivul pentru care, în fiecare an începând cu anul 2006, se celebrează inclusiv în țara noastră Ziua Europeană a Justiției Civile la 25 octombrie.

Așadar, primul mit e demontat: judecătorii români se preocupă cu precădere de aspectele civile din viața cetățenilor și reprezintă o autoritate apropiată de aceștia. Anual, 3-4 milioane de cetățeni adulți ajung în fața lor.

15 comentarii »

  1. Va felicit, excelenta initiativa!

    Comentariu de Tiberiu — 24/10/2014 @ 11:25 AM | Răspunde

  2. Stimate Domn,
    ingaduiti-mi sa imi spun parerea despre Justitia Romana in cateva cuvine. Vorbesc in cunostinta de cauza, fiind implicata in mod direct de 3 ani intr-o poveste fara sfarsit. Este incredibil ce se intampla in tara asta. Cum este posibil sa inchizi un om, de 3 (trei) ori pentru aceeasi fapta, doar pentru ca un procuror cu exces de zel a facut dintr-un singur caz, 3 dosare disjunse unul din altul, desigur pentru a demonstra sefilor ca are activitate. Persoana in cauza sunt eu am de 33 de ani ma aflul la prima abatere, cu un trecut ireprosabil atat din punct de vedere familial cat si social, cu o cariera fara cusur, ……. fac o greseala, o recunosc (evident ca am recunoscut si ceea ce nu am facut) primesc pentru primul dosar in prima instanta o pedeapsa cu suspendare, ajungand in final sa fiu inchisa de 3 ori, pentru aceeasi fapta. Am vazut in acesti ani, judecatori care nici nu ne baga in seama, isi bat joc de noi si de avocati, se joaca cu viata noastra si ne dau anii ca pe niste kg de ceva………Sunt un om cu frica lui Dzeu si nu as mai trece strada nici macar pe culoarea rosie. De 3 ani traiesc cea mai mare teroare a vietii mele, la una din instante eram insarcinata…insa au considerat ca merit o pedeapsa cu executare. Pedepsea nu este mare, insa nu pot sa imi dau seama de ce ne vaitam atat, ca sunt penitenciarele aglomerate, dar nu putem sa dam o sansa unui om. Atata timp cat acea persoana se afla la prima abatere, nu are o fapta cu violenta, prejudiciul intr-un final se va recupera fara doar si poate……..raman cu intrebarea DE CE? POate cazul meu este atipic, ma gandesc chiar sa il fac public, este incredibil ce mi se intampla. Sunt dezgustata de Justitia Romana, si de modul de lucru al procurorilor. Cat despre stirile de care pomeneati mai sus, adevarul este undeva la mijloc, asa ca…………
    Statisticile de mai sus nu stiu de unde le-ati luat insa va spun ca in penitenciare se afla persoane (intr-o mare proportie) care nu au ce cauta acolo, au ajuns acolo pentru ca au gresit o singura data, dar merita o sansa, si daca ar avea-o sigur a doua oara nu ar mai ajunge acolo. Sunt atatia judecatori corupti….vreti sa va spun ceva? M-am bucurat cand am aflat ca judecatorul care ne-a emis mandatul de 29 de zile (Dl Podea – T PH) a fost arestat, evident fusese prins in flagrant. SI atunci, ce pot eu sa spun de Justitia Romana daca un judecator corupt mi-a decis mie viata?
    Va multumesc din suflet pentru atentie.
    PS: Am vazut ca sunteti judecator, va rog din suflet nu va jucati cu vietile oamenilor, pentru ca roata este rotunda

    Comentariu de Mihaela — 26/12/2014 @ 9:05 PM | Răspunde

    • Cine greseste, plateste. Nimeni nu are cand e vorba de incalcarea legii o „a doua sansa”.

      Comentariu de Cristi D — 02/01/2015 @ 2:16 AM | Răspunde

  3. Inca ceva….
    deci 72% din cei trimiși în judecată sunt condamnați și numai 20% ajung efectiv în închisoare
    Am stat cateva nopti la rand si am luat toate dosarele si sentintele date de ICCJ pentru inselaciune, si toate erau condamnari cu inchisoare in regim privativ de liberatate. Sa inteleg ca acest procent de 20 % include 100 % faptele de inselaciune, pacat………….in alte tari aceste fapte comise la prima abatere nu sunt condamnari cu executare, DAR ,,,….traim in Romania

    Comentariu de Mihaela — 26/12/2014 @ 9:12 PM | Răspunde

    • Dvs intelegeti ce vreti, eu spun ce e real/obiectiv. Ce ajunge la ICCJ e f.grav. Ce e f.grav, trebuie sanctionat f.aspru. Legea spune si, din analiza dvs, vad ca si practica. Daca recunoasteti ce ati comis, recuperati paguba, aveti familie, loc de munca si nu aveti antecedente, daca colaborati etc – acestea sunt elemente care ajuta judecatorul sa stabileasca o sanctiune adecvata daca e cazul.

