CRISTI DANILEŢ – judecător

26/08/2015

Mita in plic nu poate fi legala

Filed under: coruptia — Cristi Danilet @ 3:22 AM
Tags:

mita-spagaÎn fiecare an avem în justiţie cazuri cu mită la medici, asistenţi medical, farmacişti care se soldează cu zeci de condamnări. În contextul recentelor decizii ale ICCJ, înţeleg că sunt persoane, inclusiv din sectorul medical, care cred că e ceva nou şi că anterior ar fi fost permis `plicul la medic`. Prin cele ce urmează voi demonstra nu numai că acest lucru nu a fost permis niciodată fiind considerat infracţiune, ci că există angajamente europene care împiedică legalizarea mitei la personalul sanitar.

1969: Intră în vigoare Codul penal. Mita cu privire la personalul medical este reglementată sub forma infracţiunilor de luare de mită, dare de mită şi primire de foloase necuvenite care se referă la orice angajat al statului (numit în cod „funcţionar public„ – orice persoană care exercită permanent sau temporar, cu orice titlu, indiferent cum a fost învestită, o însărcinare de orice natură, retribuită sau nu, în serviciul unei autorităţi sau instituţii publice).

2002: Prin Legea 27/2002 România ratifică Convenţia Penală privind corupţia adoptată de Consiliul Europei. Potrivit art. 3 „Corupţia pasivă a agenţilor publici naţionali„: „Fiecare parte adoptă măsurile legislative şi alte măsuri care se dovedesc necesare pentru a incrimina ca infracţiune, conform dreptului său intern, atunci când s-a săvârşit cu intenţie, fapta unuia dintre agenţii săi publici de a solicita sau de a primi, direct ori indirect, orice folos necuvenit pentru el sau pentru altcineva ori de a accepta oferta sau promisiunea cu scopul de a îndeplini ori de a se abţine să îndeplinească un act în exercitarea funcţiilor sale„. Iar în art. 1 lit. a) defineşte „agentul public„ ca fiind cel care este cuprins în definiţia de funcţionar, funcţionar public, ministru, primar sau judecător în dreptul naţional al statului în care persoana în cauză exercită această funcţie, precum şi la modul în care aceasta este aplicată în dreptul său penal.

2006: Asociaţia Transparency International publică Raportul anual 2006 prin care atrage atenţia asupra corupţiei din sistemul de sănătate ca fiind o problemă larg răspândită în toată lumea.

2008: Domeniul sanitar de la noi a avut în perioada 2008-2010 primul Plan de acţiune sectorial de luptă împotriva corupţiei, elaborat în cadrul Strategiei naţionale anticorupţie privind sectoarele vulnerabile şi administraţia publică locală (2008-2010).

2011: Începând cu noiembrie 2011, pentru doi ani, Ministerul Sănătăţii a dezvoltat un program cu fonduri europene „Bună Guvernare prin Integritate şi Responsabilitate în Sistemul de Sănătate Românesc” cu un buget total de 7.011.560 lei.

Prin HG 755/2011 în structura Ministerului Sănătăţii a fost inclusă un Compartiment de Integritate, menţinut prin HG 8/2012. Prin acest compartiment ministerul trebuie să fi semnat încă de acum doi ani parteneriate cu SRI și DGA în domeniul prevenirii și combaterii corupției din sistemul medical (pag. 30 din Raportul SNA 2013).

2012: În Raportul MCV din iulie 2012 Comisia Europeană menţionează existenţa a numeroase cazuri de corupţie în sectorul sănătăţii (pag. 18). În Raportul tehnic MCV din iulie 2012 se arată că acest compartiment de integritate trebuie să se ocupe şi de chestiunea plăţilor informale (pag. 41).

2013: Comisia Europeană publică un Eurobarometru privind corupţia: percepţia corupţiei sub forma dării şi luarii de mită în domeniul sănătăţii este în România de 67% faţă de 33% media europeană; cât priveşte experienţa personală, 28 % din respondenții români care au apelat la serviciile unor instituții medicale publice în anul precedent au trebuit să efectueze o plată suplimentară sau să ofere un cadou sau o donație pe lângă onorariile oficiale – acesta este cel mai ridicat procent din UE, cu mult peste media UE de 5 %.

2014: În februarie 2014 intră în vigoare noul Cod penal. Mita cu privire la personalul medical este incriminată sub forma infracţiunilor de luare de mită şi dare de mită care se referă la orice angajat din domeniul public (numit în cod „funcţionar public„ adică public official[1] – persoana care, cu titlu permanent sau temporar, cu sau fără o remuneraţie exercită o funcţie publică de orice natură; a nu se confunda cu `funcţionarul public` din sectorul administraţiei publice, adică public servant public servant[2]).

Comisia Europeană publică primul Raport anticorupţie în UE unde se arată că o serie de state membre continuă să se confrunte cu situații ce predispun la riscuri în sectorul sănătății, în care persistă incitarea la plata unei sume neoficiale pentru un tratament diferențiat (pag. 19). În anexa privind România se arată că trebuie pusă în aplicare o strategie eficace de reducere a nivelului plăților informale în sistemul public de sănătate, inclusiv prin luarea în considerare a îmbunătățirii remunerației și a condițiilor de lucru pentru personalul medical (pag.17).

