CRISTI DANILEŢ – judecător

25/01/2017

Gratierea si modificarea Codul penal, pe intelesul tuturor

Filed under: noile coduri,politic — Cristi Danilet @ 10:37 PM
Tags: , ,

inchisoareGuvernul a publicat două proiecte de Ordonanțe de Urgență aflate în procedură de avizare. Primul privește grațierea și e justificat de suprapopularea din penitenciare.

Cel de-al doilea privește modificarea codului penal și de procedură penală și e justificat de punerea în acord cu unele decizii recente ale Curții Constituționale.

În cele ce urmează voi arăta punctele slabe din cele două propuneri și efectele lor devastatoare pentru lupta anticorupție.

Grațierea este o iertare a condamnatului pentru a mai efectua pedeapsa la care l-a obligat judecătorul prin hotărâre definitivă. Actele de grațiere sunt, de regulă, individuale, și se dau de Președintele țării prin decret, pentru orice motiv considerat de el ca fiind potrivit. Cam o dată la 10 ani se dă câte o grațiere colectivă. Potrivit Legii 546/2002, Parlamentul este cel care dă legea de grațiere colectivă. În ultimii ani au fost respinse toate inițiativele unor parlamentari în acest sens.

Anul acesta Guvernul vrea să adopte o OUG, în locul unei legi aprobate de Parlament. Potrivit Constituției, acest lucru se poate întâmpla numai dacă este o stare de urgență. Or, Guvernul nu a motivat acest aspect decât pe faptul că România a suferit mai multe condamnări la CEDO. Dar această situație durează din anul 2012, nu e nimic nou. În plus, suprapopularea este doar una dintre problemele din penitenciarele românești, celelalte fiind condițiile de detenție, asistența medicală pentru deținuți, salariile pentru gardieni.

Analizând actele de grațiere anterioare, am constatat că, de regulă, au beneficiat de grațiere doar cei sancționați de instanța de judecată cu închisoare de maxim 2 ani, iar cei care au împlinit vârsta de 60 ani numai dacă au fost sancționați cu închisoare de maxim 5 ani, condamnările pentru o grămadă de infracțiuni fiind exceptate de la grațiere, printre care cele de violență și de corupție. Or, prin prezentul proiect se urmărește grațierea celor condamnați până la 5 ani închisoare, iar cei peste 60 de ani vor fi scutiți de efectuarea a jumătate din pedeapsa aplicată de judecători.

Mai mult, proiectul de OUG conține niște prevederi care contrazic sau nu au legătură cu motivele anunțate. Astfel, proiectul se referă la faptele comise până la data de 18 ianuarie 2017, ceea ce înseamnă că de grațiere vor beneficia nu numai cei aflați în penitenciar în momentul aprobării OUG, ci și cei care au dosare pe rol sau dosare care se vor deschide pentru fapte comise până la data indicată și care vor fi condamnați după aprobarea OUG. Numărul lor nu poate fi estimat.

Grațierea va privi și condamnările la plata unor amenzi penale și condamnările la închisoare cu suspendare. Or, dacă vrem să rezolvăm problema suprapopulării penitenciarelor, aceste două tipuri de condamnări nu ar trebui incluse la grațiere.

Vor beneficia de grațiere cei care au fost condamnați la închisoare până la 5 ani, care nu sunt recidiviști și care nu au săvârșit vreuna dintre infracțiunile enumerate în proiect. Ei au obligația ca în termen de un an de la punerea în libertate să plătească sumele de bani stabilite prin hotărârea de condamnare. Eu aș fi pus un termen de aplicare a grațierii, să spunem o lună de la data publicării în Monitorul Oficial, numai pentru cei care au plătit sumele de bani și în felul acesta aș fi forțat plata despăgubirilor.

Vor beneficia de grațiere cu jumătate din pedeapsa aplicată cei care au peste 60 ani, femeile gravide și cei care au copii în întreținere cu vârsta de până la 5 ani, cu o singură condiție și anume să nu fie recidiviști. Deci nu are importanță dacă sunt condamnați pentru infracțiuni de omor, de violență gravă, împotriva minorilor sau de corupție – ceea ce este inadmisibil. Apoi, pentru starea de graviditate nu se prevede când trebuie să existe această stare: dacă graviditatea trebuie să existe în momentul grațierii, atunci această poate fi „provocată” ulterior datei de 18 ianuarie 2017, gravida să invoce un act medical, ea să fie pusă în libertate și apoi să facă întrerupere de sarcină.

Modificarea codului penal și de procedură penală are o vagă legătură cu unele decizii ale Curții Constituțională. Scopul său implicit este dezincriminarea unor fapte grave și împiedicarea urmăririi altora.