      Comentariu de Cristi D — 02/01/2015 @ 2:19 AM | Răspunde

  4. Domnule Danilet, In Romania un „judecator” de curte de apel trimite un om dupa gratii (masura arest preventiv) pe baza unei sentinte in care s-a copiat cuvant cu cuvant rechizitoriul procurorilor, fara a exista la dosar dovezi impotriva „inculpatului”( lucru dealtfel confirmat si de Tribunal care a dispus cercetarea in stare de libertate) si provoaca o drama atat lui cat si familiei. Daca acest om isi dovedi nevinovatia, va plati cineva pentru aceste erori (sau mai degraba orori) si in ce fel? As vrea sa stiu de la dvs. daca in cariera dvs. v-ati intalnit cu asemenea cazuri, confirmate dealtfel si prin multele procese pierdute de Romania la CEDO. Eu mi-am pierdut demult increderea in justitia din Romania prin prisma unor procese civile amanate de mai mult de 10 ani, dar ceea ce se intampla in domeniul penal este revoltator. „Judecatorii” vor trebui sa raspunda la un moment dat pentru ca e vorba despre masuri disproportionate luate cu o maxima lejeritate.

    Comentariu de Adam Florin — 17/02/2015 @ 4:12 PM | Răspunde

    • Da, plateste statul daca o persoana a fost arestata preventiv si la sfarsit este achitata, daca ea – persoana – nu a provocat aceasta stare. Exista cazuri, vedeti in Demitizarea ep.3

      Comentariu de Cristi D — 18/02/2015 @ 10:43 AM | Răspunde

      • Haideti sa fim sinceri, o mana se spala pe alta in Justitie, sunt extrem de rare cazurile cand o persoana este achitata dupa ce a fost arestata preventiv. Iar domnul are dreptate…judecatorii nici macar nu se „obosesc” sa motiveze o sentinta….tot ceea ce fac este sa copieze din rechizitoriu. Pacat de tara in care traim.Toti…fara ecceptie sunt corupti

        Comentariu de Mihaela — 18/02/2015 @ 11:10 AM | Răspunde

        • Doamna, vorbiti prostii. Dar mari. Abtineti-va sa mai jigniti. Inclusiv pe mine.

          Comentariu de Cristi D — 18/02/2015 @ 11:16 AM | Răspunde

          • Domnule Judecator Cristi Danilet am 16 acte materiale la dosarul penal, pentru luare de mita si abuz in serviciu in sumate la 160 de lei, la 3 trenuri in 3 date diferite pe perioada de 2 luni Feb. si respectiv Martie 2014. Sunt un simplu salariat la C.F.R. Calatori in functia de Sef Tren ( nas pe tren cum ni se mai spune de zeci de ani cu voia sau fara voia noastra ) in baza unui contract colectiv de munca. Am intrebat un lider de sindicat daca suntem functionari publici sau nu, si mi sa raspuns ca nu suntem functionari publici. Intrebare; De ce totusi mi sa facut dosar penal, pt. luare de mita si abuz in serviciu? Dupa mintea mea trebuia sa mi se faca informare la institutia de care apartineam in vederea sanctionari, fapt ce nu sa intimplat .Mentionez ca in perioada in care am fost determinat, ademenit, rugat, de catre cei de la ministerul public sa iau acei bani sub pretextul ca sunt navetisti si nu i-si pot permite sa cumpere bilete sau abonamente, aveam dosarul de pensionare depus incepind cu data de 01-02-2014.Am indrasnit sa intreb, in urma la ce a-ti scris in CONFLICTUL DE INTERESE si anume; la Problema fata de categoriile sociale care raspund penal pentru anumite infractiuni prevazute in codul penal, si spuneati ca cei care nu sunt functionari publici nu pot atrage raspunderea penala, pentru LUARE de MITA si ABUZ in SEVICIU. Este adevarat? In speranta ca imi ve-ti raspunde corect va multumesc anticipat.

            Comentariu de Marian — 28/03/2015 @ 4:58 PM | Răspunde

            • Indiferent ca ia mita paznicul de la un spital privat, nasul de tren, profesorul la scoala, doctorul, judecatorul etc este infractiune. Liderul de sindicat e bun de schimbat. Dar sa stiti ca legea care nu va da voie sa luati mita e aceeasi cel putin din 1968.

              Comentariu de Cristi D — 29/03/2015 @ 4:58 PM | Răspunde

      • In orice sistem (care apartine statului) din tara asta , raspunderea este personala, numai in cazul judecatorilor raspunde statul. Ar trebui sa se introduca si in Justitie aceasta raspundere personala….sa vedem atunci ce s-ar intampla.

        Comentariu de Mihaela — 18/02/2015 @ 11:18 AM | Răspunde

        • El, lasati-ma! Daca un profesor da 4 in loc de 10, raspunde personal? daca un politist da amenda care apoi e anulata de instanta, el raspunde personal? daca un primar emite o autorizatie de constructie care apoi e anulata de instanta, raspunde personal? daca un parlamentar da o lege care e declarata neconstitutionala, raspunde personal? daca la televiziunea publica se da o stire nereala, raspunde personal redactorul? Ore in ce tara traiti??

          Comentariu de Cristi D — 18/02/2015 @ 11:24 AM | Răspunde

          • Aici nu vorbim de amenzi , note etc…..vorbim de vietile oamenilor. Daca un politist foloseste forta intr.o oarecare altercatie raspunde personal, daca un profesor agreseaza un copil…raspunde, iar exemplele pot continua. Eu ma voi opri aici cu discutia, pentru ca mi-am format deja o parere.

            Comentariu de Mihaela — 18/02/2015 @ 11:38 AM | Răspunde

            • Daca un procuror va loveste, raspunde personal. Daca greseste in actele si masurile facute, le contestati la prim-procuror sau la instanta. Daca judecatorul greseste, contestati la instanta superioara. Daca va injura, sau face fals, sau ia mita, raspunde personal. Eu cred ca parerile pe care le aveti sunt profund gresite.

              Comentariu de Cristi D — 18/02/2015 @ 12:04 PM | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

