CRISTI DANILEŢ – judecător

09/02/2017

OUG 13 e abrogata, OUG 14 trebuie discutata

Filed under: CCR — Cristi Danilet @ 7:05 PM
Tags: , ,

ccrCurtea Constituțională a decis astăzi că nu poate analiza excepția de neconstituționalitate a  OUG 13/2017 de marți noapte, întrucât aceasta fusese  abrogată de OUG 14/2017 de duminică – este de menționat că la data ridicării excepției de neconstituționalitate de către Avocatul Poporului, ordonanța contestată era în vigoare.

Așadar CCR ne spune în mod neechivoc că OUG nr 13/2014 nu este in vigoare si nici nu va intra in vigoare pe 11 februarie, nemaiexistând temerile care au fost exprimate în spațiul public.

Ce se întâmplă mai departe? Orice OUG trebuie supusă dezbaterii în Parlament, în vederea aprobării sau respingerii ei. În cazul de față, Parlamentul trebuie să analizeze OUG 14 și astfel să decidă dacă este sau nu este de acord cu abrogarea OUG:

  • Dacă Parlamentul APROBĂ ordonanța prin lege, totul e în regulă. Cu această ocazie, pot fi îndreptate greșelile de care vorbeam duminică (art 25 alin 5 din C.proc.pen. în redactarea OUG 14 nu respectă decizia nr. 586/2016 a CCR).
  • Dar dacă Parlamentul RESPINGE ordonanța, atunci trebuie de ținut seama că proiectul de lege de respingere nu va produce efecte imediate la data exprimării votului, ci numai de la data publicării în Monitorul Oficial, dispusă de Președintele României care primește proiectul de lege pentru a-l promulga prin decret. Or, până la acest moment, proiectul de lege poate fi atacat la CCR (art. 147 Constituție) sau poate să fie întors de Președinte din nou la Parlament pentru reexaminare (art. 77 Constituție). Dacă se constată că proiectul este constituțional sau dacă este retrimis spre promulgare Președintelui țării, el se publică în Monitorul Oficial. Din acest moment devine lege, care este obligatorie de respectat de către toată lumea. 

O respingere a OUG 14 va duce la reactivarea OUG 13 (conform art. 64 alin. 3 din Legea 24/2000 care privește tehnica redactării actelor normative) chiar la data publicării în Monitorul Oficial a legii care a decis asta. Și da, de abia atunci OUG 13 va putea fi atunci contestată de Avocatul Poporului în fața CCR. Dar, pentru că OUG 13 conține norme penale mai favorabile, așa cum arătam pe blog aseară, efectele se vor fi produs pentru dosarele deschise dacă modificările la Codul penal făcute de OUG 13 au fost in vigoare chiar și pentru un minut – deci, indiferent că OUG 13 va fi declarată neconstituțională.

31 comentarii »

  1. Ce nu inteleg: ca OUG 13 sa intre in vigoare, nu trebuie si ea sa fie aprobata de Parlament si semanta de Presedinte? Inteleg partea cu „mai favoribla”, dar asta cu ce schimba faptul ca OUG 13 nu a fost aprobata de Parlament?

    Comentariu de Dan Cotruta — 09/02/2017 @ 7:17 PM | Răspunde

    • un OUG intra in vigoare la data publicarii sau la data mentionata in continutul sau, nu la data aprobarii prin lege!

      Comentariu de Cristi Danilet — 09/02/2017 @ 7:30 PM | Răspunde

      • In cazul in care un OUG este publicat in monitorul oficial insa nu este trimisa in parlament pentru dezbatere aceasta va mai intra in vigoare la data mentionata in acesta? Multumesc

        Comentariu de Vasile — 11/02/2017 @ 12:44 AM | Răspunde

      • Asta înseamnă că o OUG, din moment ce a fost publicata, întra în vigoare ilegal? Adică fără sa fie aprobata prin lege?
        Înțeleg ca o OUG poate fi emisa în cazuri de urgența și atunci parcursul normal al aprobării este simplificat datorita urgentei.
        Dar ce rost mai are aprobarea ulterioara, din moment ce OUG și-a produs efectele, chiar și pentru un minut?
        Mi se pare o contradicție.
        Mulțumesc!

        Comentariu de Monica — 12/02/2017 @ 5:55 AM | Răspunde

        • Intradevar este imoral ceea ce se intampa pentru ca asta face ca guvernul sa fie superior parlamentului, parlamentul fiind autoritatea suprema legiuitoare. Insa Constitutia Romaniei da acest drept guvernului de a da ordonante intr-o maniera limitata si doar pe un anumit tip de legi. Insa constitutia poate fi interpretata, CCR-ul are aceasta autoritate iar in ultimii ani „interpretarile” lor au favorizat puterea guvernului de a da legi. In final, o OUG nu intra in vigoare ilegal… este perfect constitutional. Atentia trebuie atrasa insa asupra urgentei unei OUG si asupra naturii ei, adica felul legii schimbate prin OUG, acestea din urma impunand limete guvernului in a da OUG-URI. Precizez ca nerespectarea celor precizate duce la anularea OUG-ului.

          Comentariu de Vasile — 13/02/2017 @ 4:51 PM | Răspunde

  2. Exista un exemplu, unde CCR a judecat cum trebuia, extinzandu-si controlul. E vorba OUG din 2012 care restrangea atributiile CCR si decizia 727/2012. CCR nu a fost sesizata pe OUG, ci pe o initiativa legislativa cu prevederi similare, dar a declarat neconstitutionala norma comuna – http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/139595

    Nu stiu daca este vorba de aceeasi precedent pe care presedintele l-a amintit Avocatului Poporului.

    In alta ordine de idei, se poate ataca decizia de astazi a CCR de catre vreo entitate?
    Par atât de fragila Constitutia si implicit democratia actuala. E de ajuns ca Guvernul, CCR prin cativa membri si Parlamentul prin cativa membri de marca sa se pins de acord si pot schimba legile in orice chip?!

    Comentariu de Mihai Constantinescu — 09/02/2017 @ 7:17 PM | Răspunde

  3. Vazusem o opinie zilele-astea cum ca si pentru OUG 13 ar trebui o lege, ca pentru orice OUG. In cazul 2, dar fara o lege pt OUG 13, ce se intampla?

    Comentariu de Cetateanul Popescu — 09/02/2017 @ 7:27 PM | Răspunde

    • Orice OUG trebuie aprobata de Parlament. Cu o conditie: sa existe acel OUG…

      Comentariu de Cristi Danilet — 09/02/2017 @ 7:29 PM | Răspunde

      • In concluzie, ca urmare a faptului ca OUG „nu mai exista”, nu mai trebuie aprobata de Parlament? Dar pt ca se anuleaza OUG14 (aprogare), va reincepe sa existe OUG13, respectiv isi va produce efectele, chiar dacă nu a fost aprobata de Parlament? Desi in mod normal ar fi trebuit aprobata?
        Uau!!! Sau poate nu am inteles eu bine…

        Comentariu de Laura — 09/02/2017 @ 8:15 PM | Răspunde

  4. Și dacă se aprobă și ulterior publicării în MO a OG14 cineva o contestă la CCR?

    Comentariu de esanu — 09/02/2017 @ 7:39 PM | Răspunde

  5. Proiectul de lege pt. aprobarea OUG 13 nu a ramas fara obiect odata cu abrogarea? Si atunci ar trebui retras din Parlament? Moment in care chiar daca se respinge OUG 14, OUG 13 nu intra automat in vigoare, nefiind depusa la Parlament.

    Comentariu de alunelu — 09/02/2017 @ 7:47 PM | Răspunde

  6. Mie mi se pare un viciu (sau punct slab) al legislației. Dacă o lege sau o ordonanță este declarată neconstituțională nu ar trebui să își înceteze de facto și efectele? Altfel, ce sens are să mai verifici constituționalitatea unei OUG dacă ea, fiind în vigoare chiar și o oră, rămâne valabilă și are efecte pe viitor (ca și când ar fi constituțională)? Cu alte cuvinte, dacă se dă o OUG care legalizează omorul (că tot s-a dat exemplul ăsta zilele astea), oricât ne-am da noi peste cap, omorul va fi pentru totdeauna legal?

    Comentariu de Cristi — 09/02/2017 @ 7:48 PM | Răspunde

  7. Vă mulțumim pentru explicații.

    Comentariu de adela parvu — 09/02/2017 @ 11:29 PM | Răspunde

  8. Buna seara,

    O simpla intrebare pe analiza a domnului Stefan Deaconu: http://www.hotnews.ro/stiri-esential-21600515-stefan-deaconu-profesor-drept-constitutional-daca-pica-ordonanta-14-parlament-nu-intra-automat-vigoare-ordonanta-13-aceasta-trebuie-adoptata-prin-proiect-lege-pentru-produce-efecte.htm
    Este nevoie mai intai Parlamentul sa abroge OUG 13, iar ulterior sa aprobe OUG 14 pentru a fi evitate pentru totdeauna efectele OUG 13?