Astfel, infracțiunea de abuz în serviciu care a provocat o pagubă sub 200.000 lei sau care a vătămat drepturile sau interesele unei persoane nu va mai fi infracțiune. Rămâne infracțiune doar abuzul în serviciu cu pagubă de peste 200.000 lei, însă procurorul nu vor putea investiga persoana vinovată din oficiu, ci numai dacă victima formulează plângere prealabilă. Această condiție se va aplica și pentru procesele în curs: adică primarii, șefii de consilii locale sau județene, miniștrii urmăriți pentru asemenea fapte vor trebui să decidă dacă formulează plângere împotriva lor înșiși  – ceea ce este de-a dreptul stupid, având în vedere că există o obligație prevăzută în art. 267 Cod penal de a denunța de îndată faptele în legătură cu serviciul de care ia cunoștință orice angajat al unei instituții, altfel acesta comite o infracțiune. Așadar, nu poți să obligi și în același timp să lași la voința șefului instituției sesizarea unei infracțiuni. De remarcat că o treime din activitatea DNA o constituie infracțiunile de abuz în serviciu.

Erată, 31.01.2017: față de prevederile art. 157 alin. 4 C.pen, revin și arăt că dacă persoana juridică este reprezentantă de făptuitor, acțiunea penală se poate pune în mișcare și din oficiu. Problema sesizată rămâne: cum află procurorul de abuz, dacă șeful instituției nu mai are obligația de denunțare? Sau, cum își închipuie cineva că primarul va face plângere prealabilă împotriva angajatului său care a manipulat o achiziție din care au beneficiat amândoi?

Va mai dispărea și infracțiunea de neglijență în serviciu, foarte des întâlnită. De asemenea, dispare și infracțiunea de conflict de interese dacă beneficiul era unul cuvenit, ceea ce schimbă cu totul rostul incriminării acestei infracțiuni. Nici numpărul acestor situații nu poate fi estimat.

Toate cele trei modificări vor produce un efect mai mare decât cel al unei amnistii: amnistia înseamnă că fapta ar continua să existe în Codul penal, dar infractorul este iertat de faptul că a comis-o și procesul se oprește în orice fază s-ar afla; pe când acum se produce o dezincriminare, adică infracțiunea este eliminată din Codul penal și nimeni în viitor nu va mai putea fi sancționat pentru asemenea fapte.

Încă o precizare: pentru a produce efecte, proiectele trebuie aprobate de guvern și publicate în Monitorul Oficial. Odată publicate, ele produc efecte de îndată (spre deosebire de legi, care intră în vigoare la trei zile de la publicare). În acel moment toți deținuții care beneficiază de grațiere trebuie puși în libertate și toate dosarele care privesc infracțiuni dezincriminate trebuie oprite. Chiar dacă ulterior se vor abroga cele două OUG-uri (de către Guvern), ori se vot constata că sunt neconstituționale (de către Curtea Constituțională), ori se vor respinge prin lege (de către Parlament), acestea își vor produce efectele, pentru că ele constituie „lege mai favorabilă”. Or, regula este că dacă în timpul unui proces intervin mai multe acte normative penale care reglementează același aspect, persoanei i se aplică cea mai favorabilă reglementare.

*

Cristi Dănileț este judecător la Tribunalul Cluj, fost membru al CSM.

Articol publicat pe CursdeGuvernare.ro pe 25 ian 2017

Anunțuri

17 comentarii »

  1. A republicat asta pe svabu.

    Comentariu de svabu — 25/01/2017 @ 11:10 PM | Răspunde

  2. bună seara,
    Interesant acest punct de vedere al dumneavoastră (față de/în comparație cu proiectul OUG și bine argumentat) și, cred, posibil/admisibil de pus în aplicare de către actualul guvern pentru a evita posibile sancțiuni bănești ale României de către CEDO după 01 februarie 2017.Poate ar fi bine de făcut cunoscut și guvernului.

    Foarte pe scurt propunerea mea :
    – Am mai putea face încă ceva : prin rotație, eliberați anumiți cetățeni privați de libertate pentru anumite merite, motive bine/legal întemeiate etc etc pe timp de 3 – 6 -9 luni (dacă tot fabricăm în formă continuată OUG.Putem modifica în acest sens și Legea).Între timp : 1) vom remedia ceea ce trebuie în penitenciare ; 2) putem mări prin noi anexe/locații numărul spațiilor necesare cetățenilor privați de libertate ; 3) prevenția : a) prin intermediul M.Educației chiar din clasa a II-a și pus un accent deosebit în colegiu/liceu și, de ce nu și-n domeniul universitar ;
    b) prin orice mijloace începând de la mass-media, loc de muncă etc etc

    Ne-ar costa mult mai mult un cetățean privat de libertate decât unul bine educat.
    4) înăsprirea pedepselor pentru cei ce își însușesc banii românilor profitând de înalte funcții, medii : aici nu putem vorbi de găinării ci de cetățeni cu un nivel de educație mediu și universitar.

    Vă doresc multă sănătate !

    Comentariu de Ion — 25/01/2017 @ 11:50 PM | Răspunde

  3. Dacă fetita mea de 11 ani a fost abuzata sexual de un nenorocit de 26 de ani,ma pot aștepta ca scapa de pedeapsă?????atunci daca eu il omor pe el ,pe mine ma gratiaza cineva ca sa ma intorc sa imi cresc copii???

    Comentariu de Leustean Elena — 26/01/2017 @ 2:35 AM | Răspunde

  4. citind aceste randuri despre Codul Penal, mi-am amintit de o gluma de luna trecuta
    Ce frumos e, cand se apropie Crăciunul! Azi, cand am iesit din casa, am vazut un om daruind un mobil, un ceas si un portofel, unui om sarac, care avea doar un cuțit…
    Deja se simte spiritul Crăciunului!

    Comentariu de Andrei Voion — 26/01/2017 @ 10:51 AM | Răspunde

  5. Dl. Danilet explicati va rog , cum ati explicat cu gratirea si modificarea Codului Penal , ori de cate ori acesti „lideri” incearca lovituri „subterane” ;nefiind de profesie , pentru noi explicatiile pe intelesul tuturor ale unui profesionist ca dumneavoastra sunt f. bune.

    Va multumesc ,

    Comentariu de Constantin — 27/01/2017 @ 8:01 PM | Răspunde

  6. vreau sa stiu daca noi deafara beneficiem deo gratiere pentru amezi /desseplu amenzi de circulatie amenti penale
    cine stie va rog sami dati un raspus

    Comentariu de King P.R — 04/02/2017 @ 9:07 PM | Răspunde

  7. am fost condamnat la 10 luni cu amanarea aplicarii pedepsei 2 ani,fara drept de conducere orice auto vehicul…beneficiez de gratiere?cum aflu dupa data de 18.02.2017 cand inteleg ca intra in vigoare,primesc instiintare ceva de la tribunal?multumesc!

    Comentariu de vasile vasile — 10/02/2017 @ 1:01 PM | Răspunde

  8. nu am cunostinte juridice,am citit ceva cu gratiere pana la condamnari de 5 ani,inclusiv amenzi penale si orice alta forma de executare a pedepsei..aici nu intra si amanarea executarii??va multumesc!imi cer scze daca am inteles gresit,parca la art 1 scria asta.

    Comentariu de vasile vasile — 10/02/2017 @ 5:48 PM | Răspunde

    • Ati inteles gresit. Amanarea executarii???

      Comentariu de Cristi Danilet — 11/02/2017 @ 8:35 PM | Răspunde

      • va multumesc ptr raspuns!ii inteleg oarecum pe cei care protesteaza in piata victoriei acum,,greselile minore nu se gratiaza…pfff.. in ce tara am ajuns sa traim

        Comentariu de vasile vasile — 12/02/2017 @ 8:46 AM | Răspunde

        • Da, chiar asa, o tara in care greselile se doresc a fi sanctionate!…Si noi, care ne-am obisnuit sa nu…

          Comentariu de Cristi Danilet — 12/02/2017 @ 3:53 PM | Răspunde

  9. domnule,noi oamenii suntem supusi greselii…cei de rand, fara influenta, platesc cu varf si indesat ptr orice abatere cat de mica de la litera si spiritul legii, iar ceilalti.,..gulerele albe mai putin spre deloc..nu pot sa nu remarc ironia din rasp dvs,sa inteleg ca e dreptul innascut al celor situati pe scara sociala putin mai sus sa aibe dreptul la clementa,ptr ei brusc se descopera „nspe mii de boli,ei nu pot face fata conditiilor inumane din detentie,etc,etc.ptr. ei orice fapta mai devreme ori mai tarziu e pardonabila..ori platesc foarte putin in raport cu faptele comise…in ceea ce ma priveste,am gresit,platesc,daca v.as spune cum s.a intocmit dosarul meu acum 5 ani,la cate abuzuri a trebuit sa suport doar ptr simplul fapt ca sunt sarac si nu am nici un fel de relatie sus pusa,…daca aveam bani mergeam la un avocat,dvs fiind judecator am sperat sa primesc un raspuns avizat,pe intelesul taranului roman…imi cer iertare ca v.am indispus cu intrebarile mele de om simplu,va salut cu respect !promit sa nu mai fac asta niciodata nimanui..

    Comentariu de vasile vasile — 12/02/2017 @ 5:26 PM | Răspunde

    • Eu nu sunt obisnuit cu panarama cand e vorba de respectul legii. Daca aveti probleme personale, nu e treaba mea sa le rezolv. Daca doriti sa discutam la nivel de principii, o fac fara rezerve. Si eu sunt copil al unor oameni simpli si stiu cum e cu respectul. Si veghez in fiecare clipa a vietii mele sa respect legea si sunt sigur ca si in felul asta sigur nu voi ajunge sa fiu supus unor abuzuri.

      Comentariu de Cristi Danilet — 12/02/2017 @ 7:56 PM | Răspunde

  10. Din cauza dv.domnule judecator.o ducem asa bine.Daca aceeasi fapta .primeste o pedeapsa de la doua instante diferite.una cu executare si una cu amanare sau suspendare.adica cel care e i nchis.beneficiaza de gratiere .si isi poate relua activitatila.pe cand care e cu suspendare nu.Va intreb.vi se pare corect?Mie nu.Mentionez.pt aceeasi fapta.sa spunem ca sunt condamnari pt conducere in stare de ebrietate.cel care scapa.poate conduce.celalalt nu

    Comentariu de Mania — 09/05/2017 @ 2:15 PM | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: