CRISTI DANILEŢ – judecător

11/05/2010

Protocol `Educatie juridica pt elevi`

Filed under: educatie — Cristi Danilet @ 8:15 PM

In noiembrie 2009 am initiat un protocol incheiat cu Facultatea de Drept din cadrul Universitatii Oradea avand ca scop chestionarea justitiabililor cu privire la gradul de satisfactie fata de functionarea justitiei din Oradea,  finalizat cu intocmirea unui studiu care demonstreaza calitatea inalta a activitatii desfasurate in Oradea. In  februarie 2010 am facilitat incheierea unui protocol de colaborare intre Judecatoria Oradea si asociatia locala de mediatori avand ca scop promovarea in comun a medierii in ideea de a ajuta la degrevarea instantelor de dosare. In aceste zile m-am implicat intr-o noua initiativa, menita sa aduca justitia mai aproape de cetatean.

Astfel, saptamana trecuta am facilitat incheierea unui protocol intre asociatia oradeana de judecatori si Inspectoratul Scolar Judetean avand ca scop diseminarea unor cunostinte de drept printre elevi. In acest fel, judecatorii se vor implica personal in angajarea unor discutii cu elevii de clasele a XI-a si a XII-a in privinta drepturilor lor, organizarii judiciare si proceduri.

Impreuna cu membrii SoJust am atras atentia asupra deficitului de cunostinte juridice inca din 2006, cand in Cap. XI din Raportul SoJust am surprins inclusiv chestiuni comensurabile sub acest aspect. De atunci si pana acum nu a existat niciun plan concret la nivel national in privinta educatiei juridice. Proiectele locale dezvoltate au fost fie izolate, fie abandonate in timp.

Impreuna cu colegii judecatori din Oradea, cred ca sustinerea si facilitarea accesului la justitie poate avea loc si si prin intermediul acestui timp de proiecte care, chiar locale, pot duce la dobandirea unor minime cunostinte juridice necesare bunei desfasurari a relatiilor de zi ci zi, precum si urmarii unor proceduri corecte in caz de incalcare a drepturilor.

11 comentarii »

  1. Care sunt rezultatele finale ale actiunilor dvs?

    Comentariu de Elvira — 12/05/2010 @ 5:54 PM | Răspunde

    • 1. medierea – rezultate: un model de protocol preluat in alte judete pentru a facilita legatura insitutionala dintre instante si asociatii locale de mediatori, plus o conferinta la Oradea in care mediatori si judecatori au discutat despre mediere, plus un Ghid de mediere pentru judecatori pe care l-am distribuit gratuit, plus mai multe acorduri de mediere incuviintate la Judecatoria Oradea. Cu un efor tcontinuu al celor doua profesii, populatia va gasi si un alt mod de rezolvare a litigiilor, aspect pe care il vom putea masura peste 5 ani cel mai devreme.
      2. studiu de incredere – rezultate: judecatorii sunt multumiti de rezultatele pozitive ale muncii lor apreciate de justitiabili (se numeste `motivatie` si e un instrument de management), eu am identificat sectoarele unde avem deficiente, iar cei care intra in palatul de justitie ca parti sau martori au vazut ca si parerea lor conteaza si ca pot contribui la imbunatatirea administrarii justitiei. Vom rela acest studiu in mod periodic.
      3. educatia juridica – rezultate: 60 de elevi din prima tura care au vazut ca in Romania nu exista jurati, judecatorii nu poarta peruca si au inteles ca daca iau prin smulgere un telefon mobil din mana cuiva e talharie si nu furt, iar daca comit un act sexual prin forta e viol chiar daca victima nu e ranita fizic. Evident, rezultatele se vor arata pe termen lung. Si nadajduiesc ca veti comenta si peste 5 si apoi 10 ani pe blogul meu, cand vom avea (iata ca folosesc si timpul viitor, nu numai pe cel trecut cum ati observat) rezulate comensurabile – de ex. scaderea infractionalitatii in jud. Bihor.
      Eu am inceput sa fac ceva. Dar dvs, cum contribuiti la evolutia societatii romanesti?

      Comentariu de Cristi — 12/05/2010 @ 6:47 PM | Răspunde

  2. „M-am implicat, am initiat, am vrut, am cerut, am incercat…..”

    Si?

    Comentariu de Elvira — 12/05/2010 @ 5:55 PM | Răspunde

    • Repet: Eu am inceput sa fac ceva. Dvs, cum contribuiti la evolutia societatii romanesti?

      Comentariu de Cristi — 12/05/2010 @ 10:09 PM | Răspunde

      • ??

        Comentariu de Cristi — 13/05/2010 @ 7:32 AM | Răspunde

      • @ Elvira Ei, vedeti cat este de greu sa raspundeti un simplu…`cu nimic`? Daca sa scrieti doua cuvinte va e atat de greu, imi inchipui ce greu va este sa realizati ca nu stiti/puteti face nimic. Dar daca mai vizitati acest blog si vreti cu adevarat sa invatati ceva va invit sa luati aminte. Cine stie, intr-o zi poate va veti gasi si dvs rostul in lumea asta, si veti face si altceva in afara de insultele trimise in privat de pe IP-uri false. Tinere domn, stii ca e putin socant cand treci de la copilarie la adolescenta, dar…succes!

        Comentariu de Cristi — 13/05/2010 @ 5:58 PM | Răspunde

  3. Eu militez pentru o justitie curata (observatii la adresa magistratilor, plangeri penale la adresa magistratilor, proteste, mesaje, etc.)…. . Aceaste actiuni ale mele contribuie la evolutia societatii romanesti. Aceste actiuni ale mele sunt catalogate de Tribunalul Bucuresti ca fiind mesaje, de ICCJ ca fiind critici la adresa practicii romanesti, de 80% din magistratii romani ca fiind benefice, de 15% din magistrati ca fiind injurii si ofense la adresa Sistemului de Justitie actual…

    Comentariu de Cosmin Cristea — 13/05/2010 @ 6:18 AM | Răspunde

  4. Buna seara, stimate d.le judecator!

    Va felicit si va stimez pentru toate initiativele si progresele facute pe drumul propasirii justitiei pe inaltele culmi ale interesului suprem al omenirii, care este DREPTATEA!

    VA rog sa-mi permiteti sa pun in lumina atentiei dvs., o cauza simpla care tine de conflictele de drepturi. Aviz de incetare a contractului de munca, incetarea contractului de munca individual, neplata salariului pe ultima luna, atitudine culpabila exclusiv angajatorului. Potrivit Codului Muncii, „durata termenelor nu poate fi mai mare de 15 zile.
    Cererea noastra a fost inregistrata la 26 aprilie 2010. Primul termen la 21 Septembrie…2010 desigur. Tribunalul Oradea. Cum se explica aceasta reforma in justitie, d.le judecator? Plus ca la un termen ar trebui sa ma deplasez tocmai de la BZ pana la dvs. Asta-i un lucru bun. Voi avea bucuria sa va strang prieteneste, mana. OSS SENSEI!

    Comentariu de Cristi P. Sturzu — 13/05/2010 @ 7:12 PM | Răspunde

    • Oss!
      Nu stiu de ce tr sa va deplasati. In materie de dr.muncii, procesul se judeca la domiciliul/resedinta reclamantului (art 284 C.muncii). Mai aveti posibilitatea sa va angajati un avocat sau desemnati un reprezentant conventional.
      Cat despre termene, reforma nu se rezuma numai la atat, dar aveti dreptate: avem f.multe dosare pe rol si in loc sa judecam cate 200-300 dosare de dr muncii intr-o sedinta in intervalul prescris de lege, solutionam cam 80-100 cu riscul de a da termene mai lungi. Asta din cauza ca schemele de personal sunt aceleasi de vreo 15 ani, desi nr de dosare ni s-a dublat, iar locurile sunt ocupate in proportie de maxim 75%.
      Ce sa facem? Dati-ne idei!
      Oricum, ati incercat medierea? Ca e posibil din 3 martie si in litigiile de dr.muncii…

      Comentariu de Cristi — 14/05/2010 @ 4:24 PM | Răspunde

  5. felicitari pentru noua initiativa! Pacat ca nu beneficiaza se aceasta ocazie toti copii, ci doar cei din orasul dvs…

    Comentariu de cojocarii — 17/05/2010 @ 3:46 PM | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