    Multumesc anticipat,
    Adrian

    Comentariu de Adrian Munteanu — 09/02/2017 @ 11:35 PM | Răspunde

  9. Ce se întâmplă dacă înainte de aprobare oug 14 în parlament cineva o contesta la ccr și este declarata neconstituțională?

    Comentariu de eugen — 09/02/2017 @ 11:40 PM | Răspunde

  10. Ce se intampla in situatia in care Parlamentul APROBA OUG14 dar pastreaza prevederile neconstitutionale (art 25 alin 5) ? Președintele poate ataca la CCR sau poate intoarce legea.

    Comentariu de Octavian — 09/02/2017 @ 11:54 PM | Răspunde

    • da

      Comentariu de Cristi Danilet — 10/02/2017 @ 8:16 AM | Răspunde

      • In ce fel este afectat OUG 13 daca președintele intoarce legea inapoi sau o contesta la CCR? MULȚUMESC

        Comentariu de Vasile — 11/02/2017 @ 4:49 PM | Răspunde

  11. Buna seara si va multumesc pentru articol. Daca am inteles corect: respingerea integrala a OUG14 (care duce la reactivarea automata a lui OUG13) intra in vigoare la momentul publicarii in MO, interval (de la respingere OUG14 pana la publicarea ei) in care se poate ataca atat respingerea integrala a OUG14 cat si OUG 13 insasi?

    Va multumesc frumos pentru raspuns cat si pentru ce faceti in general in social media si media generala pentru societatea romaneasca.

    Comentariu de Mihai — 10/02/2017 @ 1:13 AM | Răspunde

  12. Intr-un oras din Grecia, antică era un obicei din mosi-strămosi, ca un om ce propunea o nouă lege în adunarea populară să o facă pe o platformă, cu o funie în jurul gâtului. Dacă legea era acceptată, îi scoteau funia, dacă era respinsă, dădeau la o parte platforma.

    Comentariu de Silvia — 10/02/2017 @ 9:41 AM | Răspunde

  13. Buna ziua, daca parlamentul respinge OUG 14, Presedintele poate contesta OUG 13 la Curtea Constitutionala inainte ca aceasta sa intre in vigoare? Inteleg ca Avocatul Poporului poate face asta doar dupa ce ea intra in vigoare. Dar Presedintele o poate face inainte ca ea sa produca efecte?

    Comentariu de Robert — 10/02/2017 @ 10:02 AM | Răspunde

  14. Daca se da o alta OUG prin care legea cea mai favorabila sa nu poata fi aplicata pe teme de coruptie/abuz in serviciu incepand cu data dinaintea OUG 13 sau chiar pe o perioada retroactiva de{ sa zicem }5 ani. In cazul acesta ar mai produce efecte OUG 13 daca se respinge OUG 14. Multumesc

    Comentariu de mariana — 13/02/2017 @ 8:00 PM | Răspunde

  15. Buna ziua,
    Exista o ingrijorare legata de adoptarea OUG 14 inainte de respingerea OUG 13, in eventualitatea declararii ulterioara a OUG 14 ca neconstitutionala pe motive de tehnica legislativa.
    http://www.hotnews.ro/stiri-politic-21610633-usr-psd-isi-urmeaza-planul-mentine-viata-oug-13.htm

    Am cateva intrebari:
    1. Legile de adoptare/respingere a ordonantelor de urgenta trebuie sa fie promulgate de presedinte inainte sa intre in vigoare?
    2. Poate acesta sa le intoarca in parlament?
    3. Poate presedintele sa schimbe ordinea in care vor fi publicate in MO? Banuiesc ca asta este ordinea care conteaza.
    4. Daca OUG 14 este adoptata, apoi OUG 13 este respinsa (i.e. legile de adoptare/respingere sunt publicate in MO in aceasta ordine), si apoi OUG 14 este declarata neconstitutionala, OUG 13 va mai avea vreun efect (fiind deja respinsa) ?

    Multumesc

    Comentariu de treebeard00 — 14/02/2017 @ 3:52 PM | Răspunde

  16. Buna seara,

    Dvs intelegeti demersul Senatului de a aproba OUG13 printr-o lege??
    http://senat.ro/legis/lista.aspx?nr_cls=L13&an_cls=2017
    Sa inteleg ca tot nu scapam de nenorocirea asta?

    Multumesc anticipat,
    Adrian Munteanu

    Comentariu de Adrian Munteanu — 15/02/2017 @ 9:48 PM | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un comentariu