ICCJ adoptă  decizia 26/2014 prin care stabileşte că medicul îşi desfăşoară activitatea în realizarea unui serviciu de interes public şi că medicul angajat cu contract de muncă într-o unitate spitalicească din sistemul public de sănătate are calitatea de funcţionar public , astfel că este subiect activ al infracţiunii de luare de mită.

2015: În Raportul tehnic MCV din ianuarie 2015 se arată că în sectorul de sănătate corupţia este larg răspândită (pag. 39) şi că pentru a limita plăţile informale se va iniţa un sistem de feedback destinat pacienţilor şi se vor înfiinţa comisii de etică (pag. 40).

În baza Ordinului MS 154/febr.2015 avem consilii de etică în fiecare spital public din România şi prin Ordinul MS 146/febr.2015 avem Mecanism de feedback al pacientului în spitalele publice.

ICCJ adoptă decizia 19/2015 stabilind că fapta medicului angajat cu contract de muncă într-o unitate spitalicească din sistemul public de sănătate de a primi plăţi suplimentare sau donaţii de la pacienţi nu este legală; chiar dacă banii sau foloasele se primesc după îndeplinirea îndatoririi de serviciu, fapta constituie luare de mită.

______________________________

[1] „A public official is any natural person who performs a public function or provides a public service as defined in domestic law„. A se vedea UNODC, International Classification of Crime for Statistical Purposes, mart. 2015, pag. 100, nota subsol 171

[2] Public servant: a person who holds a government position by election or appointment. A se vedea The Free Dictionary.

10 comentarii »

  1. Mai clar de atat nici ca se poate.

    Comentariu de july — 26/08/2015 @ 5:03 AM | Răspunde

  2. Reblogged this on POLITICA între realitate şi ipocrizie.

    Comentariu de valentin ciuraru — 26/08/2015 @ 12:46 PM | Răspunde

  3. Va amintiti de vorba: repetitia, mama invataturii?
    Era des intalnita in vocabularul Romaniei aflata pe „culmile socialismului”…
    Mai exact, minciuna repetata la nesfarsit valoreaza adevar.

    Transpusa in viata curenta a societatii comuniste si neocomuniste, expresia a dus la crearea unei societati care avea creadinta de sine ca este „normala”, dar in realitate era profund anormala. Medicul obisnuit cu „cadoul”, „atentia”, „multumirea”, cum vreti sa-i ziceti, a perceput acest gest repetat constant ca fiind starea de normalitate si de legalitate, iar astazi ii este greu sa inteleaga cum un lucru intrat in firescul relatiei sale cu clientul constituie de fapt o infractiune, o fapta penala.
    Chestia e generalizata oriunde o persoana are nevoie de a i se face un „serviciu” (public sau privat) … „beneficiarul” cunoaste traditia ca „prestatotul” s-ar putea sa nu fie multumit sau s-ar putea sa nu-si dea silinta daca nu e „multumit” si „pregateste” din timp o „atentie”, crezand ca aceasta ar avea puterea miraculoasa de convingere a prestatorului in a-si face activitatea in mod constiincios si cu atentie fata de problema beneficiarului.

    Comentariu de area — 26/08/2015 @ 1:19 PM | Răspunde

    • Acesta-i normalul lor, anormalul!

      Acesta-i adevarul! Din pacate societatea romaneasca este infestata cu acest mod de gandire! Mai mult, acest anormal servit ca normal, in baza lui suntem incriminati cei care realizam in ce hal a ajuns aceasta societate. Si domnul judecator Cristi Danilet a fost supendat de acea parte anormala din justitie. Din pacate cei care ar trebui sa faca corectiile necesare, ca ultima treapta a dreptatii, in speta, justitia, judecatorul, au acest anormal perceput ca normal. Au ajuns pana acolo ca legea, de la cei din administratia locala, centrala si terminand cu judecatorii, sa fie considerata vointa lor, cum vor ei, iar spaga mita si coruptia, au tranformat-o in normal. Asa a luat nastere o caractita uriasa la nivelul intregii tari, caractita de infractiuni civile si penale, o legatura intre lumea interlopa, pretinsii oameni de afaceri, adminstratiile locale si centrale, judecatorii, unii procurori si capul caracatitei, politicul.

