CRISTI DANILEŢ – judecător

05/02/2017

OUG 14 abroga OUG 13

Filed under: politic — Cristi Danilet @ 5:53 PM
Tags: , , ,
S-a publicat Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 14 de azi. Astfel, se abrogă în întregime OUG 13/2017 de marți noaptea și se ajustează două texte din Codul de procedură penală exact așa cum a spus CCR în deciziile nr. 586/2016 și nr. 614/2016. Bonus: se renunță la chestiunea absurdă cu denunțul în 6 luni.

Aceasta înseamnă că: NE ÎNTOARCEM LA SITUAȚIA JURIDICĂ DINAINTE DE MARȚI NOAPTE. NU ESTE AFECTAT NEGATIV NICIUN DOSAR PENAL.

Și totuși am sesizat o problemă: art. 25 alin 5 C.proc.pen. a respectat cerința impusă de CCR prin decizia 586/2016 în OUG apărut marți noaptea, dar azi nu mai respectă această cerință în OUG 14/2017, care o înlocuiește. Aș vrea să cred că este o eroare a Guvernului. Oricum, ea va putea fi corectată de Parlament în procedura de aprobare a OUG.
Încerc să explic: acel articol din C.proc.pen. spune că, dacă un dosar se prescrie, instanța nu ar trebui să soluționeze chestiunea prejudiciului, ci închide dosarul și gata. Dar CCR a spus că trebuie să fie soluționată și această chestiune, chiar dacă dosarul se închide. Prin OUG 13 de marți noaptea a fost corectat în acest sens textul. Dar prin OUG 14 se reia forma veche, care cuprinde acest viciu de neconstituționalitate.
Ca să fiu mai direct, OUG 14 e parțial neconstituțională, cu privire la un singur articol și anume art 25 alin 5 C.proc.pen. Dosarele însă nu sunt afectate, întrucât judecătorii aplică direct deciziile CCR.
Mai jos, OUG 13, acum dispărută și OUG 14, nou apărută

og-13-extras

oug-14-extras

Am o soluție pentru greșeala apărută în OUG nr. 14/2017. Astfel, art. 71 din Legea 24/2000 spune: (1) În cazul în care după publicarea actului normativ se descoperă erori materiale în cuprinsul său, se procedează la publicarea unei note cuprinzând rectificările necesare. (2) Se interzice modificarea prevederilor unor acte normative prin recurgerea la operaţiunea de rectificare, care trebuie limitată numai la erorile materiale. (3) Rectificarea se face la cererea organului emitent, cu avizul Consiliului Legislativ.
Așadar, eu cred că se poate face o RECTIFICARE de către Guvern pentru a se îndrepta greșeala, și anume:
”Se rectifică conținutul art II pct 1 din OUG nr 14/2017, care va avea următorul conținut: „1. Alineatul (5) al articolului 25 se modifica si va avea urmatorul cuprins: (5) In caz de achitare a inculpatului sau de incetare a procesului penal, in baza art. 16 alin. (1) lit. b) teza intai, lit. e), f) – cu exceptia prescriptiei, i) si j), in caz de incetare a procesului penal ca urmare a retragerii plangerii prealabile, precum si in cazul prevazut de art. 486 alin. (2), instanta lasa nesolutionata actiunea civila.” ”

19 comentarii »

  1. A republicat asta pe svabu.

    Comentariu de svabu — 05/02/2017 @ 7:04 PM | Răspunde

  2. pentru numele lui Dumnezeu… oare exista o institutie, un act oficial, o lege care sa nu aiba greseli? mii de oameni sunt purtati zilnic pentru cauze de acest gen… „pai nu.. aici trebuia sa scrie altfel” si dai inapoi de la capat… cand standardizam si noi documentele si pe cand vom angaza si oameni competenti ?

    Comentariu de fabian rares — 05/02/2017 @ 9:36 PM | Răspunde

  3. RESPECT!!!

    Comentariu de Pau — 05/02/2017 @ 10:07 PM | Răspunde

  4. toate legile au greseli si portite de scapare, dar nu pentru toti, doar pentru cei ce le fac.

    Comentariu de bogdan — 05/02/2017 @ 10:17 PM | Răspunde

  5. …frumos…un adevarat jurist ..un doctor in drept…un om foarte destept…

    Comentariu de cosma — 05/02/2017 @ 10:47 PM | Răspunde

  6. A republicat asta pe Fără buletin și a comentat:

    Guvernul grindeanu dă înapoi.

    Comentariu de Marius Delaepicentru — 06/02/2017 @ 4:04 AM | Răspunde

  7. domnule Danilet de ce nu spuneti ca aceasta OUG este complet nula pentru ca a fost data dupa perioada in care guvernul era abilitat sa emita astfel de acte;conform deciziei din 17.01.2017 grindeanu putea emite OUG pina in 31.01.2017 ora 24 – ceeace explica graba cu care au dat oug 13
    Acesata oug 14 este nulaq si neavenita si nu produce nici un fel de efecte!
    trebuia sa fie data prin Parlament dar acolo exista Bau-Bau Iohanis care trebuie nu-i asa daramat!

    Comentariu de serban niculicea — 06/02/2017 @ 11:36 AM | Răspunde

  8. Ordonanta nu a produs efecte pentru cele cateva zile in care a fost in vigoare?

    Comentariu de arramisro — 06/02/2017 @ 1:03 PM | Răspunde

  9. Bună ziua,
    Ne puteți spune câte ceva și legat de procedurile conform cărora OUG 14 ar fi trebuit să intre în vigoare în exact același moment cu OUG 13 și nu anterior?
    Este acest aspect un motiv întemeiat de îngrijorare?

    Comentariu de Bogdan — 06/02/2017 @ 4:20 PM | Răspunde

  10. „Cea mai vehementă dintre avocații contactați de noi a fost, însă, Ramona Iorga, care spune, nici mai mult, nici mai puțin, că Ordonanța 13 va intra în vigoare exact așa cum a fost planificată: la 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial. „OUG 13/2017- pentru modificarea şi completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal şi a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penală, precum şi pentru modificarea Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penală va intră în vigoare în 10 zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial şi este aplicabilă, întrucât OUG 14/2017 prin care s-a dispus abrogarea OUG 13/2017 nu a fost publicată în Monitorul Oficial în aceeaşi zi, astfel conform art. 58 din legea 24/2000. Pentru ca ordonanţa 13/2017 să nu poată fi pusă în aplicare, era necesar că Guvernul să publice în Monitorul Oficial al României în aceeaşi zi ordonanţa 14/2017 care abrogă textul integral al ordonanţei 13/2017. Având în vedere faptul că, OUG 14/2017 a fost publicată în data de 05.02.2017, ordonanţa 13/2017 va fi aplicabilă”, susține avocata Ramona Iorga.” – EVZ

    Este corect ceea ce zice doamna Ramona Iorga?

    Comentariu de Istvan Illyes — 07/02/2017 @ 2:25 PM | Răspunde

  11. Buna ziua,
    Conform dispozitiilor art. 58 alin. (2) din Legea nr. 24/2000, „În situaţii temeinic justificate, prin excepţie de la prevederile alin. (1), actele normative de importanţă şi complexitate deosebită pot fi modificate, completate sau, după caz, abrogate de autoritatea emitentă şi în perioada cuprinsă între data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi data prevăzută pentru intrarea lor în vigoare, cu condiţia ca intervenţiile propuse să intre în vigoare la aceeaşi dată cu actul normativ supus evenimentului legislativ”.

    Avand in vedere faptul ca OUG nr. 13/2017 a intrat in vigoare partial la 01.02.2017, urmand ca prevederile art. 1 sa fi intrat in vigoare la 10 zile de la data publicarii in Monitor, iar OUG nr. 14/2017 de abrogare a OUG nr. 13/2017 a intrat in vigoare la data publicarii ,respectiv 05.02.2017, nu considerati faptul ca OUG nr. 14/2017 ar putea fi declarata neconstitutionala tocmai pentru aceste aspecte?

    O zi buna,

    Comentariu de Andrei — 07/02/2017 @ 5:46 PM | Răspunde

    • nu, pt ca nu incalca…Constitutia, ci o lege!

      Comentariu de Cristi Danilet — 09/02/2017 @ 7:37 PM | Răspunde

      • Toată stima D-le Danileț , doresc sa aflu daca s-ar putea pune in discutie/cere eliberarea unei OUG 15, care sa abroge si sa corecteze neajunsurile din OUG 14?

        Comentariu de Eduard — 11/02/2017 @ 12:48 AM | Răspunde

  12. […] Curții Constituționale (CCR) care impunea acest lucru. După ce s-a revenit asupra OUG 13, prin abrogarea ei la cinci zile după publicare, au apărut unele opinii conform cărora infracțiunea de abuz în […]

    Pingback de Cristi Dănileț / Pe înțelesul tuturor: Decizia CCR privind abuzul în serviciu » CursDeGuvernare.ro — 22/02/2017 @ 11:25 AM | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un comentariu