CRISTI DANILEŢ – judecător

07/03/2008

Banii si hotararile

Filed under: organizare instante,presa — Cristi Danilet @ 11:13 PM

carte.jpgAcum doua zile, in RoL s-a scris despre veniturile magistratilor, care ar depasi 5.ooo euro lunar la instanta suprema. Unii magistrati din tara au sarit ca arsi: cum indrazneste ziaristul sa spuna despre toti ca au salarii mari, sa insufle ideea ca sunt nemeritate, sa spuna ca isi dau singur hotarari pe drepturi salariale etc. S-au apucat de strans semnaturi, au sesizat CRP cum ca jurnalistul ar fi incalcat codul deontologic si au sesizat si CSM sa dea un drept la replica (eu zic sa il sanctioneze si CSM-ul pe ziarist – ce daca nu e magistrat, CSM poate orice in tara asta!).

Bun, acum mie mi-a venit o idee. Recent am redactat o hotarare intr-un proces cu de acum celebra taxa auto speciala si am constatat ca legislatia din Romania contravine Tratatului CEE, astfel incat cei care aduc autoturisme din import si le inmatriculeaza in Romania nu trebuie sa plateasca taxa. In mod normal, o astfel de hotarare ar trebui sa fie accesibila tuturor pe portalul instantelor, insa mai marii justitiei romane au decis ca in acest fel s-ar incalca legislatia cu privire la protectia datelor personale. Bine, cineva ar putea spune ca problema s-ar rezolva f. simplu, cum am facut eu in hotararea de mai sus: am inlocuit numele partilor cu initialele acestora.

Insa daca s-ar face asa ceva, s-ar da peste cap o afacere care aduce bani frumosi magistratilor si despre care jurnalistul de mai sus nu a scris: in mod regulat, sectiile instantei supreme si curtile de apel scot asa numitele `Culegeri de jurispudenta`. E o modalitate de a face bani atat pentru magistratii care incaseaza drepturi de autor pentru hotararile vandute (as intelege asemenea drepturi numai pentru hotararile comentate, nu pentru cele preluate direct din calculator si facut copy-paste in culegere), cat si pentru editurile preferate, care le vand cetatenilor sub forma de carte, CD etc.. fie ca sunt ale ICCJ, fie ale CApel. Trebuie insa sa arat ca unele din deciziile cuprinse in aceste culegeri sunt irelevante, altele discutabile, iar altele cu adevarat revolutionare nu apar in culegeri de teama de a nu schimba anumite…practici (a se citi `mentalitati`).

Din pacate, ce nu se intelege este ca cetateanul care apeleaza la justitie trebuie sa stie practica unei instante intr-o anumita materie. Si atunci trebuie sa aiba posibilitatea de a vedea cum solutioneaza judecatorul tipul de cauze similare cu cea promovata de el. Ori, aceasta numai electronic se poate rezolva.  Intr-un singur judet am intalnit o astfel de posibilitate, la Judecatoria Pitesti si Tribunalul Arges, si asta in urma cu 2 ani.

Revin la problema mea cu taxa auto. Acum am pus hotararea pe site: free. Ca sunt finut si ma gandesc ca statul doar ma plateste sa dau astfel de hotarari (sa le gandesc, pronunt, redactez). Dar daca mai scriu multi in presa ca avem salarii peste 5000 euro, ma apuc si eu sa vand hotarari, bucata cu bucata. Astfel, daca trimit astfel de hotarari pe mail la 50 de avocati pentru a le putea folosi in procese similare, si macar 10 dintre ei imi platesc drepturile de `autor`, inseamna ca dintr-un onorariu de minim 300 Euro luati pe o cauza mi -ar cuveni si mie, sa zicem, 10%, astfel ca la o hotarare as obtine de la 300 euro incolo, iar daca dau cel putin 10 hotarari ca asta pe luna, il oblig pe jurnalistul de la RoL sa modifice in sus cifrele de care vorbea.

Si, desigur, asta inseamna ca voi modifica continutul studiului meu mai vechi pe tema `Cui apartine solutia jurisdictiei`, iar in cartea de vizita si la titlul blogului am sa modific `Cristi Danilet-judecator`, in `Cristi Danilet – autor de hotarari judecatoresti`.

 

13 comentarii »

  1. Da, e bun textul. Ce sa faci, l’esprit de corps… Nu cred ca e o strategie buna sa tot il solidarizam pe astia intre ei…

    Alina

    Comentariu de alina mungiu-pippidi — 08/03/2008 @ 10:27 AM | Răspunde

  2. Mai Cristi, apropos de ce am spus aici: http://lird.blogspot.com/2008/03/despre-romania-ca-loc-al-absentei-si.html , eu consider „culegerile” alea ca locurile absentilor (intelectuali) si ale absentei (doctrinare, ori de alta natura). Fabulos mi se pare ca in Romania „absentii” au putut inventa scoaterea unor bani pina si din „absenta”,prin „procedura” pe care ai descris-o mai sus. Asta i-ar face invidiosi pina si pe „prezenti” ca Buffett sau Gates.

    Comentariu de Liv — 08/03/2008 @ 9:48 PM | Răspunde

  3. mai Cristi, ce esti rau! te legi de nebunie de „bisnis” cu culegerile de jurisprudenta! si vrei sa gasesti hotarari pe internet? curat nesimtire, domnule! cum s-ar mai vinde atunci Buletinul curtilor de apel, revista monumentala, pe care trebuie sa o luam, ca altfel de unde dracu sa luam hotararile? plus ca au minunatii nostri colegi si activitate publicistica… inca o data, mai Cristi, nu se face asa ceva urat! si ti-ai pus in cap si 2-3 edituri „juridice”…

    Comentariu de detaşatul — 09/03/2008 @ 7:03 PM | Răspunde

  4. Felicitari Cristi! Am citit hotararea si am ramas placut surprins sa constat ca faci parte din randul judecatorilor europeni! Eu te consider un judecator european si nu un autor de hotarari judecatoresti. Pacat insa…,cu cateva flori nu se face primavara! Iar CSM-ul, regandit, recalibrat, remodelat,re..t,in mandat, in structura,in functionare si reprezentare a sistemului apreciez ca poate ajuta justitiei noastre. Viitorii candidati CSM cu adevarat avand standarde de integritate ridicate, de pe acum ar trebui sa se faca cunoscuti! Din pacate,tocmai datorita valorilor si principiilor lor inseamna ca nu vor candida! Este adevarat sau fals, ca betia puterii,vorbind despre membrii CSM a luat mintile la cei care dispun acolo?

    Comentariu de alin — 10/03/2008 @ 2:05 PM | Răspunde

  5. Dap, Cristi – am mai scris si noi despre asta .. dar ce te faci ca unii combat cu legea (aia cu dreptu de autor) in mina – ca cica hotarirea e creatie lor intelectuala .. mai sa fie.. sarind cu buna stiinta peste :
    „Art. 9 Nu pot beneficia de protectia legala a dreptului de autor urmatoarele:
    ….
    b) textele oficiale de natura politica, legislativa, administrativa, judiciara si traducerile oficiale ale acestora;”

    Ba chiar onor pres ICCJ zisa contrariul…
    Sa traim si sa scriem !

    Comentariu de Bogdan — 10/03/2008 @ 2:32 PM | Răspunde

  6. Intradevar se fac multi bani din acele ,, Culegeri de jurisprudenta”..si sa va mai povestesc ceva…sunt studenta la Drept la o facultate pariculara..la fiecare materie trebuie sa cumparam o ,,brosurica” a profesorului scrisa cu caractere de 12 sau 14 , spatiere de 2, si platim 50 lei noi…ori cam 1000 de studenti cati are doar la ID la toate filialele….frumosi bani. Si pana la urma nu asta ar fi problema ..foarte bine e munca lui si o vinde cu cat crede de cuviinta ..dar nu e asa…doar cuvantul inainte le apartine si niste modificari dar nu in punctele esentiale..in rest sunt cartile marilor profesori in materia respectiva…rusinos

    Comentariu de Dirigo — 12/03/2008 @ 8:34 AM | Răspunde

  7. Imi place coerenta exprimarii in hotarare, logica si structurarea. Totusi, a pune doar initialele, ramanand domiciliul nu e mare schimbare:)

    Comentariu de Flavius — 22/03/2008 @ 9:53 PM | Răspunde

  8. Este si un mic exercitiu de retorica aici. E simplu de spus haide sa facem toate hotararile publice. Din cate stiu, Macovei la un moment dat umplea ecranele TV cu anuntul ca toate hotararile instantelor sunt publice si pot fi gasite pe internet. Ma intreb insa, oare protectia datelor personale intereseaza pe cineva? Oare ii intreba cineva pe cetatenii care intr-un fel sau altul sunt implicati in procedurile judiciare daca vor ca date private ale lor sa fie cunoscute de oricine? Din cate stiu eu, desi in parchete situatia e alata, la instante orice jurnalist are acces direct si nelimitat la hotarari si registre. pot obtine copii dupa absolut orice evidenta a insantei, precum si dupa orice hotarare. Vi se pare normal? Oare nu ar trebui ca persoanele sa aiba un cuvant de spus in ce priveste publicitatea informatiilor care ii privesc? Intreb doar.

    Comentariu de procurorpanait — 06/04/2008 @ 11:40 AM | Răspunde

  9. Ba da, insa se poate destul de simplu sa inlocuiesti numele persoanelor cu intialele lor.
    Nu cred ca asta e problema principala pentru care nu pot sa puna jurisprudenta online.

    Comentariu de Bogdan — 18/04/2008 @ 10:16 AM | Răspunde

  10. Cristi nu ai uitat ceva ? pe „biata” grefiera care a dactilografiat hotararea .Daca tot se „dactilografiaza” hotararile si un Judecator propune postarea lor pe internet eu as merge mai departe si as propune si comunicarea lor in sistem electronic , prin email (la optiunea expresa a justitiabilului) ..vai ce repede ar ajunge ,vai ce de bani s-ar mai economisi.Cheltuielile cu Posta ar fi mult mai mici.

    Mai trebuie sa adaug ca acele culegeri se fac in fiecare an .Uite de exemplu La Curtea de apel Bucuresti …persoana responsabila cu formarea colectivului care va „construi” culegerea , isi permite sa faca licitatie cu editurile. Insa multi dintre judecatorii chemati „la colectiva” prefera sa se ascunda din cauza volumului mare de redactari si din cauza ca sau mai fript cu astfel de chestiuni in sensul ca editurile platesc mult prea putin pentru timpul alocat participarii la culegere.
    Personal am vazut ca un judecator care a scos anul trecut o mica brosurica ce-i drept bunicica a primit 400 lei pentru un tiraj de 4000 exemplare vandute ! Restul e tacere (+_+) .
    Judecatorii de la judecatorii (de exemplu JuD Sect 1) nici macar nu se pot gandi la asa ceva daca intra cu 117 dosare /sedinta…(Supravietuitoru’:)

    Comentariu de anton raluca — 19/04/2008 @ 1:20 AM | Răspunde

  11. Pentru Bogdan. tehnic vorbind este dificil sa anonimizezi toate hotararile pronuntate de o instanta pentru a le face publicabile.

    Comentariu de procurorpanait — 23/04/2008 @ 9:24 AM | Răspunde

  12. Hmmm si nu te-ai trezit cu o cerere de indreptare a erorii materiale ???
    Ca in expunere, la Obiectul actiunii nu ai trecut suma corect, in loc de 6036, 636 RON

    Comentariu de Razvan — 25/04/2008 @ 7:01 AM | Răspunde

  13. NU, pt ca eroarea materiala nu afecteaza dispozitivul hotararii. Caci, numai ceea ce scrie in dispozitiv este executoriu, deci ce interes ar avea cineva sa indrepte o litera sau o cifra din considerente, cand e evident ca sunt erori de redactare?

    Comentariu de Cristi — 25/04/2008 @ 8:13 AM | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un comentariu