      Nu pot sa ma abtin si consider o datorie civica sa nu spun ca o judecatoare s-a catarat in CSM (detasata si nu numai ea), pentru a evita ceea ce a facut in cariera ei. Un avocat imi spunea, si nu sunt doar vorbe-n vant: – O fac si pe asta! Respectiva judecatoare a dat mai multe sentinte care nu au legatura cu nici o lege. Aceasta era “supusa” unui presedinte de judecatorie din Ilfov. Acest presedinte a fost trecut la “pensie” inainte de vreme in urma unor scandaluri privind terenuri in Ilfov. Respectiva judecatoare datorita “independentei “, aberante, in mai multe cazuri dar mai ales intr-un anumit caz, a omis zeci de probe, inscrisuri, unele omise total, altele partial si intr-un final a ajuns pana acolo incat sa omita, sa ignore, pe insasi faptuitorul si martorii lui care-n instanta sub juramant, au spus adevarul. Nu se asteptase ca faptuitorul si martori lui sa se piarda, cu toate instructiunile avocatului. Avea “ordin”, interesul, ca sentina sa fie data intr-un anumit mod, indiferent de probe. Cazul va fi facut public. Asemenea persoane nu au ce cauta in Corpul Judectorilor, pentru ca fac un imens rau acestei tari, si asa destul de in bataia vanturilor. Este necesar ca Romania sa aiba mai multi chirurgi, precum DNA-ul, pentru a scoate tumorile acestei tari cu ramificatii extrem de mari, tumori care sunt o prelungire si o mostenire cu mult inainte de anul 1990! Acesta-i normalul lor! Cred ca a venit timpul, sa instalam normalul in Romania!

      Comentariu de Teorii absurde! — 27/08/2015 @ 12:55 PM | Răspunde

  4. Spaga şi mita, o ruşine. Ele au fost, sunt şi rămân, infracţiuni! Legalizarea Infracţiunilor!

    Doctorul, tânăr, se prefăcu că se întoarce către un dulap din cabinet. Femeia cu fuste lungi se prelinse uşor prin spate şi zise încet:
    – Ia mânca-l-ar mama că eşti şi mata, doctor, tânăr, ai nevoi … şi îi strecură rapid acestuia un plic în buzunar! De ce am ajuns să fim făcuţi ţiganii Europei şi ultima ţară ca grad de civilizaţie, iar la cele rele, la unele, printre primele-n lume? Avem un prim ministru în funcţie, acuzat penal!

    Componentele: onoarea cetăţenilor, cinstea, gradul de credibilitate, gradul de moralitate, gradul de civilizaţie, de cultură, de educaţie, cantitatea de săpun consumată, de hârtie igienică, de detergenţi, de pastă de dinţi, de numărul de analafabeţi, cu şi fără diplomă (numărul de violatori, de infractori … starea materială şi educaţia la un nivel jos şi cu carenţe grave!) numărul şi dotarea şcolilor, sunt analizate şi încadrează ţara împreună şi funcţie de comportamentul elitei, în primul rând, a doctorilor, a celor din învăţământ, din justiţie, din administraţie, din politic etc. în ierarhia sau nu, a statelor civilizate.

    Oricine aude de elemente negative privind respectivele caracteristici, poate să spună: ţară de hoţi, de corupţi, de nespălaţi, de needucaţi, etc. Poporul român vrea asta?

    Este inacceptabil, absurd şi aberant, necivilizat, să vezi cum persoane din actualul guvern şi din actuala clasă politică, în special din PSD, susţin legalizarea mitei şi-a şpăgii, a formelor acestora extrem de diverse! In orice formă sunt îmbrăcate şi ambalate acestea, ele duc spre necivilizaţie. Ambalajul “legal” cu care vor fi îmbracate, indiferent de acesta, nu va schimba faptul că acestea reprezintă, infracţiune, umilinţă, condiţionare şi multe altele.

    Comentariu de Teorii absurde! — 26/08/2015 @ 2:13 PM | Răspunde

  5. Daca se legalizeaza mita pentru cadrele medicale, de ce nu s-ar aplica aceeasi unitate de masura pentru toti functionarii publici?

    Comentariu de Ovidiu — 26/08/2015 @ 10:11 PM | Răspunde

  6. angajatii din companiile cu capital majoritar de stat, sunt „public oficials” ?

    Comentariu de Oana — 27/08/2015 @ 9:41 AM | Răspunde

    • Da.

      Comentariu de Cristi D — 27/08/2015 @ 4:01 PM | Răspunde

      • Multumesc frumos! Din ce inteleg angajatii din companiile cu capital majoritar de stat, sunt „public officials” in acceptiunea codului penal, dar nu intra sub legea 188/1999. Adica , articolul 47 din legea 188/1999 interdictia absoluta de a solicita/accepta daruri,sau alte avantaje nu este considerata o incalcare, decat in momentul in care acestea indeplinesc criteriile „mitei” asa cum e definita in Codul Penal?

        Si inca o intrebare: daca legea 188/1999 este organica, este astfel si peste prevederile 251/2004 cu privire la bunurile primite cu titlu gratuit de anumite categorii de demnitari, functionari publici ( functionari publici =”public servants”)?

        Comentariu de Oana — 28/08/2015 @ 12:50 PM | Răspunde

        • Sunteţi prea evazivă în întrebări. Nimeni nu are voie să ia mită, nici în mediul public, nici în mediul privat. Dacă dau 100 euro la un prof de la o şcoaşă particulară să îmi dea diplomă de absolvire, e mită toată ziua. Cu atât mai mult ref la cei ce lucrează la stat.
          Cât priveşte Legea 251/2004, ea prevede exact la cine se referă. Şi haideţi să nu confundăm mita cu o insignă sau un caiet ori o geantă goală pe care po primeşti la o întâlnire de protocol.

          Comentariu de Cristi D — 29/08/2015 @ 8:47 PM | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: